Kāds ir Latvijas iedzīvotājs?
15.09.2014. Iedomājies, ka Tu sēdi sapulču telpā. Atveras durvis un ienāk tipiskais Latvijas iedzīvotājs. Kā Tu viņu raksturotu? Kāds viņš ir? Gaidīti vai negaidīti, bet vistipiskākais Latvijas iedzīvotāja raksturojums ir šāds: „Mūsu iedzīvotājus var atšķirt pēc uzvedības, viņi ir tādi drusku kautrīgāki, uzreiz neiesaistās. Viņi labāk izvēlas pasēdēt maliņā. Citas tautības gan ir nedaudz enerģiskākas, viņi par katru cenu mēģinās sevi parādīt, kaut arī nevarēs kaut ko izdarīt, bet tomēr mēģinās sevi pierādīt. Bet mūsējie, ja nemāk, paies maliņā.”
Līdzīgu uzvedību par citu valstu iedzīvotājiem var novērot arī dažādos ziņu raidījumos. Viņi, cīnoties par savām tiesībām- rīko streikus, iet demonstrācijās, dedzina mašīnas un sit dažādu uzņēmumu un veikalu skatlogus.
Vai tiešām Latvijā iedzīvotāji ir tik nemanāmi?
Lai par to pārliecinātos, ar dažādu vecumu, dzimumu, reģionu un tautību Latvijas iedzīvotājiem pārrunājām dažādus jautājumus par viņu sasniegumiem, vērtībām, cīņassparu un izklaidēm. Aprakstīšu Jums padziļināto un kvantitatīvo interviju laikā iegūto tipisko Latvijas iedzīvotāju.
Kopumā Latvijas iedzīvotāji ir konservatīvi, viņiem nepatīk pārmaiņas un viņiem pat ir nedaudz bail no tām. Viņi dzīvi uztver ļoti nopietni un nemīl par to ironizēt. Valda uzskats, ka visi sasniegumi veidojas smagā un atbildīgā darbā. Viņiem ir svarīga arī valsts un tautsaimniecības kopējā attīstība un labklājība, jo iedzīvotāji saprot, ka tā radītu un sniegtu labklājību arī pašiem valsts iedzīvotājiem.

Latvijas iedzīvotājiem ģimene ir patvērums. Tā ir stabila vērtība, kas sniedz drošību un patvērumu, tāpēc ir svarīgi, ka var paļauties un būt līdzās viens otram, kā priekos, tā bēdās. Viņiem ģimene ir vērtība, kas nodrošina paaudžu pēctecību, stiprina dzimtas saknes un paražu nodošanu no paaudzes uz paaudzi.

Latvijas iedzīvotāji mīl arī izklaidi, viņiem patīk piedalīties pasākumos, bet viņi nav aktīvi organizatori. Tāpēc labprātāk gaida piedāvājumu un iespējas izklaidēm, īpaši tādām izklaidēm, kas ir gaumīgas un ar saturu. Viņi novērtē līdzcilvēku humora izjūtu, gūst jautrību no citiem un izvēlas asprātīgus jokus, kas ir ar zemtekstu un nedaudz pat ar sarkasmu.

Latvijas iedzīvotāji ir arī cīnītāji, tikai viņu cīņa ir iekšēja, pasīva un ir saistīta ar iekšēju niknumu, nelielu “gruzdēšanu” pie sevis, nevis skaļu pretošanos kā citās, piemēram, Austrumu valstīs. Turklāt viņu cīņa galvenokārt ir saistīta ar savu, savas ģimenes, biznesa pastāvēšanu un izdzīvošanu.

Vai arī Jūsu iedomātais un ikdienā sastaptais Latvijas iedzīvotājs sakrīt ar šeit attēloto? Vai Jūsu zīmols spēj uzrunāt šīs iedzīvotāju patiesās vērtības, kas virza viņu vajadzības?
Kādi iedzīvotāji Latvijā ir vairāk - cīnītāji, tie, kuriem ģimene ir svarīgākais patvērums, vai tie, kuri uzskata, ka dzīvot nozīmē baudīt dzīvi?
Ja Jums interesē stāsts par iedzīvotāju vērtībām un dzīves redzējumu, un kā to iekļaut savu produktu zīmolu vēstījumā, sazinieties ar mums!
Sigita Kalnakārkle
Klientu vadītāja Sabiedrības uzvedības pētījumu eksperte t 67 096 300 e sigita.kalnakarkle@tns.lv
|