Ko esam paveikuši mediju pētījumu projektos un ko vēl plānojam
12.2007. Kamēr vēl Latvijas kalnos no sniega ne miņas, sēžot
birojā vēlajos vakaros, esam apkopojuši, ko vērtīgu esam attīstījuši mediju
pētījumu projektos, kā arī, ko plānojam paveikt nākamajā gadā.
TV auditorijas pētījums
■ Konsultējoties un sadarbojoties ar tirgus dalībniekiem, 2007. gadā
tika paplašināts TV pētījuma panelis par
25 % , uzstādot vēl papildus 100 jaunākās paaudzes TV Metrus un
nodrošinot pētījumā nepārtrauktu 375 ģimeņu dalību ar vairāk nekā 1 000
respondentu lielu izlasi. Tādējādi Latvijas TV auditorijas pētījuma panelis
šobrīd ir lielākais Baltijā.
■ Sekojot līdzi pasaules pieredzei un domājot par attīstību, jau ar
nākamo gadu tirgū tiks ieviests pasaulē
visplašāk izmantotais TV datu analīzes programmnodrošinājums InfoSys. Salīdzinot ar pašreiz tirgū
esošo PaloMARS, InfoSys ir vērā
ņemami ātrdarbīgāks, sniedz plašākas analīzes iespējas, ir ērtāks lietošanā, kā
arī sniedz ērtas un operatīvas TV plānošanas iespējas.
■ Jau kopš gada pirmās puses TV auditorijas datos tiek iekļauti mērījumi par visiem mājsaimniecībā
esošajiem televizoriem. Līdz šim tika mērīti tikai divi visvairāk
skatītie.
Nacionālais mediju pētījums: Prese
■ Laika posmā no 2006. gada 16. oktobra līdz 2007. gada 28. oktobrim
Nacionālā mediju pētījuma: Prese ietvaros tika aptaujāti 12 464 respondenti, kas
ir par 2 264 respondentiem (22 %) vairāk nekā 2006. gadā un par 7 259 (jeb
139 %) vairāk nekā 2005. gadā.
■ 12 464 respondentu lielā preses gada izlase ļauj detalizētāk analizēt 244 preses
izdevumus, kas ir 91 % no visiem gada datu apkopojumā iekļautajiem
preses izdevumiem. Salīdzinājumam - 2005. gada preses pētījuma datu apkopojumā
sīkāk analizēt varēja 72 % no pētījumā iekļautiem preses izdevumiem.
■ Ņemot vērā žurnālu attīstības tendences, sākot ar 2008. gada Pavasara
periodu, žurnāli, kas iznāk reizi divās
nedēļas, tiks izdalīti atsevišķā grupā. Šobrīd šādi žurnāli tiek klasificēti
mēneša žurnālu grupā.
■ Izvērtējot maksātspējīgās auditorijas analīzes iespējas, jau sākot ar
šī gada Rudens periodu, piedāvājam
klientiem Nacionālā mediju pētījuma ietvaros analizēt arī Biznesa Omnibusa
rezultātus par preses un interneta patēriņu uzņēmumu vadītāju vidū.
Nacionālais mediju pētījums: Radio
■ Nacionālā Mediju pētījuma: Radio ietvaros 2007. gadā uzsākts mērīt 5 jaunu radiostaciju
auditoriju: *96,2-Krievijas Hiti (Russkoje Radio) * Novoje Radio
Krāslava * Radio Baltkom * Valmieras radio * Zaļais vilnis
■
Kā jau solījām pagājušajā gadā, esam sekojuši līdzi radio auditorijas pētījuma
attīstībai pasaulē. Šobrīd jau astoņās pasaules valstīs ir ieviests elektronisks radio auditorijas mērījums ar
Portable People Meter (PPM)
metodi. Esam noprezentējuši šīs metodes ieviešanas iespējas arī Latvijā un
2008. gadā plānojam piedāvāt ieviest šo metodi arī Latvijā.
Nacionālais mediju pētījums: Internets
■
Attīstoties internetam, 2007. gadā ievērojami pieaudzis arī pētījumā iekļauto
interneta resursu skaits. Šī gada Rudens pētījumā tika pētīti 72 interneta
resursi, kas, salīdzinājumā ar 2006. gada Rudens periodu, ir par 47 %
vairāk.
■
Apkopojot klientu ieteikumus un ņemot vērā interneta dinamiskumu, esam
izstrādājuši jaunu – biežāku, atskaišu grafiku interneta auditorijas pētījumam
2008. gadam: dati tiks apkopoti katru
mēnesi par iepriekšējo trīs mēnešu periodu.
TNS Metrix TM
■
2007. gada vidū tika uzsākta regulāra ik
nedēļas TNS MetrixTM mērījumu
sistēmas datu publicēšana TNS
mājaslapā http://tnsmetrix.tns.lv.
■
Attīstot pētījumu, 2008. gadā TNS MetrixTM dati tiks piedāvāti mediju
plānošanas un analīzes programmnodrošinājumā Galileo, kas sniegs plašas datu
analīzes iespējas, kā arī interneta reklāmas plānošanas iespējas.
TNS AtlasTM
■
No 2007. gada TNS Latvia saviem klientiem
piedāvā jaunas paaudzes patēriņa pētījumu TNS AtlasTM , kura
galvenais mērķis ir sniegt pamatinformāciju par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās
un patēriņa ieradumiem Latvijā, kā arī dot iespēju analizēt sakarības starp
zīmolu, patērētāju un medijiem. Viens no būtiskākajiem jauninājumiem ir visās
produktu kategorijās iekļautie galvenie
zīmoli, vairāk nekā 1 100 vienības 130 produktu grupās.
■
Pētījums ir ieviests vienlaicīgi visās Baltijas valstīs, tādējādi rodot iespēju
salīdzināt datus par visu Baltijas
valstu iedzīvotāju patēriņu.
■ Lai sniegtu plašākas analīzes
iespējas un dziļāku ieskatu patērētāju dzīves uztverē, šī gada Pavasara
periodam rakstiskas atskaites formā tika pievienoti sekojoši papild moduļi: *
SemometrieTM – vērtību pētījums; * FutureViewTM – nākotnes potenciāla
mērīšanas metode;
Savukārt
Rudens pētījumam datu bāzes veidā mediju plānošanas programmnodrošinājumā
Galileo: * Starpmediju plānošana – mediju plānošana izmantojot vairāku mediju
auditorijas rādītājus;
Visi šie trīs papild moduļi tiks piedāvāti
arī kopā ar TNS AtlasTM 2008. gada Pavasara perioda datiem.
Reklāmu reģistrs
■ 2007. gada pirmajos deviņos
mēnešos, salīdzinot ar 2006. gada šo pašu periodu, TNS Latvia Reklāmu reģistra monitorēto
reklāmas gadījumu skaits atkal pieaudzis par piekto daļu, jeb 19 %
. TV, preses, radio, vides un
interneta reklāmas gadījumu skaits 2007. gada janvāra-septembra periodā
sasniedzis 2 114 214 gadījumus, no tiem 44 % (921 589) - TV
reklāmas.
■ Kopš 2007. gada aprīļa esam
palielinājuši monitorējamo TV kanālu
izlasi - jau esošajiem deviņiem TV kanāliem (LTV1, LTV7, LNT, TV3, 3+, TV5
Rīga, PBK, MTV Latvija, RenTV Baltija) klāt nākuši TV6 un PBMK.
■ Turpinām darbu pie
monitoringa datu bāzes precizitātes uzlabošanas, pilnveidojot papildus kontroles
procedūras, lai arī turpmāk nodrošinātu maksimāli precīzu monitoringa
informāciju.
■ Esam attīstījuši
un paplašinājuši ikdienas e-pasta informatīvo servisu TNS extravert
, kas ik dienas informē datu
saņēmējus par jaunākajiem datiem monitoringā un mediju pētījumos. Uz šo servisu
joprojām ir iespējams pieteikties, nosūtot pieprasījumu uz support@tns.lv
.
TNS Latvia arī turpmāk rūpīgi sekos
līdzi tirgus un pētījumu attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē. Tāpat arī
vienmēr esam priecīgi saņemt un uzklausīt Jūsu ierosinājumus pētījumu
attīstībai, jo, kā teicis Rainis: „Pastāvēs, kas pārvērtīsies!”
Mārtiņš Traubergs (Miks)
TNS Latvia mediju pētījumu projektu direktors t 67 096 300 e martins.traubergs@tns.lv
|