Reklāmas apjoms pēdējos gados un prognoze 2014. gadam
17.06.2014. Medijos izvietoto reklāmu skaits var gan krist, gan kāpt, tomēr sezonāli, skatot gadu dalījumā pa mēnešiem, tendences ir līdzīgas. Balstoties uz šādu pieņēmumu, varam veikt pēdējo gadu reklāmu skaita līknes salīdzinājumu, lai prognozētu šī gada reklāmu skaitu medijos.
Televīzija
TV reklāmu skaits pēdējos gados ir būtiski audzis. Šī gada maijā ir atkal pārspēts TV viena mēneša laikā noraidīto reklāmu skaita rekords – 205 980 reklāmas. Balstoties uz šo pieaugumu un sezonālo TV reklāmu skaita īpatnībām, paredzams, ka šis būs Latvijas vēsturē TV reklāmām bagātākais gads ar pieaugumu 5-10%, kopā pārsniedzot 2,2 miljonus gadījumu. Turpinoties tendencei samazināties laikam, ko cilvēki velta TV skatīšanai, reklāmdevējiem, lai sasniegtu vēlamos auditorijas apjomus, būs jāizvieto vairāk reklāmas, tāpēc, visticamāk, reklāmu skaits TV nesamazināsies.

Vide
Vides reklāmu skaits šogad nedaudz pieaudzis pēc krituma 2013. gadā. Lai arī pa mēnešiem vides reklāmu apjomi nav ļoti līdzīgi katru gadu, un šogad aprīlī novērojams skaita samazinājums, kopumā, paredzams, ka gada griezumā vides reklāma piedzīvos nelielu kāpumu 2-5% robežās un sasniegs vairāk nekā 1,05 miljonus reklāmas gadījumu.

Radio
Radio reklāmu skaits kopš 2012. gada bijis stabils, tomēr ar nelielu kritumu. Spriežot pēc ikmēneša apjomiem, 2014. gada kopējais radio reklāmu skaits varētu pieaugt par līdz 1-2%, sasniedzot 600 tūkstošus reklāmas gadījumu.

Avīzes
Avīžu reklāmu skaits turpina sarukt pēdējos gados, turklāt 2014. gada pirmajos četros mēnešos straujāk nekā gadu iepriekš. Ņemot vērā, ka ikgadējā reklāmu skaita izmaiņas pa mēnešiem ir ar līdzīgu tendenci, neskatoties uz reklāmu skaitu, jāsecina, ka šogad reklāmu skaita kritums avīzēs turpināsies. Kopā 2014. gadā reklāmu skaits avīzēs varētu sarukt par 10-20% līdz rekordzemam skaitam – zem 40 tūkstošiem.

Žurnāli
Žurnālos pēdējos gados reklāmu skaits ir saglabājies pārsteidzoši stabils. Pēc neliela pieauguma 2013. gadā, šī gada pirmajos mēnešos gan novērojams kritums. Ja arī šogad sezonālās svārstības ir tikpat nelielas kā 2013. gadā, tad paredzams, ka žurnālos kopējais reklāmu skaits kritīsies par 3-6% un būs robežās no 20-21 tūkstotim.

Par pētījumu
Pētījumu aģentūra TNS veic Reklāmu reģistra pētījumu kopš 1994.gada. Pētījuma mērķis ir iegūt informāciju par Latvijas reklāmas tirgu kopumā un atsevišķu reklāmdevēju reklāmas aktivitātēm. Par 2014. gadu Reklāmu reģistrā pieejama informācija par 17 TV kanāliem, 24 avīzēm, 78 žurnāliem, 16 radio stacijām, 20 interneta lapām, 9 vides reklāmas medijiem.
Oskars Rumpēters
Reklāmu reģistra vecākais klientu vadītājs Reklāmas nozares pētījumu eksperts t 67 096 300 e oskars.rumpeters@tns.lv
|