Vai var iegūt augstu kvalitāti par ļoti zemu cenu?
15.09.2011. Šodien vairāk nekā jebkad agrāk tiek domāts par
cenas atbilstību kvalitātei. Pirms katra lielāka pirkuma pārdomājam un
izvērtējam plānoto pirkumu un meklējam augstāko kvalitāti par zemāko cenu. Vai
var iegūt augstu kvalitāti par ļoti zemu cenu? Iespējams, jā. Bet tas atkarīgs
no katra priekšstata par kvalitāti.
Kad runā par pētījumu datu kvalitāti, mēs ar to saprotam augstākajā līmenī
veiktu katru pētījuma posmu – sākot no izlases izveides, beidzot ar
rekomendācijām klientam.
Vēlos Jūs iepazīstināt ar datu savākšanas (lauka darba) kvalitātes
standartiem, ar kādiem strādājam mēs, un ko TNS Latvia domā, runājot par kvalitāti.
Šoreiz ieskats par aptaujām interneta
vidē.
Aptaujas internetā ir populārs datu savākšanas rīks Latvijā. Man ir
profesionāla interese sekot līdzi citu internetaptauju veicēju darbībai, viņu
klientiem, pētījumu saturam un tehniskajiem risinājumiem, tādēļ esmu izmantojusi
iespēju pieteikties vairāku kompāniju interneta paneļos. Tā kā šīs kompānijas
nodrošina pašpieteikšanos, nepārbaudot manus reālos demogrāfiskos datus, tad
vienā panelī esmu vīrietis, citā – tālāka reģiona iedzīvotāja utt. Man tiek dota
iespēja pašai nomainīt demogrāfijas datus, kad to vēlos.
Gan Eiropā, gan Amerikā un Āzijā plaši izmanto pašpietekšanos kā paneļa
respondentu atlases rīku. Tomēr atšķirībā no tās prakses, ko izmanto vairums
citu Latvijas internetaptauju veicēji, starptautiskā prakse attiecībā uz
pašpieteikšanos ir būtiski citādāka. Lai interesents kļūtu par interneta paneļa
dalībnieku, viņam jāiztur divas nopietnas atlases anketēšanas kārtas, tai skaitā
uzrādot personas datus un dzīvesvietas adresi, kas tiek pārbaudīti.
Lai mēs būtu maksimāli pārliecināti par TNS Latvia interneta paneļa dalībnieku
identitāti, respondentus piesaistām, mērķtiecīgi zvanot un atlasot jaunus
dalībniekus, kā arī citu TNS Latvia
veikto pētījumu ietvaros - tiešajās intervijās respondentu dzīves vietās un
telefonaptaujās. Paneļa dalībnieku atlase tiek veikta reprezentatīvi, nodrošinot
visu sociāldemogrāfisko grupu pārstāvniecību atbilstoši Latvijas iedzīvotāju
sastāvam.
Mēs regulāri veicam respondentu demogrāfijas datu salīdzināšanu un datu bāzes
atjaunošanu. Šobrīd sadarbojamies ar ~ 6000 aktīviem interneta lietotājiem, kuri
regulāri piedalās mūsu rīkotajās aptaujās.
Aptaujās iegūto datu kvalitāti ietekmē ne tikai tās dalībnieku demogrāfiskie
rādītāji, bet arī aptaujas garums. Optimāls laiks, ko respondents kvalitatīvi
velta anketas aizpildīšanai, ir līdz 10 minūtēm.
Aptaujas internetā ir viens no sarežģītāk kontrolējamiem datu savākšanas
rīkiem, jo viss atkarīgs no respondentu vēlmes iesaistīties pētījumā un mūsu
iespējas motivēt aptaujas dalībniekus ir ierobežotas. Citādi tas ir tiešo vai
telefoninterviju gadījumā, kad intervētājs dara visu, lai vajadzīgais interviju
skaits būtu iegūts vajadzīgajos termiņos.
Par tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS Latvia tiešo un telefoninterviju
datu iegūšanas kvalitātes standartiem lasiet turpmākajos Tava Neredzamā Sabiedrotā numuros.
Santa Tolka
TNS Latvia ražošanas un attīstības direktore t 67096300 e santa.tolka@tns.lv
|