Kiberpētījumi. Bez sociālajām maskām
„Viena no lietām,
kas mūsu mazbērniem šķitīs visdīvainākās attiecībā uz mums, ir tas, ka mēs
atšķiram digitālo no reālā, virtuālo no reālā. Nākotnē tas kļūs burtiski
neiespējami. Atšķirība starp kibertelpu un to, kas nav kibertelpa, būs
neiedomājama.”
William Gibson
20.12.2011. Viena no spilgtākajām jebkura cilvēka būtības
īpašībām viennozīmīgi ir spēja būt dažādam atkarībā no situācijas, cilvēkiem
apkārt, iespaida, ko gribam atstāt par sevi. Sociālajā vidē katrs no mums spēlē
visdažādākās lomas. Kā rakstījis Ēriks Berns savā grāmatā „Spēles, ko
spēlē cilvēki”: „Katram cilvēkam ir savs uzvedības shēmu kopums, kuras ir
saistītas ar noteiktajiem apziņas stāvokļiem.”
Kibertelpā mūsu uzvedības modelis ir daudz plašāks – mēs jūtamies atbrīvoti,
neviens nestāv blakus, un ir tik daudz iespēju būt anonīmam vai paslēpties aiz
virtuālas sejas, ka var neslēpt savas patiesās domas un jūtas, un nebaidīties,
ka tas izjauks priekšstatu par mums. Anonīmā vide dod iespēju atklāti dalīties
domās pat par delikātām tēmām.
Šī kibertelpas īpašība ir rīks, kuru pārdomāti un uzmanīgi pielietojot, var
panākt iespaidīgus rezultātus pētnieciskā vidē. Ar TNS starptautiski izstrādātajiem
paņēmieniem tiek rīkoti virtuālie pētījumi ar tik plašām iespējām, par kādām
tradicionālās pētījumu metodes var tikai „sapņot”.

Mūsdienu dzīvē ir dažādi tehnoloģiskie risinājumi, ar kuru palīdzību var
iegūt bagātīgāku kontekstu caur cilvēku dzīves dziļāku izpratni. Šāda tipa
pētījumos dalībnieki izmanto tekstu, attēlus, video, lai reģistrētu savu dzīvi
ilgstošā laika periodā vai arī sniegtu ātru reakciju uz aktuāliem jautājumiem,
kas ir nepārtraukts notikumu un motivāciju izpratnes avots.
Protams, pētījumā vienmēr būs iesaistīts arī moderators, kas dos norādījumus,
pastiprināti iedziļināsies ierakstos, ja nepieciešama dziļāka izpratne. Pētījuma
laika posms var ilgt no dažām dienām (online čatošanā) līdz pat pusgadam, kad
forums ik pa laikam tiek „atsvaidzināts” ar papildus temata aspektiem, jaunām
idejām un jautājumiem. Arī dalībnieku skaits un pētījuma metodoloģija tiek
adaptēta pēc vajadzības, sākot ar individuālām intervijām vai blogiem, līdz pat
vairāk nekā 100 respondentiem vienlaikus, kad lielas kopienas var
izstrādāt radošas idejas un konceptus vai kvantitatīvi testēt esošos materiālus
un dalīties ar pieredzi.
Kiberpētījumi ir veids, kā ar zemākām izmaksām un laika ietaupīšanu var
efektīvāk izzināt patiesās domas, sasniegt neaizsniedzamus respondentus
neatkarīgi no viņu dzīvesvietas, laika un temata delikātuma, izmantojot gadiem
izstrādātas tehnikas un adaptējot tās mūsdienu tehnoloģijām un tās niansēm.
Olga Baigozina
TNS Latvia klientu atbalsta vadītāja Patērētāju uzvedības pētījumu
eksperte t 67 096 300 e olga.baigozina@tns.lv
|