Kāda ir jūsu uzņēmuma mārketinga komunikāciju atdeve?
29.09.2009. Laikā, kad uzņēmumi ir samazinājuši līdzekļus
savām mārketinga komunikācijām (reklāmai, sponsorēšanai, tiešajam mārketingam
u.tml.), arvien aktuālāks kļūst jautājums par šo līdzekļu izlietojuma
efektivitāti. Uzņēmumiem arvien svarīgāk ir uzzināt, kāda ir prognozējamā katra
mārketinga komunikāciju līdzekļa atdeve un vai ir kāds līdzeklis, kuru varētu
īpaši efektīvi pielietot uzņēmuma mērķu sasniegšanai.
Mūsdienās mārketings tiek realizēts ar mārketinga komunikāciju pasākumu
kompleksa starpniecību, kas sevī ietver šādus
elementus: 1.
reklāma; 2. pārdošanas
veicināšana; 3. sabiedriskās attiecības,
publicitāte, sponsorēšana; 4. personiskā
pārdošana; 5. tiešais mārketings (tiešais
pasts, telemārketings, SMS mārketings, e-mārketings utt.).
Atkarībā no komunikācijas mērķa, uzņēmums var izvēlēties vienu elementu vai
veidot integrēto mārketingu no vairākiem elementiem. Piemēram, ja uzņēmums ir
tikko ienācis tirgū un vēlas informēt pēc iespējas lielāku skaitu patērētāju par
savu zīmolu, tad parasti tiek izvēlētas reklāmas masu medijos. Savukārt, ja
uzņēmums vēlas paplašināt noietu, piedāvājot jaunu produktu citiem uzņēmumiem
(B2B darījumu), tad parasti tiek izmantots tiešais mārketings apvienojumā ar
personisko pārdošanu.
Lai kāds būtu komunikācijas mērķis – atpazīstamības veidošana, jauna produkta
ieviešana vai esošā produkta noieta veicināšana, - uzņēmumam vienmēr
ir: ■ jānofiksē stāvoklis pirms komunikācijas kampaņas uzsākšanas,
piemēram, kāda ir tā atpazīstamība vai kāds ir produkta noiets? ■
skaidri un noteikti skaitliskā izteiksmē jānodefinē kampaņas vēlamais rezultāts,
piemēram, par cik procentiem ir jāpalielina atpazīstamības rādītājs vai produkta
noiets? ■ pēc kampaņas beigām jānomēra kampaņas efektivitāte – vai tā
ir sasniegusi nospraustos mērķus? Vai visi izvēlētie komunikācijas elementi ir
devuši vienlīdzīgu rezultātu, vai arī ir kādi elementi, kuri ir bijuši „vājais
posms”? Kuri ir kampaņas „stiprie elementi”, ko var izmantot arī turpmākajās
kampaņās?
Lai uzņēmums varētu ātri pārliecināties par savu izvēlēto mārketinga
komunikāciju elementu efektivitāti, piedāvājam pielietot šādu tabulu, kurā
uzņēmums var ierakstīt tieši savam uzņēmumam atbilstošu informāciju. Protams,
katram uzņēmumam var būt savi pielietotie komunikāciju elementi (piemēram,
reklāma un tiešais mārketings) un arī savi mērāmie atdeves parametri (piemēram,
uzņēmumā noteiktie ROI indikatori). Tāpēc tabulā ir apkopoti atdeves rādītāji,
kas ir universāli un var būt noderīgi uzņēmuma esošo rādītāju
papildināšanai.

Kā jau var redzēt tabulā, vairāku mārketinga komunikāciju elementu
efektivitāti var nomērīt ar vienas pētnieciskās metodes palīdzību – veicot esošo
un potenciālo klientu aptauju. Turklāt šādu aptauju veicot regulāri, uzņēmums
saņems pašu jaunāko un aktuālāko informāciju par:
■ zīmola atpazīstamību un izmaiņām tirgū saistībā ar jaunu zīmolu
ienākšanu tajā un esošo zīmolu veiktajām komunikācijas aktivitātēm; ■
zīmola tēlu un iespējām piesaistīt jaunus tā lietotājus; ■ konkurējošo
zīmolu spēku un iespēju zaudēt savus klientus citiem zīmoliem; ■ tirgus
ietilpību (unikālo patērētāju skaitu un produkta iegādei atvēlēto naudas
apjomu); ■ klientu aktuālajām vajadzībām.
Protams, ka jebkuru mārketinga aktivitāti var mērīt pēc tās norises beigām,
bet tikpat labi un pat ieteicami ir mērīt tās potenciālo efektivitāti vēl pirms
šī aktivitāte ir „palaista tirgū”. Jo laikus veikts mērījums var pasargāt
uzņēmumu no komunikācijas kļūdām (nesaprotams ziņojums vai piedāvājums,
neadekvāts reklāmas tēls u.tml.), kas ilgtermiņā var nest lielus zaudējumus,
īpaši situācijā, ja uzņēmums plāno veikt integrēto mārketinga kampaņu ar
vairākiem elementiem.
Tāpēc vēlreiz atgādināsim mārketinga klasiķu ieteikto formulu: 10 % no
katras mārketinga kampaņas budžeta ir jāatvēl tās efektivitātes mērījuma
veikšanai. Tātad optimāli ir ieguldīt 5 % pirms un 5 % pēc kampaņas
efektivitātes mērījumiem. Jo tikai precīzi zinot, kas ir vai varētu būt jūsu
kampaņas stiprās un vājās puses, jūsu uzņēmums varēs izvairīties no „kāpšanas uz
viena un tā paša grābekļa”.
Ja vēlaties iegūt papildus informāciju par sava uzņēmuma mārketinga
komunikāciju atdevi, lūdzu, sazinieties ar mums!
Ilva Pudule
TNS Latvia vecākā projektu direktore Finanšu nozares pētījumu
eksperte t 67 096 300 e ilva.pudule@tns.lv
< body><
body>< body>< body>< body>< body>< body>
|