Darbinieku nozīme uzņēmuma mērķu sasniegšanā
18.04.2011. Ja uzņēmumā strādā nozares labākie speciālisti,
un tie ir iedvesmoti, lojāli, motivēti, viņu darba rezultāts pārsniedz darba
devēja gaidas un atstāj pozitīvus efektus gan uz uzņēmuma izdevumu, gan uz
ienākumu pozīcju. Šajā rakstā iepazīsimies ar dažiem piemēriem ( case studies), kas pamato darbinieku
lomu uzņēmumā.
Kāda ir darbinieku nozīme uzņēmuma mērķu sasniegšanā?
Pierādīta ir darbinieku piesaistības ietekme uz produktu/pakalpojumu
kvalitātes rādītājiem.

Līdz ar produktu/pakalpojumu kvalitāti, augsta darbinieku piesaistība atstāj
pozitīvu efektu uz pircēju/klientu apmierinātību un citiem ar klientu attiecību
vadību saistītiem aspektiem.

Interesanti, ka tiek novērota arī darbinieku piesaistības korelācija ar
slimības gadījumu skaitu. Jo lojālāks, iesaistītāks, motivētāks darbinieks, jo
mazāk slimo, kā arī ātrāk atgūst darba spējas un pēc slimošanas ir spējīgs
atgriezties darbā.

Kopumā tiek novērtēts arī darbinieku piesaistības efekts uz kopējiem uzņēmuma
rādītājiem – uzņēmuma ienesīgumu (peļņu).

Kā panākt, lai darbinieki virza uzņēmumu mērķu sasniegšanai?
Aplūkojot pilnu darbinieka „dzīves ciklu” uzņēmumā, kas sākas ar darba
attiecību uzsākšanu un noslēdzas - ar darba attiecību pārtraukšanu,
personāla vadībai var izdalīt 3 pamata funkcijas, kas ir: 1. Darbinieku
atlase un rekrutācija – attiecību ar darbiniekiem uzsākšanas
fāze; 2. Esošo darbinieku piesaistības veicināšana un uzturēšana –
attiecību ar darbiniekiem uzturēšanas/stiprināšanas fāze; 3. Darba
attiecību pārtraukšana – attiecību ar darbiniekiem pārtraukšanas fāze
Katrā no tām noteikti savi personāla vadības mērķi un uzdevumi.
1. Darbinieku atlase un
rekrutācija
Darbinieku atlases/rekrutācijas pamata mērķis ir atlasīt un piesaistīt
nozares labākos speciālistus. Mērķa sasniegšanai, kā arī darbinieku
atlases/rekrutācijas procesa optimizācijas (efektīvas uzņēmumu resursu
izmantošanas) nolūkos, personāla vadības uzdevums ir īstenot potenciālajiem
darbiniekiem pievilcīgas, mērķtiecīgas aktivitātes un komunikāciju, kļūstot par
pievilcīgu darba devēju.
Kā kļūt par pievilcīgu darba devēju? Kādas aktivitātes īstenot un
kur, kā un ko komunicēt saviem potenciālajiem darbiniekiem? Šīs, kā arī
citas ar darba devēja tēlu saistītu jautājumu atbildes sniedz darba devēja tēla
pētījums – uzņēmuma potenciālo darbinieku viedokļu izpēte un analīze.
2. Esošo darbinieku piesaistības veicināšana un
uzturēšana
Personāla vadības pamata mērķis ir veidot, uzturēt un stiprināt attiecības ar
darbiniekiem. Efektīvas darbinieku attiecību vadības pamatā ir mērķtiecīgas,
darbinieku piesaistību stiprinošas un veicinošas aktivitātes un komunikācija,
kļūstot par darba devēju, kura labā darbinieki „gatavi ziedoties”.
Kādas aktivitātes īstenot un ko un kā komunicēt ar saviem
darbiniekiem, lai stiprinātu, veicinātu un uzturētu darbinieku
piesaistību? Šīs, kā arī citas atbildes sniedz darbinieku piesaistības
pētījums – uzņēmuma darbinieku viedokļu izpēte un analīze, kuras rezultātā ne
tikai tiek fiksēts darbinieku piesaistības līmenis uzņēmumā, bet arī
prioritizētas aktivitātes attiecību stiprināšanai ar saviem darbiniekiem.
3. Darba attiecību
pārtraukšana
Darba attiecību pārtraukšanas posmā personāla vadības pamata mērķis ir
„pozitīva” attiecību noslēgšana, kā arī uz darba attiecību pārtraukšanas
gadījumu analīzi balstīta risku vadība, ar mērķi mazināt pārtraukto attiecību
gadījumu skaitu, kā arī noturēt labākos nozares speciālistus uzņēmumā. Efektīvas
risku vadības pamatā ir pārtraukto darba attiecību faktoru analīze, kā arī
aktivitātes, kas vērstas uz risku un faktoru novēršanu uzņēmumā.
Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc darbinieki pārtrauc darba attiecības?
Kādi faktori jānovērš uzņēmumā? Kādi faktori ir noteicoši cita darba devēja
izvēlei un/ vai darba devēja maiņai? Uz šiem, kā arī citiem ar
darba attiecību pārtraukšanu saistītiem jautājumiem, efektīvai risku vadībai,
atbildes sniedz Exit interviju pētījums – darbinieku, kuri pārtrauc darba
attiecības, viedokļu izpēte un analīze.
Augstus rezultātus nodrošina darbinieku attiecību pārvaldība visos tā
posmos. Efektīvu personāla vadības mērķu sasniegšanu katrā no
tiem nodrošina lēmumi, kas balstīti uz pamatotu un ticamu
informāciju.
Maijā aicināsim Jūs uz semināru PERSONĀLA VADĪTĀJIEM, kurā
iepazīstināsim ar jaunākajiem personāla pētījumu rezultātiem un
atbildēsim uz Jūs interesējošiem jautājumiem. Sekojiet līdzi TNS Latvia
interneta lapā publicētajai informācijai!
Māra Mileiko
TNS Latvia iekšējo projektu vadītāja Sabiedrības uzvedības pētījumu
eksperte t 67 096 300 e mara.mileiko@tns.lv
Papildus informācija par personāla pētījumiem!
Signe Kaņējeva
TNS Latvia lielo klientu
direktore Personāla pētījumu eksperte t 67 096 300 e
signe.kanejeva@tns.lv
|