Jau 75 % komercuzņēmumu izmanto kādu no ārpakalpojumu veidiem
12.07.2010. Laikā, kad arvien vairāk uzņēmumu saskaras ar
jauniem izaicinājumiem uzņēmējdarbības optimizēšanā, aktuāls kļūst jautājums par
dažādu ar uzņēmuma pamatdarbību tieši nesaistītu procesu deleģēšanu
ārpakalpojumu sniedzēju rokās. Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS Latvia veica uzņēmumu aptauju, kurā
noskaidroja, kāda ir Latvijas uzņēmumu
pieredze ārpakalpojumu izmantošanā. Kā arī, kas uzņēmumus pamudina vai attur
izmantot ārpakalpojumu sniedzēju pakalpojumus.
Kā liecina pētījuma rezultāti, tad kopumā Latvijas uzņēmumu pieredze
ārpakalpojumu izmantošanā ir samērā augsta - lielākā daļa komercuzņēmumu
(75 %) izmanto kādu no ārpakalpojumu veidiem. Vidēji viens uzņēmums, kuram
ir pieredze ārpakalpojumu izmantošanā, izmanto 2-3 ārpakalpojumu veidus.
Lielāka pieredze ārpakalpojumu izmantošanā ir vidējiem un lieliem uzņēmumiem
un rūpniecības nozares uzņēmumiem. Tie ir uzņēmumi, kuri salīdzinoši biežāk
saskaras ar nepieciešamību pēc procesu optimizācijas.
TNS Latvia biznesa vides pētījumu
eksperte Inta Priedola norāda, ka ārpakalpojumu nozarei, kura vērtējama kā
samērā jauna nozare (aktīvi attīstījusies pēdējo 5-6 gadu laikā), šie
pakalpojumu izmantošanas rādītāji ir vērtējami kā zināma atzinība nozares
attīstībai. Pirmie šķēršļi ir pārvarēti, un liela daļa uzņēmumu ir novērtējuši
šādu pakalpojumu nepieciešamību. Faktori, kas pamudina uzņēmumus deleģēt kādas
no savām funkcijām ārpakalpojumu sniedzējiem, ir finansiāli izdevīgu,
profesionālu resursu trūkums, procesa periodiskums vai sezonalitāte.
Domājot par turpmāko ārpakalpojumu nozares attīstību, nozares dalībniekiem
jārēķinās ar jauniem izaicinājumiem. Uzņēmumu vidū vērojama neliela piesardzība
attiecībā pret turpmāko ārpakalpojumu izmantošanu, kas zināmā mērā saistīts ar
vispārējo ekonomisko situāciju. Latvijas uzņēmumu vidū turpmākā gada laikā būs
vērojama tendence mazākā apjomā izmantot ārpakalpojumus, kā arī atsevišķās
ārpakalpojumu jomās vispār atteikties no ārpakalpojumu izmantošanas.

Šobrīd ārpakalpojumu nozares turpmākā attīstība lielā mērā ir atkarīga no
katra dalībnieka spējas attīstīties un piedāvāt jaunus, inovatīvus risinājumus,
savu pievienoto vērtību. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem turpmākai attīstības
stratēģijai jābūt precīzi izstrādātai. Lai to paveiktu, ārpakalpojumu uzņēmumiem
vajag:
1) Precīzi identificēt potenciālo klientu segmentu , kuriem attīstīt
savu pakalpojumu piedāvājumu. 2) Attīstīt pakalpojumu piedāvājumu
atbilstoši vajadzībām, brīvajām tirgus nišām. 3) Nodrošināt
kvalitatīvu produktu un augstu profesionalitāti jeb pakalpojuma vērtību, kas
atbilst tā cenai.
Par pētījumu
Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS Latvia pētījumu veica 2010.gada
pavasarī (no 20.aprīļa līdz 5.maijam), aptaujājot 1006 ekonomiski aktīvo
Latvijas uzņēmumu pārstāvjus .
Pētījuma izlase veidota reprezentatīva visam Latvijas uzņēmumu ģenerālajam
kopumam (56’823 uzņēmumiem, balstoties uz uzņēmumu sadalījumu pēc nozarēm,
darbinieku skaita un atrašanās vietas / reģiona).
Lai uzzinātu, ar kādiem izaicinājumiem jāskaras uzņēmumiem, attīstot
ārpakalpojumus, sazinieties ar TNS
Latvia biznesa vides pētījumu eksperti Intu Priedolu – inta.priedola@tns.lv
Inta Priedola
TNS Latvia vecākā klientu vadītāja Biznesa vides izpētes
eksperte t 67 096 300 e inta.priedola@tns.lv
|