Vai viskijs ir „vientuļā vilka izvēle”?
04.2008. Žurnālā Lilit [02/08] bija jauks raksts par to, ko
par cilvēku personību var pateikt pēc tā, kādus produktus viņš izvēlas lietot.
Vīrietis, kurš izvēlas viskiju, bija raksturots kā „ ... ārkārtīgi izlēmīgs,
nemēdz velti šķiest laiku, savu neatdos un svešu neiekāros”. Viskijs esot
„vientuļā vilka izvēle”. Vai to var attiecināt arī uz Latvijas vīriešiem –
viskija cienītājiem?
Neliela atkāpe. Savā ziņā viskiju var uzskatīt par jaunu produktu Latvijas
patērētājam. Tā neierobežoti patērētājiem tas pieejams tikai kādus 15 gadus. Uz
to arī norāda tas, ka viskija lietošanas ieradumi tradicionālajā izpratnē nav
izteikti – daži to nesteidzīgi malko, citi - tā ātri ar ābolu sulu. Latvijas
patērētāja attieksme pret viskiju zīmoliem bieži vien ir pārsteigums vecajai
Eiropai. Pēc patēriņa pētījuma TNS AtlasaTM datiem viskiju mēdz lietot ap
25 % no visiem Latvijas iedzīvotājiem. Būtiski atšķiras viskija lietošanas
ieradumi starp vīriešiem un sievietēm tādos parametros kā - kur, kad, cik daudz?
Tāpat ir arī vērojamas atšķirības starp dažādu vecumu viskija lietotājiem
vīriešiem saistībā ar dzīves stila parametriem. Gados jaunam
viskija lietotājam [ 18-34 gadi, vīrieši] tīk apmeklēt bārus,
naktsklubus. Ieturēt maltīti viņš dodas uz kafejnīcu vai picēriju. Nav uzticīgs
vienam viskija zīmolam . Vidējā gadu gājuma viskija lietotājs [
35-60 gadi, vīrieši] labprāt dodas izbraucienos pie dabas. Viņam patīk
klausīties mūziku, lasīt un spēlēties ar bērniem. Par sievietēm viskija
lietotājām jāsaka, ka biežāk tā ir nelatviete, labi pelna. Viņai patīk doties
pastaigās – uz tirdzniecības centriem, pa pilsētu.
Kopumā raksturojot viskija lietotāju Latvijā jāsaka, ka biežāk tas ir
vīrietis, vecumā no 20-50 gadiem, dzīvo Rīgā, labi pelna, strādā par vadītāju
vai augsta līmeņa padoto. Bet kas vairāk dominē viskija lietotāju dzīves
uzskatos - individuālisms vai sabiedriskums?
Izmantojot labāko pētījuma veidu patērētāja psihogrāfiskā apraksta iegūšanai
- SemiometrieTM - redzam, ka vīrieši, kuri dzer viskiju savā dzīves uztverē ir
sabiedriskāki nekā tie, kuri priekšroku dod citiem alkoholiskiem dzērieniem.
Viskija lietotāju semiometriskais profils

Jaunos viskija lietotājus vīriešus „uzrunā” lietas, kas saistītas ar
sacensību, atzinību un baudu. Viskija lietotāji brieduma gados drīzāk pamanīs
idejas, kas saistītas ar radīšanu, varu, statusu un sasniegumiem. Atslēgas vārdi
ar kuriem uzrunāt visa vecuma viskija lietotājus vīriešus saistīti ar dominanci
un jutekliskumu – ierocis, uzbrukt, kailums, pavest.
Vārdi ar kādiem uzrunāt viskija lietotājus

Ņemot vērā viskija lietotāju sociāli-demogrāfisko un psihografisko
raksturojumu redzams, ka šiem cilvēkiem ir izteikta vēlme pēc panākumiem un
atzinības. Jaunībā tas vairāk saistās ar piedzīvojumu, kamēr brieduma posmā - ar
kaut kā paliekoša radīšanu.
Lai kaut ko dzīvē sasniegtu ir jābūt „ārkārtīgi izlēmīgam”, bet ne „vientuļam
vilkam”.
Diāna Grencmane
TNS Latvia pētījumu
direktore t 67 096 300 e diana.grencmane@tns.lv
|