Izpratne par koučingu – mīti un realitāte
15.09.2011. TNS
Latvia 2011.gada martā uzņēmumu augstākā līmeņa vadītājiem uzdeva dažādus
jautājumus par koučingu. Koučinga attīstība un pasaules prakse rāda, ka tas arī
Latvijā var kļūt par pieprasītu un izmantotu biznesa rīku. Tomēr izpratni par
koučinga būtību un pielietojumu kavē arī dažādi mīti un aizspriedumi.
Koučings (no angļu vārda coach – treneris, konsultants) ir viens no
personisko un biznesa mērķu sasniegšanas instrumentiem. Koučinga mērķis ir
izraisīt izmaiņas uzvedībā un izaugsmi.
Informētība par koučingu un koučinga izmantošana uzņēmuma biznesa mērķu
sasniegšanai
Cik lielā mērā Jūs zināt vai esat dzirdējis, kas ir koučings? Vai Jūsu
uzņēmumā biznesa mērķu sasniegšanai tiek izmantots koučings (piem., biznesa
koučings, korporatīvais koučings)?
Dati:
TNS Latvia
Lai arī kopumā puse (49 %) uzņēmumu augstākā līmeņa vadītāju norāda, ka
ir dzirdējuši par koučingu, tomēr gandrīz 2/3 (63 %) no tiem (31 % no
visiem) ir tikai kaut ko dzirdējuši, bet neko sīkāk par to nezina.
Iezīmējas sakarība, ka labāka informētība un izpratne par koučingu (atbilde:
”zinu, kas ir koučings” ) ir vērojama uzņēmumu ar ārvalstu
īpašumtiesībām, kā arī pēc darbinieku skaita vidējo un lielo uzņēmumu vadītāju
vidū (virs 50 darbiniekiem), kā arī uzņēmumos ar gada apgrozījumu virs 500
tūkstošiem latu.
Uzņēmuma vadītāji, kas neko nezina un sīkāk nav dzirdējuši par koučingu,
caurmērā biežāk ir sastopami uzņēmumu ar gada apgrozījumu līdz 50 tūkstošiem
latu gadā, Latgales reģionu pārstāvēto uzņēmumu un, likumsakarīgi, uzņēmuma
vadītāju – cittautiešu, kā arī vecāka gadu gājuma (56 gadi un vairāk) vadītāju
vidū.
Šobrīd vairākums (73 %) no tiem, kas kaut ko zina par koučingu, to tomēr
neplāno izmantot. Jāatzīmē, ka gandrīz tikpat liela daļa (11 %), cik
šobrīd jau izmanto (15 %) koučingu, nākotnē plāno uzsākt šī rīka
izmantošanu biznesa mērķu sasniegšanai.
Dati:
TNS Latvia
Aptuveni desmitdaļa (12 %) uzņēmumu, kuri jau izmanto koučingu kā
biznesa rīku, to izmanto kā ārpakalpojumu, vēl 16 % uzņēmumu to izmanto gan
kā ārpakalpojumu, gan to sniedz kāds uzņēmuma darbinieks. Tomēr abolūtajā
vairākumā (72 %) uzņēmumu koučinga nodrošināšanā tiek izmantoti sava
uzņēmuma iekšējie resursi.
Vairumā uzņēmumu, kuri koučingam izmanto iekšējos resursus, koučs ir pats
uzņēmuma vadītājs (76 %) un nelielā daļā šo uzņēmumu arī personāla
vadītājs vai kāds cits speciālists (9 %). Zīmīgi, ka gandrīz katrā
ceturtajā (23 %) uzņēmumā darbinieku treneris ir kāds cits darbinieks.
Salīdzinoši biežāk kā vidēji koučings tiek izmantots uzņēmumos ar ārvalstu
īpašumtiesībām. Uzņēmuma vadītāju, kas šobrīd neizmanto koučus uzņēmuma biznesa
mērķu sasniegšanai, bet plāno uzsākt to darīt, salīdzinoši vairāk ir vidēji
lielo (50 – 99 darbinieki) uzņēmu vidū.
To uzņēmumu vidū, kuri jau izmanto koučingu, pārsvarā tiek izmantots
iekšējais koučings, un koučs ir kāds no uzņēmuma darbiniekiem.
Koučinga uztvere
Dati:
TNS Latvia
Saskaņā ar iepriekš pieminēto salīdzinoši zemo informētību uzņēmuma vadītāju
vidū par koučingu salīdzinoši biežāk dominē divi galvenie polārie viedokļi:
“Koučings ir 21.gadsimta modes tendence” (66 % snieguši atbildes
“pilnībā piekrītu” un “drīzāk piekrītu”) un “Koučings sekmē
uzņēmuma biznesa mērķu sasniegšanu” (65 % snieguši atbildes “pilnībā
piekrītu” un “drīzāk piekrītu” ).
Tie uzņēmumu vadītāji, kuru uzņēmumos jau šobrīd izmanto koučingu,
salīdzinoši biežāk snieguši piekrītošu atbildi tam, ka koučings sekmē
uzņēmuma biznesa mērķu sasniegšanu (3,3 punkti skalā, kur 5 nozīmē
“pilnībā piekrītu ”) un ieviešot to, pieaug peļņas apjoms (3,0
punkti).
Arī tie uzņēmumu vadītāji, kuri šobrīd neizmanto koučingu, bet vēl tikai
plāno to izmantot, biežāk nekā vidēji ir piekrituši tam, ka, ieviešot
koučingu pieaug peļņas apjoms (2,9 punkti). Iespējams, tas arī viņus motivē
ieviest koučingu savā uzņēmumā.
Likumsakarīgi, ka uzņēmumu vadītāji, kuri neko nezina par koučingu
salīdzinoši biežāk ir atzinuši to, ka koučings ir nepieciešams tikai vājiem
uzņēmumiem ar problēmām (33 % - “ pilnībā piekrīt” un “drīzāk
piekrīt” ), turpretī tikai 18 % zinātāju ir norādījuši, ka koučings
ir nepieciešams novājinātiem uzņēmumiem un ar problēmām.
Par pētījumu
Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS Latvia 2011. gada
martā uzņēmumu vadītāju, īpašnieku vidū veica aptauju par dažādiem ar personāla
vadību saistītiem jautājumiem. Uzņēmumu vadītāju aptauja tika veikta
telefoninterviju veidā. Kopumā tika aptaujāti 1000 uzņēmumu vidējā un augstākā
līmeņa vadītāji.
Signe Kaņējeva
TNS Latvia lielo klientu
direktore Personāla pētījumu eksperte t 67 096 300 e
signe.kanejeva@tns.lv
|