Salīdzināšanās
06.2008. Aprīļa beigās Stambulā, kuras ielās trešdaļa
automašīnu ir dzeltenie taksometri, tikos ar TNS kolēģiem no 25
valstīm, lai runātu par auto . Galvenā „TNS Automotive
International Conference 2008” tēma bija sindicētie pētījumi –
pētījumi, kuru galvenais uzdevums ir radīt iespēju salīdzināties. Izmantojot
vienotu metodoloģiju, iespējams salīdzināt tirgus situāciju un tendences dažādās
valstīs, apskatīt zīmolu pozīcijas un vērtējumu viena tirgus ietvaros. TNS
globāli piedāvā virkni sindicēto pētījumu auto nozarē. Latvijā tiek veikti un ir
pieejami divi no tiem - „ New Car Buyer Survey”
(jauno automašīnu īpašnieku aptauja par auto iegādi un apkalpošanu, pēdējais
pētījuma vilnis tika veikts šogad, nākamais paredzēts 2010.gadā) un „Car Brand Health Survey”
(automašīnu zīmolu tēla pētījums, pēdējais pētījuma vilnis tika veikts
2007.gadā, nākamais paredzēts 2009.gadā).
Atbilstoši konferences tēmai, salīdzināšanās notika arī pusdienojot,
starpbrīžos, liftā, tirgū, visur, kur ritēja saviesīgās sarunas. Tā sarunā ar
kolēģi Kristīni no Ķīnas, es un igauniete Trīnu dalījāmies pieredzē par
problēmām auto nozarē – cenu pieaugumu, auto īpašnieku prasībām pret servisa
sniedzējiem, pētniecisko problemātiku. Kristīnītes dzidrie un gaišie smiekli
pavadīja igaunietes atbildi uz viņas jautājumu – cik tad īsti jums tur
iedzīvotāju? Cik tās mašīnas pērk? Vai, manā pilsētā četras reizes vairāk!
Sarunas noslēgumā tomēr vienojāmies, ka nelielā tirgus kapacitāte nebūt nemazina
darba apjomu un pētniecisko jautājumu loku, tā rosina meklēt arvien jaunus
instrumentus to apguvei. Tāpat tā veido sarežģītu un neparedzamu tirgus
ainu , kurā vienkāršos pārdošanas un apkalpošanas mehānismus ietekmē
personiskās attiecības, zīmola tēlu var veidot viena neliela tirgotāja aktīva
darbība un kolektīvā atmiņa, ne ražotāja aktivitātes.
Kolēģis Nīls no TNS Tuvo Austrumu un Āfrikas vienības, pie vakariņu galda
aprakstīja intervētāja ikdienu Saūda Arābijā . Mums vienkāršā
respondenta apciemošana dzīvesvietā, tur izvēršas piedzīvojumā ar kaimiņu
iesaistīšanu, kautiņu vai respondenta (gadījumā, ja nepieciešams aptaujāt
sievietes) uzrunāšanu caur sienu. Šie pūliņi dod iespēju īstenoties
starptautiskiem salīdzinājumiem, tomēr parāda, cik ierobežota ir jaunu
pētniecisko instrumentu ienākšanas iespēja daļā pasaules.
Jaunu metodoloģiju, pētījumu piedāvājuma radīšana, tehnoloģisko risinājumu
attīstīšana, kā arī jau interneta vidē esošo informācijas meklēšanas un
apkopošanas rīku izmantošana, bija konferences neoficiālā tēma. Vairākās
prezentācijās tika atklātas idejas vai domu aizmetņi par tematiskiem,
metodoloģiskiem un tehnoloģiskiem pētnieciskajiem risinājumiem, kurus drīzumā
varētu izmantot salīdzināšanā vai vietējā tirgus apguvē, īpaši gadījumos, kad
pētījuma uzdevums ir palīdzēt jauna produkta veidošanas procesā.
Viena no vienkāršākajām idejām, kas ir pretrunā ar ierasto pētniecisko
uzstādījumu – uzklausīt vidējo patērētāju – bija aktīvas
diskusijas forma interneta vidē, kurā piedalās tie, kuri vēlas izteikties, tie,
kuriem ir īpaši pozitīvs vai izteikti negatīvs viedoklis. Tā tiek veidots un
attīstīts dialogs ar esošu vai potenciālu patērētāju, šādi savus jaunos
produktus attīstījuši vairāki pasaulē zināmi zīmoli.
Tāpat tika meklēti risinājumi mērķa grupas informācijas ieguves avotu
ietekmes uz pirkumu mērījumiem , ņemot vērā šo avotu skaitu un
daudzveidību. Kolēģi no Francijas piedāvāja savu pētniecisko risinājumu, kurš
paredz visu informācijas avotu (saskares punktu), kuru ietekmei pakļauts jaunas
automašīnas pircējs, uzskaiti un iedarbības novērtējumu.
Britu izcelsmes kolēģis Džeimss, kurš darbojas kādā no Tālo Austrumu valstīm,
trieca nacionāla rakstura jokus. Man veltītais, „Ā, no Latvijas? Vai tad tā nav
tā pati Krievija?”, radīja neveiklu atmosfēru darba grupai pulcējoties
konferenču telpā pirms kārtējās lekcijas. Kaut arī teicu, ka šādu jokošanos sen
neuztveram jūtīgi, saņēmu virkni atvainošanās teikumu un visas citu valstu
kolēģu zināšanas par Latviju. To, ka šāds joks tiešām vairs nav aktuāls arī
globālā līmenī, parādīja diskusijas par vēl kādu konferencei izvēlētu jautājumu
– topošajiem (jaunattīstības) tirgiem auto nozarē. Lai arī šī jautājuma
apspriešanas gaitā abas ar igauņu kolēģi mēģinājām aktualizēt Baltijas reģionu,
ražotājam un pētniekam interesantāki šobrīd ir auto tirgi, ar kuru attīstības
kapacitāti mūsējā nav salīdzināma. Krievija, Indija, arī Polija un Baltkrievija
ir auto ražotāju un tirgotāju izaicinošas valstis, ar savu īpatnu biznesa vidi
un saviem tirgus spēlētājiem. Pētnieciskajai problemātikai, ko izvirza šīs
valstis, ir iespējams pielietot jau aprobētus instrumentus, taču, ņemot vērā
globālās attīstības tendences, tos nepieciešams pārveidot, piemērot.
Salīdzinot ar šiem topošajiem tirgiem , situācija Latvijā,
Lietuvā un Igaunijā šķiet vienkārša un paredzama.
Nesen tepat Latvijā, pusdienojot kopā ar kolēģēm, pārrunājām stenderes
jautājumu. Atcerējos, kā saskumu, uzzinot par kārtējo remontu mammas mājās un
ieceri pārvilkt baltu strīpu manis mērījumiem uz lielās istabas stenderes.
Kolēģe Diāna teicās savu bērnu mērījumus saglabāt, nākamajā remontā nomainot
stenderi pret jaunu. Galu galā gribēju teikt, ka samērīšanās instruments ir
vajadzīgs, tas dod iespēju sekot augšanai laikā, salīdzināties ar pagātnēm un
prognozēt. Un jo tas ilgāk uzturēts, jo vērtīgāks.
Aija Dementjeva
TNS Latvia projektu vadītāja Auto nozares pētījumu eksperte t 67 096
300 e aija.dementjeva@tns.lv
|