Kādas tēmas visvairāk interesē Latvijas iedzīvotājus drukātajā presē?
20.12.2011. Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra
TNS Latvia regulāri veic drukātās preses izdevumu auditorijas pētījumu
Nacionālais mediju pētījums: Prese , kura ietvaros tiek apkopota
informācija par ~240 Latvijas drukāto preses izdevumu auditorijām. Papildus
laikrakstu un žurnālu auditorijas noskaidrošanai, šajā pētījumā tiek iegūta
informācija arī par lasītāju iecienītākajām tēmām drukātajā presē.
Kā liecina 2011. gada rudens perioda pētījuma rezultāti anekdotes ir
vislasītākā sadaļa Latvijas drukātajā presē – 40 % drukātās preses lasītāju
apgalvo, ka preses izdevumos izlasa visas vai gandrīz visas anekdotes. Anekdotes
ir viena no TOP3 lasītākajām sadaļām drukātajā presē dažāda dzimuma, vecuma,
tautības un dzīves vietas Latvijas iedzīvotāju vidū. Visaktīvākie anekdošu
lasītāji ir vīrieši, lauku teritorijās dzīvojošie Latvijas iedzīvotāji,
iedzīvotāji ar pamata izglītību un iedzīvotāji ar salīdzinoši zemiem
personīgajiem ienākumiem (līdz 150 latiem mēnesī). Otra lasītākā sadaļa
laikrakstos un žurnālos ir aktuālie notikumi Latvijā un pasaulē. Šo sadaļu visu
vai gandrīz visu izlasa 32 % Latvijas iedzīvotāju. Visaktīvāk informācijai
drukātajā presē par aktuālajiem notikumiem Latvijā un pasaulē seko cittautieši
un vecāka gada gājuma cilvēki (vecumā no 50 līdz 74 gadiem). Trešajā vietā
ierindojas raksti par veselību, kurus pilnībā vai gandrīz pilnībā izlasa
31 % drukātās preses lasītāju. Raksti par veselību izteikti vairāk interesē
sievietes nekā vīriešus, kā arī gados vecākus Latvijas iedzīvotājus (vecumā no
50 līdz 74 gadiem).
Lai arī pēdējā laikā bieži tiek runāts par atšķirībām latviešu un cittautiešu
vidū, tomēr TOP3 lasītākās tēmas gan latviešu, gan cittautiešu vidū ir
identiskas: anekdotes, aktuālie notikumi Latvijā un pasaulē, kā arī veselība.
Latvieši ir nedaudz aktīvāki anekdošu lasītāji – 42 % latviešu lasītāju
izlasa visas vai gandrīz visas anekdotes, cittautiešu vidū tie ir 37 %.
Savukārt cittautieši aktīvāk nekā latvieši drukātajā presē lasa informāciju par
aktuālajiem notikumiem Latvijā un pasaulē. Rakstus par aktuālajiem notikumiem
Latvijā un pasaulē pilnībā vai gandrīz pilnībā izlasa 36 % cittautiešu un
29 % latviešu tautības laikrakstu un žurnālu lasītāju.
Pētījuma rezultāti parāda, ka visbūtiskāk atšķiras tēmas, kas interesē
vīriešus un sievietes. Vīriešus izteikti vairāk nekā sievietes interesē raksti
par tādām tēmām kā sports, auto, zinātne un jaunās tehnoloģijas, bet lasītākās
tēmas sieviešu vidū ir rakti par veselību un receptes ēdienu gatavošanai.
Sievietes drukātos preses izdevumus kopumā lasa aktīvāk nekā vīrieši. Papildus
jau iepriekš minētajām tēmām sievietes izteikti aktīvāk lasa arī rakstus par
slavenību dzīvi, intervijas ar populāriem cilvēkiem Latvijā un pasaulē, rakstus
par attiecībām, horoskopus, krustvārdu mīklas, rakstus par mājokļa un dārza
labiekārtošanu, kultūru un izklaidi, modi un skaistumkopšanu, rakstus, kas
saistīti ar bērniem un bērnu audzināšanu, kā arī ceļojumu aprakstus.

Atšķirīgas ir arī tēmas, kuras drukātajā presē interesē dažāda vecuma
Latvijas iedzīvotājus. Gados jauni cilvēki (vecumā no 20 līdz 29 gadiem)
salīdzinoši biežāk lasa horoskopus, rakstus, kas saistīti ar zinātni un jaunajām
tehnoloģijām, kā arī sportu. Gados vecāki Latvijas iedzīvotāji (vecumā no 50
līdz 74 gadiem) salīdzinoši aktīvāk lasa drukātos preses izdevumus kopumā,
lasītākie raksti šajā vecuma grupā ir par veselības tēmu, kā arī aktuālajiem
notikumiem Latvijā un pasaulē.

TNS Latvia veiktā Nacionālā
mediju pētījuma: Prese dati parāda, ka atšķirīgi ir ne tikai preses
izdevumi, ko lasa dažādu tautību, vecuma un gada gājuma Latvijas iedzīvotāji,
bet arī tēmas, kas interesē dažādu mērķa grupu pārstāvjus.
Sazinieties, lai iegūtu papildus informāciju par Nacionālo mediju
pētījumu: Prese!
Par pētījumu
Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS
Latvia preses auditorijas pētījumu Nacionālais Mediju Pētījums:
Prese, Rudens 2011 veica no 2011.gada 8.augusta līdz 30.oktobrim.
Izmantojot datorizētās intervijas (CAPI) respondenta dzīvesvietā, visā Latvijā
tika aptaujāti 3050 pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74
gadiem.
Kristīne Daugule
TNS Latvia klientu vadītāja Mediju pētījumu eksperte t 67 096
300 e kristine.daugule@tns.lv
|