Kur Tu atrodies uz koordinātu ass? 2007. gads pētījumu nozarē
06.2008. Iespējams, gan nedaudz pretrunā ar veco sakāmvārdu
par „cāļu skaitīšanu rudenī”, pilnīgs pārskats pētījumu nozarē kļūst pieejams
tikai pavasarī, tas ir ar brīdi, kad Uzņēmumu reģistra Gada pārskatu reģistrā
tiek publiskoti pētniecisko aģentūru gada pārskati.
Tomēr, lai skaitļi un summas iegūtu taustāmu veidolu, ir būtiski
izprast, kādas jaunas vēsmas un tendences 2007. gada laikā pētījumu nozarē
attīstījušās. Gan Latvijā un Baltijā, gan starptautiskā mērogā virzieni ir
vairāki.
- Pasaulē
noteiktu pētījumu sektoru attīstībā arvien vairāk saskatāma saistība ar
makroekonomisko rādītāju dinamiku, bet arvien mazāk ar reklāmas industrijas
rādītājiem – šāds vērojums liek domāt, ka arvien vairāk kompāniju pētniecībai
paredzētos budžetus nodala no investīcijām reklāmā un plāno tos kā atsevišķus,
savstarpēji tikai netieši saistītus budžeta posteņus.
- Tāpat
pasaulē vērojama arvien pieaugoša pētniecisko aģentūru konkurence par tirgus
daļām, jo īpaši t.s. “vecajos” tirgos, kur kopējā izaugsme nav pārāk strauja.
Šī tendence, protams, rada papildus izdevības klientiem, kuri aģentūru
konkurences apstākļos var saņemt produktu ar augstāku pievienoto
vērtību.
- Attīstības
uzsvars pasaulē pārvietojās uz “jaunajiem” tirgiem ar strauju makroekonomisko
rādītāju dinamiku un globalizācijas efektu ietekmi, kas tādējādi kļūst par
pētījumu industrijas izaugsmes virzītājspēku. Pasaules mērogā par strauju
izaugsmi runā Krievijas, Ķīnas un arvien arī Baltijas un citas jaunās Eiropas
Savienības valstis.
- Arī
Latvijā pētniecība ir ienākusi gandrīz katrā nozarē un vairs nav
pamatā tikai ātras aprites patēriņa preču nozares instruments. Arvien
paplašinās uzņēmumu loks, kas savas nozares saspringtās konkurences ietekmē
pētījumos meklē atbalsta punktu darbības un investīciju mērķu
noteikšanai.
- Pētījumu
aģentūru eksperti, atbildot uz klientu pieprasījumu, turpina attīstīt savas
zināšanas un profesionālismu, padziļinot specializāciju noteiktos biznesa
sektoros. Lai kļūtu par kādas nozares pētījumu ekspertu, aģentūru pētnieki
velta laiku un enerģiju padziļinātai attiecīgās nozares specifikas un
aktualitāšu izpētei, kas tādējādi ļauj vēl kvalitatīvāk izprast sava klienta
biznesa situāciju un attīstības vajadzības. Šo tendenci tālredzīgākās
aģentūras izmanto, lai paplašinātu analītisko un konsultatīvo pakalpojumu
klāstu, un tādējādi var piedāvāt saviem klientiem arvien jaunus, inovatīvus
produktus.
- Patēriņa
pētījumos arvien pieprasītāks kļūst komplekss skatījums no vairāku pētījumu
instrumentu viedokļa un to faktoru noskaidrošana, kas papildus
sociāldemogrāfiskajiem parametriem raksturo klienta mērķauditoriju.
- Ņemot
vērā darba tirgus attīstību un brīvās darba spēka kustības radīto ietekmi uz
uzņēmumu prioritātēm savu resursu plānošanā, arvien aktuālāki kļūst darbinieku
kā būtisku uzņēmuma stakeholder (uzņēmuma ieinteresēto pušu) pētījumi –
gan pētot darbinieku piesaistību un apmierinātību, gan darba devēja tēlu
kopumā.
- Pētniecības
nozarē arvien vairāk ienāk moderno tehnoloģiju lietojums un arvien plašāk tiek
izmantoti pētījumu risinājumi interneta vidē. Brīdī, kad ir pagātnē pirmais
iluzorais do-it-easy &yourself ātro risinājumu apžilbuma vilnis,
pētījumu aģentūru klienti arvien vairāk uzdod jautājumus par šo pētījumu rīku
kvalitāti un reprezentativitāti.
- Par
jaunu un kvalitatīvi atšķirīgu soli pētniecībā ir kļuvusi arī attīstība
konsultatīvo pakalpojumu sniegšanas virzienā. Uzņēmumiem, investējot
pētījumos, arvien svarīgāk kļūst ne tikai izprast konkrētās situācijas
status quo , bet arī saņemt atbildi uz vienu, bet fundamentālu
jautājumu: ko man ar to darīt?
- Pētījumu
industrijā, līdzīgi kā, piemēram, avio biznesā šobrīd arvien skaidrāk
iezīmējas arī pakalpojumu sniedzēju izkārtošanās uz tādas kā koordinātu ass.
Uz tās vienā pusē maksimālās vērtības runā par nopietnu, uz starptautiskas un
lokālas pieredzes balstītu pētniecisko pakalpojumu kvalitāti un atbilstošu
servisa līmeni, bet otrā galā pulcējas t.s. zemo cenu un ātro pakalpojumu
sniedzēji. Protams, katram noteiktam klienta mērķim būs noderīgi atšķirīgi
risinājumi. Tomēr brīdī, kad Latvijā parādās arvien vairāk kompāniju, kas kā
savu darbības nozari norāda Tirgus un sabiedriskās domas izpēti (pēc UR
datiem kopā 1256 sabiedrības) vai K onsultēšana komercdarbībā un
vadībzinībās (pēc UR datiem kopā 1606), ir jāpiekrīt Lielbritānijas
pētniecības ekspertam Phyllis Macfarlane , kurš norāda, ka katrā nozarē
ir pieejami un var pastāvēt gan „budžeta klases”, gan t.s. „premium”
pakalpojumu sniedzēji, tomēr izlemjot balstīt sava biznesa un konkurētspējīgo
priekšrocību ilgtermiņa attīstību uz „zemo cenu risinājumiem”, klienti
nopietni riskē.
Tādējādi pētniecisko aģentūru klientiem arvien
svarīgāk kļūst izvērtēt gan savu esošo, gan potenciālo sadarbības partneri
pētniecībā: kurā vietā Tu atrodies uz šīs koordinātu ass?
Par pētnieciskās aģentūras vietu uz šīs
koordinātu ass ļauj spriest arī klientu uzticība ilgtermiņā un investīcijas
pētījumos sadarbībā ar to vai citu aģentūru. Pirms gada veiktais 2006. gada
pētījumu tirgus vērtējums, balstoties uz UR šobrīd pieejamo informāciju ir
jākoriģē un izmaiņas ir par papildus aptuveni LVL 0,660 milj., kas tādējādi
2006. gadā kopā sastādīja LVL 6, 56 milj. Balstoties uz šo skaitli var teikt, ka
2007. gada laikā pētījumu tirgus pieauga par 28,7 % līdz LVL 8,44
milj. Šī izaugsme par gandrīz 19 procentpunktiem apsteidz 2007. gada vidējo
inflācijas tempu (10.1 %). Tas savukārt nozīmē, ka ekonomiskās
nestabilitātes un neskaidrības apstākļos uzņēmējiem, kam rūp sava biznesa
attīstība, arvien svarīgāki kļūst pamatotos faktos un secinājumos balstīti
instrumenti sekmīgai konkurences cīņai.

Tātad. Kur Tu atrodies uz koordinātu ass?
Materiāls sagatavots pēc informācijas no LR UR,
ESOMAR Reasearch World, LBKI 2008.gada pētījuma „ Latvijas uzņēmumu
aptauja par biznesa konsultāciju un marketinga, mediju un socioloģisko pētījumu
izmantošanu”, kā arī TNS Latvia datiem.
Ginta Krivma
TNS Latvia valdes priekšsēdētāja sociālpsiholoģe, MBA, vadībzinību
doktorante t 67 039 300 e ginta.krivma@tns.lv
|