Un kādas ir Jūsu zīmola patērētāja riskantās vērtības?!
12.2007. Vai esat kādreiz aizdomājušies par to, kāpēc
lietuviešiem tik veiksmīgi izdodas ielauzties kaimiņvalstu tirgos? Un kāpēc
igauņi ir tik tehnoloģiski advancēti
? Un kāpēc mēs latvieši... nu, jā, ko nu mēs? Mēs jau neko!
Varbūt izskaidrojums tam visam ir pavisam vienkāršs? Jo mēs redzam un
uztveram pasauli savādāk, mums ir dažādi dzīves skatījumi un visa tā pamatā –
vērtības, kas virza mūsu dzīves turp, kur tās ir šodien, un liek mums patērēt
tos produktus, pakalpojumus un zīmolus, kas atbilst mūsu priekšstatiem par
„labo, pieņemamo un nepieciešamo” tādiem cilvēkiem kā mēs.
Tāpēc parunāsim par mūsu – latviešu - un arī baltiešu vērtībām. Bet, lai par
to parunātu, vispirms nākamā gada sākumā veiksim apjomīgu un dziļu šo vērtību
izpēti. Starp citu, ja Jums ir interese izpētīt, kādas vērtības piemīt tieši
Jūsu zīmola, produkta vai pakalpojuma esošajiem un potenciālajiem lietotājiem,
vēl ir iespēja pieteikt savu līdzdalību pētījumā. Dodiet mums ziņu līdz
14.janvārim un Jūs uzzināsiet, ar kādām domām un caur kādu vērtību prizmu uz
pasauli skatās tieši Jūsu patērētājs.
Kas ir RISC’antās vērtības?
Patiesību sakot, RISC’antās vērtības ir vārdu spēle, kuras pamatā ir atslēgas
vārds „RISC”. RISC ir vērtību izpētes metodes starptautiskais nosaukums, kas ir
cēlies no metodes izstrādāju International Research Institure of Social
Change nosaukuma abreviatūras. Savukārt institūts šo metodi ir
izstrādājis kopā ar salveno zinātnieku Milton Rokeach (sociālās
psiholoģijas profesors, grāmatas The Nature of Human Values un pētījuma
Rokeach Value Survey
autors).
Metodes pamtā ir vairāk nekā 100 apgalvojumi, kas rakturo cilvēku ikdiena
uzvedību, izvēles un pārliecības, un ko pētījuma dalībnieki (attiecīgās valsts
iedzīvotāji) attiecina uz sevi, novērtējot katra apgalvojuma atbilstību sev
noteiktā mērā. RISC metode katru gadu tiek atjaunota un papildināta ar
jaunākajām tendencēm cilvēku vērtīborientācijās, kas, protams, nav statiskas un
strauji mainās līdzi laikam.
Kādas līdz šim ir bijušas latviešu vērtības?
2004.gada RISC pētījums atklāj šādu dažos vārdos attēlotu latviešu
pasaules redzējumu jeb vērtības, kas mums tolaik ir bijušas
būtiskākās:
■ izskats un apkārtējo novērtējums, ■ konkurences
atmosfēra, ■ tiekšanās pēc struktūras un kārtības dzīvē.
Lietuviešu pasaules redzējums tolaik bija:
■ kopības un piederības sajūta, ■ riska uzņemšanās un iespēju
izmantošana.
Savukārt igauņu pasaules redzējums pirms 3 gadiem bija
šāds:
■ horizontālas attiecības sabiedrībā, ■ jautrība un
izpriecas, ■ sevis pilnveidošana un atvērtība jaunām iespējām.
Kādi šodien ir galvenie RISC vērtību virzieni?
Pašreiz RISC vērtību izpēte balstās uz trīs galvenajām vērtību asīm:
1. Daudzveidība pretstatā
stabilitātei, 2. Rūpes pretstatā spējai
uzdrīkstēties, 3. Ļaušanās pretstatā
plānošanai.
Balstoties uz pirmajām divām vērtību asīm, varam izveidot četrus vērtību jeb
cilvēka pasaules redzējuma tipus. Savukārt pievienojot vēl trešo asi, iegūstam
10 vērtību segmentus, kas ir arī galvenie RISC analīzes objekti. Tieši
analizējot šo 10 segmentu pārstāvju paustās domas, būs iespējams saprast viņu
pasaules uztveri un vērtības, kas ir tās pamatā.
Kāpēc būtu jāzina savu patērētāju vērtības?
Tāpēc, ka uzzinot, kādas ir patērētāju vērtības, ir iespējams:
■ Gūt dziļāku izpratni par patērētāju uzskatiem un virzītājspēkiem, kas
var ietekmēt Jūsu zīmola izvēli; ■ Atrast jaunas potenciālo lietotāju
mērķa grupas; ■ Veidot Jūsu zīmola identitāti saskaņā ar mērķa grupas
vērtībām; ■ Uzsvērt tos Jūsu produktu un pakalpojumu pārdošanas
atšķirīgos piedāvājumus, kas patērētājiem ir īpaši svarīgi; ■
Izvēlēties labākos komunikācijas kanālus.
Apkopojot to visu, var teikt, ka, ja Jūs zināsiet, kas Jūsu patērētājam ir
svarīgs, Jūs zināsiet arī to, kā ar viņu vislabāk runāt, lai panāktu
visoptimālāko savu produktu un pakalpojumu noietu.
Par pētījumu
RISC vērtību pētījumu mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia plāno veikt laikā no
2008.gada janvāra līdz februārim visā Latvijā aptaujājot 1.000 Latvijas
iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Vienlaikus arī Lietuvā un Igaunijā
tiek plānots veikt tādu pat RISC
aptauju. Visās valstīs pētījuma izlase ir reprezentatīva attiecīgās vecuma
grupas iedzīvotāju ģenerālajam kopumam. Pētījuma rezultāti būs pieejami sākot no
2008.gada aprīļa.
Līdz 2007.gada 14.janvārim ir iespējams pieteikt savu dalību RISC pētījumā
jebkurā no trim Baltijas valstīm vai pat visās valstīs (pēdējais ir īpaši
būtiski starptautisko zīmolu turētājiem). Klientu papildus jautājumu izstrāde un
saskaņošana notiks līdz 2008.gada 21.janvārim.
Ilva Pudule
TNS Latvia vecākā projektu direktore t 67 096 300 e
ilva.pudule@tns.lv
|