Tiešo interviju datu ieguves kvalitātes standarti
20.12.2011. Iepriekšējā Tavs Neredzamais Sabiedrotais numurā
rakstīju par interneta vidē veikto aptauju datu savākšanas kvalitāti. Šoreiz par
galvenajām TNS Latvia tiešo interviju
(Face to Face) datu savākšanas
kvalitāti ietekmējošām un garantējošām niansēm.
TNS Latvia darbojas saskaņā ar
ESOMAR (www.esomar.org) un starptautiskiem TNS datu savākšanas standartiem, kas ir
saistoši visām TNS tīkla
kompānijām.
Ir dažādi faktori, kas ietekmē datu kvalitāti – korektas pētījuma izlases
izveide, intervijas ilgums, intervētāju zināšanas un prasmes, zināmā mērā - datu
savākšanas metode un citi.
Jau kopš 2004.gada tiešās intervijas TNS Latvia veic ar datoru palīdzību un
tikai retos gadījumos tiek izmantotas papīra anketas.
Datorinterviju priekšrocības datu kvalitātes kontekstā
Anketu
iespējams sagatavot tā, lai respondentam tiktu uzdoti tieši viņam domātie
jautājumi. Papīra anketās ir lielāka
iespēja nepamanīt filtrus un kāds jautājumu bloks var tikt uzdots par daudz vai
netikt uzdots vispār.
Intervētāja
klātbūtne intervijas laikā garantēta visā intervijas laikā. Esam dzirdējuši par citu pētījumu firmu
intervētājiem, kuri papīra anketu atstāj respondentam un atgriežas pēc tās
pēc kāda laika, kad respondents anketu aizpildījis. Lēti, laikietilpīgi, bet zūd
jēga spontānajiem jautājumiem.
Ar
datorinterviju iespējams kontrolēt intervijas laiku, kādu respondents un
intervētājs veltījuši anketas aizpildīšanai. Intervijas, kas ir ievērojami īsākas par
vidējo intervijas garumu, tiek kontrolētas un izdzēstas no pētījuma
datiem.
Dati
uzreiz tiek ievadīti elektroniski, tas nozīmē, ka izpaliek anketu sūtīšana uz/no
reģioniem un datu ievade.
Kā TNS Latvia nodrošina datu kvalitāti?
Būtiskākais faktors, kas ietekmē pētījumā iegūto datu kvalitāti, ir
intervētāja zināšanas, prasmes un atbildības sajūta.
Intervētāju apmācība
Intervētāja uzdevums ir uzrunāt un iesaistīt pētījumā pēc dotas instrukcijas
nejauši atlasītus Latvijas iedzīvotājus. Lai intervētājs izvēlētos pareizo
mājsaimniecību un respondentu, lai spētu viņu motivēt un pamatot nepieciešamību
piedalīties pētījumā un interviju veiktu atbilstoši prasībām, intervētājam ir
jāpārzina ļoti plašs informācijas klāsts.
Tādēļ pirms uzsākt veikt tiešās intervijas, katrs jaunais TNS Latvia intervētājs iziet 3 dienu
apmācību kursu. Dažas no tēmām, kas tiek apgūtas apmācībās:
Informācija
par pētījumu nozari, pētījuma mērķiem un metodēm;
TNS
ētikas kodekss;
Maršruta
metode (sistēma, pa kādu ceļu un soli intervētājs drīkst pārvietoties,
izvēloties mājsaimniecību, kurā veikt interviju);
Respondenta
atlases princips ( svarīgi, lai tiktu
nointervēts nevis tas mājsaimniecības loceklis, kurš to ļoti vēlas, bet tas,
kuram tas pienākas atbilstoši respondentu atlases kritērijiem ) – Jaunākā
vīrieša princips, Dzimšanas dienas princips, kvotu izlase;
Komunikācijas
un intervēšanas tehnikas;
Dator-
un papīra intervijas aizpildīšanas nosacījumi;
Praktiskie
darbi, rezultātu pārrunāšana.
Pirms
atsevišķa pētījuma uzsākšanas pētījumā iesaistītie intervētāji piedalās
apmācībās, kas paredzētas šim konkrētajam pētījumam. Apmācību laikā pētījuma
vadītājs un/vai klients informē par pētījuma mērķi, nosacījumiem, termiņiem.
Tiek izskatīta pētījuma anketa un rastas atbildes uz jautājumiem, ar kuriem
intervētāji varētu sastapties, veicot intervijas.
Reizi
gadā TNS Latvia rīko intervētāju
kvalifikācijas celšanas kursus, kuri ir obligāti visiem intervētājiem. Kursos
tiek prezentēta un pārrunāta aktuālākā informācija, kas ir būtiska interviju
veikšanai.
Interviju kontrole
Pētījuma
laikā intervētājiem garantējam nepārtrauktu telefonisku atbalstu. Gadījumos, ja
intervētājs saskaras ar nepieredzētu situāciju, nav pārliecināts par maršruta
pareizību, rodas jautājumi saistībā ar datoru un jebkādu citu jautājumu gadījumā
pētījumu koordinatori sniedz atbalstu intervētājiem, lai nodrošinātu korektu
datu savākšanu. Pētījumu koordinatori visā pētījumu laikā seko līdzi darba
izpildes termiņiem un nointervēto respondentu atbilstībai pētījuma nosacījumiem
(kvotām).
Pēc
katra pētījuma lauka darba pabeigšanas tiek veikta 10-15 % interviju
kontrole, zvanot respondentiem un pārbaudot:
vai un kā
intervētājs ir veicis interviju;
intervijas
laiks, tēma, veikšanas vieta;
vai
izvēlēts pareizais respondents;
uzdoti
atslēgas jautājumi no pētījuma anketas.
Gadījumos,
kad konstatētas intervētāja darba nepilnības vai respondenta teiktais neatbilst
datiem, tiek veiktas pārrunas ar intervētāju un atkarībā no gala slēdziena –
intervijas tiek izņemtas no gala datiem un/vai intervētājam netiek samaksāts par
veiktajām intervijām un/vai sadarbība ar intervētāju tiek pārtraukta.
Vēlos
uzsvērt, ka TNS Latvia intervētāji,
kuri veic tiešās intervijas iedzīvotāju dzīvesvietās, ir īpaši cilvēki. Ir
vajadzīga drosme klauvēt pie svešām durvīm, nezinot, kas aiz tām sagaida, un
spējas pārliecināt pareizo respondentu piedalīties aptaujā. Turklāt ievērot
neskaitāmos pētījumu veikšanas nosacījumus, likumus un prasības, kas jāņem vērā,
veicot aptauju. Mūsu praksē no katriem 100 kandidātiem, kuri iesnieguši
pieteikumu uz CAPI (Computer Assisted Personal Interviews) intervētāja vietu,
tikai viens ir gatavs ievērot sarežģītos darba veikšanas nosacījumus, iztur
pārbaudes darbus, paraksta līgumu un uzsāk interviju veikšanu.
Nākamajā
vēstnesī pastāstīšu par telefoninterviju kvalitāti ietekmējošiem faktoriem un
kvalitātes standartiem.
Lai Jums gaišs Ziemassvētku laiks un panākumiem bagāts Jaunais gads!
Santa Tolka
TNS Latvia ražošanas un attīstības direktore t 67096300 e
santa.tolka@tns.lv
|