Kā pircēji uzvedas mūsdienu globālajā patēriņa tirgū?
12.2007. Indijā zēns ēd rīsus, bet Amerikā meitene
spēlējas ar plastmasas lelli. Sieviete Somijā runā pa mobilo telefonu, kamēr
kāds vīrs Bahreinā ielej automašīnā degvielu. Japānā biroja darbinieks lasa
dienas laikrakstu. Un kā ar visām tām lietām, ko jūs iegādājaties un lietojat
katru dienu? Ne vien šie cilvēki dažādajās pasaules malās, bet mēs visi, kas
iegādājamies preces, veidojam globālo patērētāju tirgu.
Iedomājieties – pasaulē ir apmēram 2 miljardi cilvēku, kas pieskaitāmi šai
globālajai patērētāju šķirai. Tā ir pielāgojusies dzīvesstilam, kas reiz bija
pieejams tikai bagātajām Ziemeļamerikas, Rietumeiropas un Japānas nācijām. Tomēr
ir vēl gandrīz 3 miljardi cilvēku, kuri cīnās par savu eksistenci – viņi cieš no
nabadzības, viņiem nav, ko ēst un kur dzīvot, bet vēl aptuveni miljardam
iedzīvotāju nav pieejams tīrs dzeramais ūdens.
Šodien pasaule saražo un patērē vairāk, nekā jebkad agrāk. Modernajos
rūpniecības uzņēmumos strādājošie nedēļā saražo tik, cik viņu amata brāļi 18.
gadsimtā saražoja četru gadu laikā. Pēdējo 40-50 gadu laikā četras reizes
pieaudzis kopējais iztērētās naudas daudzums par precēm un pakalpojumiem,
sasniedzot vairāk kā 20 triljonus ASV dolāru gadā.
Pirkumu lēmumi un pircēju uzvedības tipi
Patērētāji katru dienu pieņem dažādus pirkumu
lēmumus, un tirgus pētnieki tiecas noskaidrot – kad, kur, ko, kā un kāpēc šie
cilvēki iegādājas. Grūtākais ir tieši jautājums KĀPĒC, jo atbilde uz to pārsvarā
atrodama dziļi patērētāja „melnajā kastē”.
Kopumā pircēja rīcību un uzvedību ietekmē dažādi
faktori – kultūras, sociālie, personīgie un psiholoģiskie. Tie arī nosaka, kāds
pirkšanas uzvedības modelis būs noteicošais konkrētās preces vai pakalpojuma
iegādē.
Atkarībā no tā, cik svarīga pircējam ir konkrēta
zīmola izvēle un kā viņš uztver atšķirības starp zīmoliem, iespējams noteikt 4
dažādus pircēju tipus: sarežģītie, dažādības meklētāji, diskomforta mazinātāji
un ieradumu vadītie.
Sarežģīto pirkšanas
uzvedību raksturo tas, ka zīmols tiek izvēlēts ļoti rūpīgi,
apzinoties, ka starp dažādiem zīmoliem pastāv atšķirības. Pirms iegādāties kādu
preci, pircējs cenšas par to uzzināt pēc iespējas vairāk, vispirms iegūstot
pārliecību par to, tad veidojot attieksmi un tikai pēc tam tiek izdarīta izvēle.
Tādēļ tirgotāju un mārketinga vadītāju uzdevums ir sniegt šai pircēju grupai pēc
iespējas plašāku informāciju par savu zīmolu un īpašībām, kas to atšķir no
citiem, tā veicinot šī zīmola izvēli.
Dažādības
meklētāji saskata būtiskas atšķirības starp preces zīmoliem, taču
lēmums par to, kuru zīmolu iegādāties, viņiem nav svarīgs – to var ietekmēt
dažādi (arī nejauši) apstākļi. Starp šī tipa pircējiem ir daudz tādu, kas bieži
maina zīmolus. Viņu vērtējums par konkrēto zīmolu veidojas lietošanas laikā,
taču nākamajā pirkšanas reizē šādi pircēji ļoti bieži izvēlēsies kādu citu un
tam par iemeslu visticamāk nebūs neapmierinātība ar iepriekšējo. Šādā situācijā
tirgus līderiem un mazāk populārajiem zīmoliem jābūt atšķirīgai mārketinga
stratēģijai. Tirgus līderiem būtu jāveicina ieradumu vadīta iegāde (ar pilniem
plauktiem, biežu reklāmu u.c.), kamēr citiem zīmoliem izdevīgāk ir noturēt
dažādības meklētāju kategoriju ar cenu akcijām, īpašajiem piedāvājumiem u.c.
Ieradumu vadītā
pirkšanas uzvedība nozīmē, ka pircējam nav svarīgs lēmums par
zīmola izvēli, viņš arī nesaskata atšķirības starp dažādiem zīmoliem. Parasti
šie cilvēki pērk zīmolus, pie kuriem ir pieraduši, visbiežāk – vienus un tos
pašus. Bez tam šādiem atkārtotiem pirkumiem par iemeslu nekalpo uzticēšanās
zīmolam – tas vienkārši ir ieradums. Viņi nemeklē informāciju par zīmolu,
nevērtē to un nepieņem būtisku lēmumu par kāda konkrēta zīmola iegādi -
vienkārši izvēlas zīmolu, kuru zina. Lai piesaistītu šīs grupas pircējus, var
izmantot pazeminātu cenu akcijas vai reklāmu, kas uzsver galveno par zīmolu.
Reklāma ir bieži jāatkārto, un tai ir jāpauž atmiņā viegli paturamas frāzes,
tēli un vizuālie simboli, kas ir piemēroti pasīvam izziņas procesam.
Diskomforta
mazinātāji ir tie, kam pirkuma izvēle (visbiežāk attiecībā uz
retu, dārgu vai pat riskantu pirkumu) ir ļoti svarīga, bet kas nesaskata
būtiskas atšķirības starp dažādajiem piedāvātajiem zīmoliem. Viņi rūpīgi izvēlas
pirkumu, taču uzskata, ka, piemēram, konkrētajā cenu kategorijā visi zīmoli ir
vienādi. Tādēļ pirkuma lēmumu var ietekmēt iepirkšanās ērtums vai izdevīgs cenas
piedāvājums. Taču šādu dārgu pirkumu segmentā pastāv pēc-pirkuma diskomforta
fenomens, kad pircēji pamana nopirktā zīmola trūkumus vai dzird labas atsauksmes
par citiem zīmoliem. Lai šo diskomfortu mazinātu, no mārketinga aspekta
komunikācijai jābūt vērstai uz to, lai sniegtu lietotājam pierādījumus, ka
pirkums ir bijis tā vērts.
Ko no tā var mācīties?
Ir skaidrs, ka dažādās preču kategorijās dominē
atšķirīgi pirkšanas uzvedības tipi. Ja dekoratīvās kosmētikas pircēji Latvijā ir
ar sarežģīto pirkšanas uzvedību, bet dušas želeju iedzīvotāji iegādājas pārsvarā
ieradumu vadīti, tad kādi ir automašīnu, būvmateriālu, izsmalcināta siera vai
vīna pircēji?
Lai labāk uzrunātu savu esošo un potenciālo mērķa
grupu, nepietiek tikai ar zināšanām par tās sociāli-demogrāfiskajiem
raksturojumiem un produktu lietošanas ieradumiem. Ir svarīgi arī saprast, kā
pircēji uzvedas pie plaukta veikalā un kas ietekmē pirkuma lēmumu. Līdz ar to
pirkšanas uzvedības tipa noskaidrošana ir viena no būtiskām sastāvdaļām kopējā
mērķa grupas raksturojumā, kas ļauj veidot tiešāku un precīzāku komunikāciju ar
pircējiem un patērētājiem.
Avoti:
Kotler, P., Armstrong, G. „Principles of
Marketing”. Pearson Education International, 2004
www.learnmarketing.net/consumer.htm
www.worldwatch.org www.greenpack.rec.org
Ilze Kronberga
TNS Latvia vecākā projektu vadītāja t 67 096 300 e ilze.kronberga@tns.lv
|