2009/2010 sezonas TNS Latvia mediju pētījumu projektu attīstības
pārskats
16.12.2009. Kā jau katru gadu, tuvojoties Ziemassvētkiem,
arī šogad atskatāmies un apkopojam, ko esam attīstījuši mediju pētījumu
projektos šajā gadā, un izskatām darbus, ko plānojam attīstīt nākamgad.
Kā vienu no lielākajiem izaicinājumiem, vēlamies darīt jums zināmu, ka no
nākamā gada mediju specializētie pētījumi, kurus līdz šim veica mūsu tirgus
pētījumu nodaļas kolēģi, tiks pārņemti mediju pētījumu nodaļas paspārnē.
Specializētie mediju pētījumi
■ 2009. gadā TNS Latvia veicis virkni specializēto mediju
pētījumu: gan regulārus reklāmas pamanāmības un
efektivitātes pētījumus, gan sponsorēšanas
efektivitātes pētījumus, gan mediju potenciālās auditorijas
noteikšanas pētījumus.
■ Izmantojot aptaujas internetā, reklāmas testu esam spējīgi veikt
3 darba dienās no pētījuma apstiprināšanas dienas.
■ Vairāk nekā 10 tūkstošus liela aktīvo e-pastu datu
bāze ļauj nodrošināt iespēju pētīt gan visus Latvijas iedzīvotājus
vecumā no 15 līdz 65 gadiem, gan arī šaurākas mērķa grupas – piemēram,
jauniešus, kāda konkrēta zīmola lietotājus u.c.
■ Iespēja ievietot video failus anketā dod iespēju
pilnvērtīgi nomērīt TV reklāmu efektivitāti, ļaujot respondentam anketas
aizpildīšanas laikā noskatīties nepieciešamos reklāmas klipus.
TV auditorijas pētījums
■ Visa 2009. gada garumā TNS Latvia TV auditorijas pētījumā ir
nodrošinājis stabilu 375 ģimeņu dalību ar gandrīz
1 000 respondentu izlasi visā Latvijā. Pētījuma nodrošināšanai
tiek izmantoti 500 TV Metri, kuri, atbilstoši situācijai, tiek
uzstādīti pie visiem mājsaimniecībā strādājošiem un kaut reizi nedēļā skatītiem
televizoriem.
■ Attīstoties digitālajai televīzijai, ar mērķi noteikt digitālo TV
kanālu auditoriju, šajā gadā esam iegādājušies un uzstādījuši iekārtu
FrameGrabber vēl papildus vairāk nekā 30 TV
pētījuma mājsaimniecībās, tādējādi līdz 2009. gada nogalei sasniedzot
jau vairāk nekā 100 mājsaimniecības ar digitālo TV signālu. Arī nākamgad šīs
iekārtas tiks iegādātas un uzstādītas atbilstoši digitālā signāla
izplatībai.
■ Arī 2010. gadā plānojam iegādāties papildus jaunākās
paaudzes TV Metrus, lai aizstātu novecojušos un spētu nodrošināt TV auditorijas
pētījumā stabilu 375 ģimeņu dalību ar gandrīz
1 000 respondentu izlasi visā Latvijā.
Nacionālais mediju pētījums: Prese
■ Nacionālā mediju pētījuma: Prese periodā Gads 2009
(27/10/2008–25/10/2009) tika aptaujāti 12 510 respondenti, kas
ļauj analizēt pētījuma datus šaurās mērķa grupās pēc datu lietotāja izvēles.
■ Preses gada izlase sniedz iespējas plašāk analizēt 226
preses izdevumu auditorijas, kas ir 90% no
252 pētījuma gada izlasē iekļautajiem izdevumiem.
■ Sākot ar Ziema 2010 periodu, preses izdevumu nosaukumi
mediju analīzes un plānošanas programmatūrā Galileo būs
pieejami ar mīkstinājuma un garumzīmēm, lai tos ērti būtu
salīdzināt ar Reklāmu reģistra Adex datubāzē iekļautajiem
izdevumiem.
■ 2010. gada pirmajā ceturksnī klientiem būs pieejama jaunas
paaudzes Galileo programmatūras
versija ar lietotājiem ērtāku un draudzīgāku interfeisu, kā arī
iespēju importēt Excel izveidotus mediju plānus
ērtākai preses reklāmas kampaņu plānošanai.
Biznesa Omnibuss: mediji
■ 2009. gada rudens Biznesa Omnibusa aptaujā par drukāto
preses izdevumu lasīšanu un interneta resursu izmantošanu tika aptaujāti
1 006 uzņēmumu augstākā līmeņa vadītāji un īpašnieki.
■ Pētījumā tika jautāts par 80 drukāto preses izdevumu
un 42 interneta resursu lasīšanu un izmantošanu.
■ Sākot ar 2009. gada rudens periodu Biznesa Omnibusa aptaujā,
papildus jau esošajam uzņēmumu ģenerālajam
kopumam, ir pieejams arī vadītāju ģenerālais kopums
Latvijas uzņēmumos. Vadītāju ģenerālais kopums ļauj precīzāk
noteikt mediju auditorijas apjomu tūkstošos.
Nacionālais mediju pētījums: Radio
■ Nacionālā mediju pētījuma: Radio ietvaros 2009. gadā,
papildus jau mērītajām 45 radiostacijām, tika uzsākts mērīt
divu jaunu radiostaciju auditorijas: Latviešu radio un
Radio QBS (Mārupes Radio).
■ Sākot ar 2009. gada rudens periodu esam uzsākuši mērīt vēl
divu jaunu reģionālo radio staciju auditorijas: City
Radio un Ventspils Radio, kas pētījuma rezultātos
parādīsies sākot ar Ziema 2010 periodu.
■ Šobrīd arvien vairāk Rīgas radiostaciju
retranslē savu programmu reģionālajās
radiostacijās. Atbilstoši šīm tirgus tendencēm TNS Latvia
ir izstrādājusi Rīgas un reģionālo radiostaciju
auditoriju apvienošanas principus, kuri balstīti uz
retranslētās programmas, reklāmu un ziņu apjoma reģionālajās radiostacijās.
Nacionālais mediju pētījums: Internets
■ Interneta auditorijas pētījuma ietvaros 2009. gada četros pētījuma
periodos tika aptaujāti 6 013 respondenti vecumā no 15 līdz 74
gadiem.
■ Ar Nacionālā mediju pētījuma: Internets rezultātu palīdzību
joprojām ir iespējams sekot līdzi interneta attīstības
tendencēm Latvijas iedzīvotāju vidū, jo pētījuma rezultāti tiek
apkopoti regulāri četras reizes gadā kopš 2000. gada.
TNSMetrix+
■ Sekojot līdzi interneta tirgus attīstības tendencēm, šobrīd strādājam
pie jauna interneta auditorijas analīzes produkta TNSMetrix+, kurš
sniegs plašas datu analīzes iespējas demogrāfiju griezumos, kā
arī interneta reklāmas plānošanas iespējas to lietotājiem
mediju plānošanas un analīzes programmnodrošinājumā
Galileo.
TNS AtlasTM
■ 2009. gadā TNS AtlasTM pētījums tika veikts
pavasara periodā, kurā tika aptaujāti 1 934 respondenti vecumā
no 15 līdz 74 gadiem, un tika iegūta informācija par: -- produktu
lietošanas biežumu 132 ikdienā lietojamiem produktiem; --
1 154 plaša patēriņa preču zīmoliem
(FMCG); -- 118 veikalu, veikalu ķēžu un
tirdzniecības centru zīmoliem; -- 188 ilgstošu lietošanas
preču un pakalpojumu zīmoliem; -- 24 citiem jautājumiem par
personīgo un ģimenes patēriņu.
■ Uzklausot klientu ierosinājumus, 2009. gadā pētījums
tika papildināts ar sauso brokastu, sāļo cepumu, brendija,
bērnu pārtikas, kino un izklaides centru zīmoliem.
■ Šogad pētījuma bāzes paketi klientiem bija iespēja papildināt ar
sekojošām papildus iespējām: -- starpmediju plānošana; --
jautājumu bloks par dzīvesstilu; -- atskaite par pārtikas produktu patēriņu
Baltijas valstīs.
■ 2010. gadā tiks saglabātas visas esošās
papildus iespējas un piedāvātas klientiem divas jaunas papildus
iespējas: -- jautājumi par TV kanālu un radio staciju
atpazīstamību un attieksmi pret tiem; --
SemiometrieTM vērtību kartes pēc
klientu individuāla pasūtījuma zīmolu, mediju vai konkrētas produkta
grupas zinātājiem/lietotājiem.
Reklāmu reģistrs ADEX
■ Programmnodrošinājuma AdFacts TV datu lietotājiem
pieejama jauna TV reklāmu cena GRPsec price EUR, kas
tiek aprēķināta katra reklāmas gadījuma sasniegto GRPsec vērtību
reizinot ar TV kanāla noteikto GRP sekundes cenu eiro.
■ Programmnodrošinājuma AdFacts preses datu lietotājiem
pieejams jauns preses reklāmas apjoma rādītājs relatīvais
izmērs, kas tiek aprēķināts dalot reklāmas laukumu ar preses izdevuma
lapas laukumu.
■ TV reklāmu Klipu katalogs (Adex Clipping) šogad papildināts
ar vairāk nekā 10 000 reklāmu klipu paraugu, un datubāzē pieejami jau
vairāk nekā 36 000 klipu paraugu kopš 1997. gada.
■ Klientiem pēc pasūtījuma ir pieejami arī 7 350 preses
izdevumos publicēto un 90 000 stundu
radio ēterā noraidīto reklāmu paraugi kopš 2008. gada
sākuma.
■ Pilnveidojot objektīvu interneta reklāmas tirgus
pārskatu, kopš 2009. gada janvāra tiek apkopoti dati arī par portāliem
draugiem.lv un kasjauns.lv.
Tādējādi šajā gadā tiek apkopoti dati par 14 interneta portālos
izvietoto reklāmu.
■ Reklāmu reģistra interneta un vides reklāmu dati ir
papildināti ar 4. produktu līmeni, kas jau iepriekš bija
pieejams TV, preses un radio reklāmu datiem.
■ Tiek veikta Reklāmu reģistra klasifikatora un
reklāmdevēju nosaukumu salīdzināšana visās trijās Baltijas
valstīs, lai atvieglotu reklāmas datu analīzi Baltijas līmenī.
TNS Latvia arī turpmāk rūpīgi sekos līdzi tirgus un pētījumu
attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē. Tāpat arī vienmēr esam priecīgi saņemt
un uzklausīt Jūsu ierosinājumus pētījumu attīstībai.
Baltus un mierīgus Ziemassvētkus vēlot,
Mārtiņš Traubergs (Miks)
TNS Latvia mediju pētījumu projektu direktors Mediju nozares pētījumu
eksperts t 67 096 300 e martins.traubergs@tns.lv
|