Meklējam nākotnes veidotājus!
09.2007. Kvalitatīvā pētījuma norisi veido daudzi
savstarpēji saistīti etapi, sākot no piedāvājuma apstiprināšanas no klienta
puses un beidzot ar pētījuma galveno rezultātu prezentāciju. Savā rakstā es
gribētu pievērsties etapam, no kura ļoti lielā mērā ir atkarīga pētījuma
kvalitāte. Un šis etaps ir dalībnieku
rekrutācija, ar to domājot rekrutāciju tieši fokusgrupu diskusijām. Vai
pētījums ir par saldējuma patērēšanu vai mobilo sakaru operatoru izvēli,
secinājumi un interpretācija tiks veikta, balstoties uz to cilvēku izteikto
viedokli, kuri piedalīsies diskusijā.
Kā atrast īstos respondentus?
Šim nolūkam tiek izstrādāta rekrutācijas anketa ar speciāliem jautājumiem,
lai noteiktu, vai potenciālais respondents pieder pētījuma mērķos noteiktajai
mērķa grupai – lieto konkrētus produktus, patērē tos pietiekoši bieži utt.,
respektīvi, vai šo cilvēku var aicināt piedalīties pētījumā.
Bieži nākas atbildēt uz jautājumu: kur jūs vispār šādus cilvēkus atrodat?
Visbiežāk pielietotā metode respondentu rekrutēšanā ir sniega bumbas metode, kad pie
potenciālajiem respondentiem nokļūst, izmantojot citu personu ieteikumus.
Rekrutācijas process ir ļoti sarežģīts, jo nepietiek atrast tikai visiem
kritērijiem atbilstošu respondentu: piederošu konkrētai vecuma grupai, ar
noteiktiem produktu vai pakalpojumu patērēšanas paradumiem, atbilstošu ienākumu
un izglītības līmeni u.c. Papildus jānodrošina, lai respondents nebūtu pazīstams
ar citiem grupas dalībniekiem, nebūtu piedalījies fokusgrupu diskusijā pēdējā
gada laikā, nebūtu piedalījies fokusgrupās vairāk kā vienu reizi un nekad par
pētāmo tēmu. Bez visa iepriekš minētā, respondentam jāvar ierasties uz diskusiju
konkrētā datumā, laikā un vietā.
Tālāk es vēlētos pievērsties jaunai kvalitatīvo pētījumu rekrutācijas procesā
izmantojamai metodei - TNS FutureView™ modelim.
Ko tas nozīmē un kā tas notiek?
Ir pētījumi, kad īpaši nepieciešams izpētīt kāda fenomena, piemēram, produkta
vai zīmola, iespējamo nākotnes attīstību. Šādos gadījumos nepieciešams atrast
respondentu – nākotnes veidotāju,
kurš varēs sniegt ieskatu tirgus nākotnē, ģenerējot jaunas idejas, kas būtu
nozīmīgas, piemēram, kāda jauna produkta koncepta vai zīmola, vai tā reklāmas
attīstībai un virzībai.
Saskaņā ar TNS FutureView™ modeli, šie cilvēki ir labi informēti un
ieinteresēti zīmolos, atvērti, zinātkāri, individuālisti, labi uztver un attīsta
jaunas idejas, kā arī atbilst virknei citu raksturojošu īpašību.
Izmantojot TNS FutureView™ metodi, tiek noteikta potenciālā respondenta
piederība kādai no patērētāju kategorijām - vai patērētājs ir nākotnes veidotājs, šodienas patērētājs,
vai kāds cits. Lai to noteiktu, intervētājs, aizpildot rekrutācijas anketu, lūdz
respondentam atbildēt uz virkni izteikumu. Atbildes tiek kodētas un ievietotas
speciāli izstrādātā formulā, pēc kuras tiek noteikta potenciālā respondenta
piederība kādai no šīm kategorijām. Vadoties no prakses, atrast nākotnes veidotājus ir samērā grūti, bet
pūles attaisnojas, jo sarekrutētie respondenti ir tie cilvēki, kuru viedoklis
veidos produktu vai pakalpojumu nākotni tirgū, tātad viņi ir nozīmīgi katra
zīmola attīstībai.
Kāds klientiem no tā labums?
Galvenā TNS FutureView™ priekšrocība ir tā, ka tas norāda uz produkta,
pakalpojuma vai zīmola nākotnes iespējām piekļūt patērētājiem, kuri savukārt
ietekmēs tā turpmākos panākumus!
Ingrīda Libora
TNS Latvia kvalitatīvo pētījumu projektu vadītāja t 67 096 300 e ingrida.libora@tns.lv
|