Dzer, brauc ar skarbajām Jāņu dziesmām fonā un pievienojies orgānu
donoriem
04.2008. Jā, tieši tā! Vērīgākie lasītāji jau noteikti
uztvēra virsrakstā ietverto vārdu spēli – tas ir savirknējums no radošās
izcilības festivāla ADwards uzvarētāju Sociālo reklāmu un Integrēto kampaņu
kategorijās reklāmu kampaņu nosaukumiem. Jā, protams, ka visu šo četru kampaņu
autors ir reklāmas aģentūras MOOZ! radošais kolektīvs. Bet šī nav MOOZ! reklāma,
bet gan stāsts par sociālajām reklāmām Latvijā un to, kāds sakars mediju, tirgus
un sociālo pētījumu aģentūrai TNS
Latvia ir ar visu šo pasākumu.
Sāksim no pēdējā jeb kāds sakars ir mums ar šo pasākumu. Tiem, kas varbūt to
nav ievērojuši vai daudzo ADwards nomināciju vidū nav sazīmējuši TNS Latvia atbalstīto kategoriju,
atgādināsim, ka TNS Latvia visu
festivāla ADwards pastāvēšanas laiku ir atbalstījusi dalībniekus ar savu
speciālo balvu Sociālās reklāmas kategorijā. Pēdējos divos no trim festivāla
pastāvēšanas gadiem TNS Latvia
speciālā balva ir nonākusi reklāmas aģentūras MOOZ! rokās. Šogad balvu piešķīrām
CSDD pasūtītajai kampaņai Orgānu
donori , pagājušo gadu – sociālo klipu sērijai Parazīti ar saukli „Mūziku nelegāli
sūknē tikai parazīti!”, kuras pasūtītājas bija Latvijas Mūzikas producentu
apvienība un Latvijas Izpildītāju un Producentu Apvienība.


Savukārt 2006.gadā TNS Latvia
kolektīvu bija aizkustinājusi MOS tīkla kampaņa We’re in!, kuras autors
bija Ēriks Šubrovskis no DDB
Latvija.

Ja mēs palūkojamies uz šā gada uzvarētāju – Orgānu donoru –
reklāmas kampaņas apjomiem medijos 2007.gada laikā, tad var redzēt, ka izvietoto
reklāmu skaits ir bijis patiesi iespaidīgs:
* lai arī laikrakstos un žurnālos tika izvietotas tikai 3
šīs kampaņas reklāmas, to kopējais lielums pārsniedza 2 tūkstošus
kvadrātcentimetru; * radio šo reklāmu mums bija iespēja
noklausīties vairāk nekā 300 reizes, kas, nepārtraukti klausoties tikai šo
reklāmu, sastādītu nepilnas 3 stundas klausīšanās laika; *
televīzijas medijs kampaņā tika izmantots visintensīvāk – TV
klips tika pārraidīts gandrīz 500 reizes, kas pēc aizņemtā ētera laika sastāda 4
stundas tīrā reklāmas laika.
Paskatoties plašāk uz visām sociālo reklāmu kampaņām , kas
notikušas 2007.gada laikā, var secināt, ka, neskatoties uz visai plašo rezonansi
sabiedrībā, Orgānu donoru kampaņa ir aizņēmusi vien mazu daļu no visu pārraidīto
un drukāto sociālo reklāmu apjoma:
* presē kampaņa aizņem aptuveni 2 % no visiem vairāk
nekā 120 tūkstošiem kvadrātcentimetru, kas tikuši atvēlēti sociālās reklāmas
izvietošanai laikrakstos un žurnālos; * radio izvietoto
Orgānu donoru reklāmu īpatsvars visu sociālo reklāmu vidū ir aptuveni 7 %
no kopējā laika – gandrīz 40 stundām, kas veltītas sociālo reklāmu
pārraidīšanai; * televīzijā, kurā Orgānu donoru reklāmas tik
intensīvi tika pārraidītas, to īpatsvars visu sociālo reklāmu vidū ir mazāks –
tikai aptuveni 3 % no visa vairāk nekā 150 sociālo reklāmu pārraidīšanai
veltīto stundu ētera laika.
Ņemot vērā šīs kampaņas apjomus un tēmas aktualitāti sabiedrībā, nereti rodas
jautājums, cik tad efektīva ir bijuši šī kampaņa? Šoreiz mēs nerunāsim par
kampaņas pamanāmību un citiem ar reklāmas kampaņas efektivitātes pētījumiem
saistītiem jautājumiem, bet gan pievērsīsimies pašu CSDD publiskotajai
statistikai par ceļu satiksmes negadījumiem (CSN). Kā redzams CSDD mājas lapā
publicētajā CSN statistikas apkopojumā, šā gada pirmajos divos mēnešos CSN
skaits ir sarucis par gandrīz 10 % jeb par aptuveni tūkstoti CSN mazāk,
nekā tas bija šajā pašā periodā pirms gada, kad kampaņa tikai aizsākās. Arī CSN
rezultātā bojā gājušo skaits ir samazinājies par 25 % jeb par 20 cilvēkiem.
Un tas nav maz!
Protams, 2007.gadā šī nebija vienīgā satiksmes drošībai veltīta kampaņa –
bija arī tādas kampaņas kā Nāvīgs
ieradums (par autovadītājiem nevēlamiem paradumiem braukšanas laikā) un Skarbās Jāņu dziesmas (kas sīkākus
paskaidrojumus acīmredzot neprasa), kā arī citas braucēju un gājēju drošībai
veltītas kampaņas. Tāpat arī nav mērīta korelācija starp reklāmas ievērošanu un
iekļūšanu CSN (vismaz nav dzirdēts par šādu mērījumu veikšanu). Tomēr CSN un
bojā gājušo skaita sarukšanas tendence ir vērojama, un tas gan ir neapstrīdams
fakts.
Pēc visa augstākminētā apkopošanas mēs, kā TNS Latvia pārstāvji, gribētu novēlēt
mūsu radošajām aģentūrām turpināt veidot tikpat spēcīgas un efektīvas sociālās
kampaņas. Savukārt no savas puses mēs esam gatavi arī turpmāk godināt šo kampaņu
autorus kā ADwards ietvaros, tā arī informējot par šo kampaņu apjomiem jūs un
visu pārējo sabiedrību kopumā.
Ilva Pudule
TNS Latvia vecākā projektu
direktore t 67 096 300 e ilva.pudule@tns.lv
|