Rudens nāk ar fokusgrupām Fokusgrupas diskusija –
veiksmīgs veids kā izpētīt patērētāju rīcības motivāciju
10.2008. Rudens ir klāt! Katram
no mums tas saistās ar kaut ko citu - lapu dzeltēšana, sēņu un ogu pārbagātība,
rudens skumjas vai rudens prieks. Viedokļu spektrs par šo gadalaiku ir tik
plašs, un katrs pastāstīs kaut ko savu, kas uzrunā, aizķer, piesaista šajā
gadalaikā. Līdzīgi notiek arī kvalitatīvajos pētījumos, kur svarīgs katra
cilvēka personīgais viedoklis. Šoreiz par fokusgrupas diskusijas (FGD) metodi –
mārketinga praksē visbiežāk lietoto kvalitatīvo izpētes metodi, kas palīdz šos
viedokļus izzināt un interpretēt.
Tātad – kvalitatīvie pētījumi. Atgādinot
situācijas, kad tiek veikti kvalitatīvie pētījumi, jāatzīmē, ka tie parasti
nepretendē uz statistisku likumsakarību noteikšanu. Kvalitatīvā izpēte ir vērsta
uz padziļinātu patērētāju ikdienas dzīves motīvu, stimulu un rīcības izpratni,
saistot to ar dažādām precēm un pakalpojumiem, kuras patērētājs vai nu izvēlas
vai neizvēlas lietot/izmantot.
Jautājums – risinājums
FGD ir piemērotas situācijā, kad rodas sekojoši
jautājumi:
■ Vai patērētājs vēl kaut ko
vēlas? Vai tirgū vēl palikušas brīvas nišas?
Ideju
ģenerēšana – FGD tiek veiktas, lai stimulētu jaunu ideju rašanos, visbiežāk
– jaunu tirgus nišu atrašanai. Būtu jāatceras, ka no grupas dalībniekiem
nevajadzētu gaidīt, lai viņi izdomātu jaunas preces un pakalpojumus. Dalībnieki
var runāt par problēmām, ar kurām saskaras patreiz un par vēlmēm, kuru
apmierināšana viņiem būtu svarīga.
■ Kādi ir patērētāju ieradumi,
vai patērētājs mēdz tos mainīt?
Patērētāju ieradumu izpēte – par dažādu
preču un pakalpojumu izvēles motīviem. FGD diskusijas bieži tiek veiktas
situācijās, kad pasūtītājs vēlas veikt kvantitatīvu patērētāju iepirkšanās
paradumu izpēti, sākotnēji izpratnei ievācot informāciju par to, kā patērētājs
lieto preci vai pakalpojumu.
■ Kas ir zīmols un kā tā
uztvere spēj ietekmēt patēriņu?
Preču
virzības tirgū izpēte (sales promotion) – efektīvas preču virzības
stratēģijas izstrādei ir nepieciešama informācija no patērētāju puses. Tiek
noskaidrota patērētāju reakcija pret preču virzības koncepciju un tajā tiek
veiktas korekcijas, to papildinot ar mērķa grupas piedāvātajām idejām.
■ Kā patērētājs vērtē
produktu?
Attieksmes pret kādu preci/pakalpojumu
izpēte – kā mērķa respondenti attiecas pret dažādām precēm, pakalpojumiem,
programmām, salīdzinot ar konkurentu piedāvājumu.
■ Kā izdarīt tā, lai prece
patiktu un to pirktu?
Pozicionēšanas pētījumi – tiek meklēti
pēc iespējas efektīvāki veidi kā uzrunāt mērķa grupu par preci, pakalpojumu vai
pasākumu, veidojot tā tēlu. Šāds pētījumu veids bieži tiek pielietots, lai
palīdzētu atrast vislabāko veidu kā informēt savu patērētāju par jaunām precēm
vai pakalpojumiem.
■ Vai jaunajai produkta
koncepcijai ir potenciāls?
Pētījumi
par jauna produkta izstrādi – ja nepieciešams patērētājus iepazīstināt ar
jauna produkta koncepciju un uzzināt mērķa grupas viedokli par koncepcijas
stiprajām pusēm un trūkumiem.
■ Vai patērētājam patiks
jaunais preces iepakojums?
Preces
Iepakojuma novērtējums – tiek noskaidrota patērētāja reakcija pret jaunu
iepakojuma veidu vai nu tā izstrādes procesā vai jau gala variantā. Novērtējot
iepakojuma gala variantu, tā izpētes galvenais mērķis ir gūt apstiprinājumu tam,
ka visi vizuālie elementi patērētājiem asociējas ar kaut ko pozitīvu un tiem
nepiemīt kādas papildus nozīmes, kas ir pretrunā preces imidžam, koncepcijai,
pozicionējumam.
■ Vai reklāmu pamanīs un
sapratīs?
Reklāmas/reklāmas skiču novērtējums –
FGD bieži tiek veiktas, lai noskaidrotu dažādu reklāmu efektivitāti. Tas ir
svarīgi kreatīvo ideju izstrādes laikā, kad mērķa grupai tiek piedāvāti dažādu
reklāmas ideju uzmetumi, tā sauktie storybordi maketa (scenārija) radīšanas
stadijā. FGD palīdz iegūt informāciju par patērētāju attieksmi pret reklāmu.
Ātrāk, dziļāk, pilnīgāk
Mēģinot atrast atbildes uz šiem jautājumiem, FGD
būs piemērotākais risinājums, kā ātri un pilnīgi iegūt aktuālo informāciju,
izpētot, kā produktam, pakalpojumam vai zīmolam veiksmīgāk piekļūt tā
patērētājam. Ko Tu šoruden izvēlēsies?
Ingrīda Libora
TNS Latvia kvalitatīvo pētījumu projektu
vadītāja Kvalitatīvo pētījumu eksperte t 67 096 300 e ingrida.libora@tns.lv
|