Vai arī turpmāk ceļosim tāpat kā agrāk?
06.2008. Kā jau mēs kopā ar Miku (Mārtiņu Traubergu, mediju
pētījumu projektu direktoru) minējām Latvijas Reklāmas asociācijas gada
konferencē šā gada maijā, lielam satraukumam par latviešu ceļošanas apjomu
kritumu nav pamata. Varbūt arī savilksim jostas ciešāk, bet no ceļošanas gan
neatteiksimies!
Kā latvieši mēdz ceļot?
Ja mēs paskatāmies uz Latvijas iedzīvotāju patēriņa ieradumiem, tad varam
redzēt, ka aptuveni pusei ģimeņu paliek nauda pēc nepieciešamo izdevumu segšanas
(patēriņa pētījums TNS Atlas™ Latvija, Pavasaris 2008, starpdati). Šo pāri
palikušo naudu caurmērā katrs ceturtais latvietis iegulda ceļojumiem
atvaļinājuma laikā, t.sk. arī uz ārzemēm. Saskaņā ar pašu iedzīvotāju pausto,
gandrīz katrs trešais Latvijas iedzīvotājs pērn ir bijis ārzemēs. Lietuvieši
ceļo nedaudz retāk – katrs ceturtais lietuvietis bijis ārpus valsts pagājušā
gada laikā, savukārt igauņi ir visnadzīgākie ceļotāji – 2 no 5 igauņiem ir
bijuši ārzemēs pēdējā gada laikā (TNS Atlas™ Lietuva, Rudens 2007; TNS Atlas™
Igaunija, Pavasaris 2007).
Pagājušajā gadā Latvijas iedzīvotāju biežākie ceļojumu uz ārzemēm mērķi bija
ekskursijas un radu, draugu apciemošana (TNS Atlas™ Latvija, Rudens 2007).
Būtiski retāk latvieši ir devušies ārzemju komandējumos vai biznesa darījumos,
iepirkušies ārzemēs, nostiprinājuši veselību vai apmeklējuši kādu koncertu,
sporta pasākumu.
Latvieši biežāk mēdz ceļot uz citām Eiropas valstīm nekā apceļot Baltiju. Tai
pat laikā latvieši mīl apceļot arī tālākas zemes – pērn katrs simtais latvietis
ir bijis Āzijā, Āfrikā, Amerikā vai Austrālijā.
Lidmašīna, autobuss un personīgā automašīna ir iecienītākie baltiešu
ceļošanas uz ārzemēm līdzekļi. Lietuvieši un igauņi nedaudz biežāk ceļo ar
automašīnām nekā lidmašīnām, turklāt igauņi biežāk ceļo arī ar prāmjiem un
autobusiem.
Kā uzrunāt konkrēto ceļošanas līdzekļu lietotājus?
Pielietojot vērtību un patēriņa sakarību analīzes instrumentu Semiometrie™,
mēs noskaidrojām, kā tieši uzrunāt konkrēto ceļošanas līdzekļu izmantotājus.
Sākumā mēs noskaidrojām, kā kopumā atšķiras to cilvēku, kas ceļo ar auto,
vispārējais vērtību virziens no to cilvēku, kas ceļo ar automašīnām vērtībām.
Vispārīgi ir redzams (skat. vērtību karti), ka ar auto ceļojošo cilvēku vērtības
biežāk saistās ar to vērtību segmentu, kur dominē Pienākums un nedaudz vairāk
arī Sabiedriskums (TNS Atlas™ un Semiometrie™ Latvija, Pavasaris 2007).
Jāatzīmē, ka ar auto nereti ceļo ģimenes ar bērniem, kam tas ir ērtākais
pārvietošanās līdzeklis. Savukārt ar lidmašīnām ceļojošo cilvēku vērtības biežāk
nonāk segmentā, kur raksturīgs Individuālisms un Bauda, kam, protams, arī ir
sava loģika, jo ceļojumos ar lidmašīnu tomēr cilvēki parasti dodas divatā vai
trijatā kopā ar saviem partneriem vai draugiem.

Pēc segmentu noskaidrošanas mēs precizējām, ar kādiem tieši vārdiem jāuzrunā
ar konkrēto transporta līdzekli ceļojošos cilvēkus. Tā galvenajos vilcienos ir
zināms, ka ceļojošos ar auto ir jāuzrunā šādiem vārdiem: *
Laulības, ģimene, radītājs; * Taisnīgums, godīgs, neatlaidība; * Loģika,
izgudrotājs; * Celt, mūžīgs; * Lauki, upe.
Savukārt pie ceļotājiem ar lidmašīnu ir jāvēršas ar pavisam
citiem vārdiem: * Jutekliskums, seksuāls, baudījums,
kailums; * Mežonīgs, izaicinājums, vētra, tuksnesis, uguns; * Peldēt,
ātrums, sala, virsotne; * Maģija, savdabīgs, izveidotājs.
No tā var lieliski secināt, ka reklāmu veidotājiem būtu jāveido divi pilnīgi
atšķirīgi komunikācijas ziņojumi katrai no potenciālo ceļotāju
mērķauditorijām.
Kuram ceļošanas veidam ir lielāks nākotnes potenciāls?
Savukārt tūrisma aģentūrām vairāk uzmanības būtu jāvelta ceļojumu ar
lidmašīnu pakalpojumu attīstībai, jo tiem ir salīdzinoši vislielākais nākotnes
attīstības potenciāls (mērījums ar Future View™ un TNS Atlas™ metodi, Latvija,
Pavasaris 2007).

Vietējām tūrisma aģentūrām, kas nodarbojas ar ceļojumu pa Latviju pakalpojumu
plānošanu un nodrošināšanu, mēs ieteiktu pievērsties ceļotāju ar velosipēdiem
vajadzībām – pagaidām šis ceļošanas veids nav īpaši izplatīts, tomēr tam ir
augsts nākotnes potenciāls. Tā varētu būt interesanta ceļošanas pakalpojumu niša
saistībā ar prognozēto straujo degvielas cenu kāpumu.
Kas varētu notikt turpmāk?
Aplūkojot Latvijas iedzīvotāju nākotnes plānus, var redzēt, ka satraukumam
attiecībā uz iespējamo ceļošanas apjomu kritumu nav pamata. Katram piektajam
latvietim būtiskāko ģimenes mērķu tuvākajiem diviem gadiem vidū ir ceļošana (TNS
Atlas™ Latvija, Pavasaris 2008, starpdati). Tātad, tie, kas ir ceļojuši,
turpinās ceļot arī turpmāk, jo tas viņiem ir svarīgi un nepieciešami. Un, ja būs
jāatsakās no kaut kā cita par labu ceļojumam, tad latvietis drīzāk savilks jostu
ciešāk, bet turpinās ceļot.
Ilva Pudule
TNS Latvia vecākā projektu
direktore Finanšu nozares pētījumu eksperte t 67 096 300 e
ilva.pudule@tns.lv
|