Laiks pētīt digitālo dzīvi!
07.12.2010. Kad 1990.gadā Latvijas Universitātes Matemātikas
un informātikas institūtā darbu uzsāka pirmais e-pasta serviss, par internetu
zināja vien maza daļiņa Latvijas iedzīvotāju. Šodien situācija ir apgriezusies
kājām gaisā – par internetu zina gandrīz visi. Turklāt vairums iedzīvotāju ne
tikai zina, ka tāds internets pastāv, bet arī izmanto dažādas tā sniegtās
iespējas.
Šodien internets ir kļuvis par tādu kā paralēlo pasauli reālajai dzīvei – par
digitālo dzīvi. Cilvēki sarunājas internetā, sazvanās, iepazīstas, lasa
avīzes, iepērkas, pasūta ēdienu, spēlē spēles, skatās filmas, klausās radio,
„apmeklē” konferences... Un šo sarakstu var turpināt vēl un vēl.
Lai caur internetu veidotu veiksmīgu komunikāciju ar saviem esošajiem un
potenciālajiem klientiem, nepietiek zināt viņu uzvedību reālajā dzīvē un
nepietiek zināt klikšķu skaitu interneta lapās - ir „jārok” dziļāk un ir
jāizprot ieradumi, emocijas un dažādu lietu uztvere tieši digitālajā dzīvē.
Apzinoties cilvēku dažādību internetā, TNS ir veikusi lielāko jebkad īstenoto
interneta ieradumu pētījumu – veiktas ~50 000 intervijas 46 pasaules
valstīs (arī Igaunijā), aptverot ~90 % no pasaules interneta populācijas.
Lai arī Latvijā pētījums vēl nav veikts, tomēr kopējās pasaules tendences ir
visnotaļ interesantas. Ielūkosimies nelielā šī pētījuma daļā!
Saskaņā ar īpašu TNS metodoloģiju,
visi interneta lietotāji tika iedalīti sešos segmentos. Izprotot, kuros
segmentos atrodas uzņēmuma esošie un potenciālie klienti, iespējams veidot
atbilstošu digitālo stratēģiju un sasniegt augstu ieguldīto līdzekļu atdeves
līmeni (ROI).
Ieskatīsimies katra segmenta lietotāju digitālajā dzīvē!
IETEKMĒTĀJI.
INFLUENCERS. Internets ir neatņemama mana dzīves daļa. Es esmu
salīdzinoši jaunāks un es ļoti daudz izmantoju mobilo internetu. Es izmantoju
internetu praktiski visur un visu laiku. Esmu blogeris , kaislīgs sociālo
tīklu lietotājs, kur komunicēju ar daudziem sociālo tīklu draugiem. Es arī daudz
iepērkos internetā – pat caur mobilo telefonu! Es gribu būt drošs, ka pēc
iespējas vairāk cilvēki dzirdēs manu tiešsaistes viedokli.
KOMUNIKATORI.
COMMUNICATORS. Man vienkārši patīk runāties un izteikt sevi . Nav
svarīgi vai tā ir tērzēšana vaigu vaigā, vai caur fiksēto vai mobilo telefonu,
vai sociālo tīklu lapās vai arī saziņā caur e-pastu. Es patiesi vēlos
tiešsaistes pasaulē sevi izteikt veidā, kā es to nevaru izdarīt, tur neesot.
Esmu orientēts lietot viedtālruņus (smart phone) un internetam pieslēdzos caur
savu mobilo telefonu, no mājās datora, kā arī darbā vai skolā.
ZINĀŠANU
MEKLĒTĀJS. KNOWLEDGE-SEEKERS. Es lietoju internetu, lai iegūtu zināšanas
un informāciju un izglītotu sevi par pasauli un tajā notiekošo. Mani īpaši
nesaista sociālie tīkli, bet es gribu uzzināt viedokli no līdzīgi domājošiem, it
sevišķi, ja vajadzīgs padoms, lai kaut ko iegādātos. Es ļoti interesējos par
dažādām jaunajām lietām.
TĪKLOTĀJI.
NETWORKERS. Internets man ir svarīgs, lai izveidotu un uzturētu
attiecības. Es esmu aizņemts cilvēks (vai nu darbā vai mājās). Es izmantoju
interneta iespējas, piemēram, sociālo tīklus, lai uzturētu kontaktu ar
cilvēkiem, kam citādi neatliktu laika. Pamatā internetu lietoju mājās
un esmu ļoti atvērts zīmolu komunikācijai un dažādām reklāmas aktivitātēm
internetā. Tai pat laikā es neesmu īsti tāds cilvēks, kas paustu savu viedokli
tiešsaistē.
CENSOŅI.
ASPIRERS. Es cenšos izveidot savu personīgo telpu internetā.
Internetu lietoju salīdzinoši nesen. Pārsvarā to daru mājās, bet mēdzu internetu
lietot arī caur telefonu un interneta kafejnīcās. Šobrīd neko daudz internetā
nedaru, bet es gribu un gatavojos darīt vairāk, it īpaši izmantojot mobilo
telefonu.
FUNKCIONĀLISTI.
FUNCTIONALS. Internets ir rīks. Es īpaši nevēlos sevi izpaust
tiešsaistē. Man patīk rakstīt vēstules, lasīt ziņas, sportu, laika prognozi, arī
iepirkties internetā. Mani neinteresē jaunās lietas (kā sociālie tīkli), un esmu
noraizējies par datu privātumu un drošību internetā. Esmu salīdzinoši vecāks un
lietoju internetu jau ilgus gadus.
Svarīgi saprast, ka uzvedība un attieksme nav lineāra attiecība. Ne vienmēr
augsts interneta lietošanas rādītājs nozīmē, ka šie cilvēki ir gatavi Jūs
uzklausīt.

Protams, katrā valstī digitālās dzīves segmentu lielums ir atšķirīgs.
Piemēram, Igaunijā dominē tīklotāji
(39 % no visiem interneta lietotājiem), kamēr Krievijā vērojams augsts
ietekmētāju (26%) un komunikatoru (25%) īpatsvars, savukārt
Vācijā ir salīdzinoši lielāks tīklotāju (26%) un funkcionālistu (27%) īpatsvars.

Izprotot katru no segmentiem
un katra segmenta attieksmi pret Jūsu zīmolu, iespējams izstrādāt precīzu un
mērķētu komunikāciju.
Piemēram, ja Jūs esat Latvijas uzņēmums un vēlaties piesaistīt jaunus
klientus ar interneta starpniecību, un pētījums atklāj, ka lielākā daļa
potenciālo klientu ir tīklotāji ,
izstrādājot komunikāciju, jāņem vērā, ka viņi neveltīs daudz laika, lai paši
meklētu informāciju, viņi arī visdrīzāk nelasīs garus aprakstus vai nepētīs
YouTube video klipus. Ar šiem cilvēkiem ir jārunā lakoniski, precīzi un tieši
tajās tīmekļa vietnēs, kuras viņi apmeklē. Lai uzrunātu šos cilvēkus, droši var
izmantot reklāmas banerus, piemēram, sociālajos tīklos.
Taču, ja Jūsu uzņēmuma potenciālie klienti ir ietekmētāji , komunikācijā ar viņiem
vajadzēs pielietot vairāk pūles un laiku. Viņi sagaida aktīvu komunikāciju un
ātru reaģēšanu uz viņu uzdotajiem jautājumiem, piemēram, twitter.com . Jūsu teiktais nepaliks
nepamanīts, turklāt viņi ievēros Jūsu zīmolu vai uzņēmumu ne tikai internetā,
bet arī TV šovā vai kāda pasākuma sponsorēšanā. Viņiem būs savs viedoklis par
Jūsu uzņēmumu un Jūsu uzņēmuma konkurentiem, un viņi tajā dalīsies ar citiem.
Tieši tādēļ šo cilvēku uzticību un atbalstu iegūt ir ļoti svarīgi, un to var
izdarīt, veidojot dialogu, reaģējot un izrādot savu ieinteresētību situācijas
risināšanā.
Ja arī Jūs interesē, kā veidot digitālo stratēģiju ar saviem esošajiem un
potenciālajiem klientiem – jautājiet, mēs ieteiksim labāko pieeju!
“The internet has been the most fundamental change during
my lifetime and for hundreds of years. Someone the other day said… „It’s the
biggest thing since writing” ” (Rupert Murdoch)
Līga Aizkalniete
TNS Latvia klientu atbalsta vadītāja Sabiedrības uzvedības pētījumu
eksperte t 67 096 300 e liga.aizkalniete @tns.lv
|