Pasaki man, kuru mobilo sakaru pieslēgumu Tu lieto, un es pateikšu – kas
Tevi interesē!
09.2007. Turpinot Tava Neredzamā Sabiedrotā 14.numurā
aizsākto tēmu par to, kā mēs – Latvijas iedzīvotāji – pavadām savu brīvo
laiku, mums kā pētniekiem bija interesanti noskaidrot, vai brīvā laika
pavadīšana un intereses atšķiras dažādu mobilo sakaru pieslēgumu izmantotāju
vidū. Vai tiešām Tele2 pieslēgumu lietotāji ir sportiskāki? Un kas ir
raksturīgāks LMT klientiem?
Interese par TV ziņām dominē gandrīz visās pieslēgumu grupās
Nevienam noteikti nav noslēpums, ka Latvijā televizora skatīšanās ir viena no
izplatītākajām nodarbēm, kā iedzīvotāji pavada savu brīvo laiku mājās. TV
skatīšanās izkonkurē pat radio klausīšanos un ēst gatavošanu, kas ir nākamās
izplatītākās brīvā laika pavadīšanas nodarbes mājās. Šādas iezīmes uzrāda
mediju, trigus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia 2007.gada pavasarī veiktais
Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem patēriņa ieradumu pētījums TNS Atlas ™.
Tāpat vairākumam ir skaidrs, ka dažādi cilvēki izvēlas dažādus mobilo sakaru
veidus. Šajā pat pētījumā ir vērojams, ka, piemēram, Tele2 pastāvīgo pieslēgumu
salīdzinoši biežāk izvēlējušies vīrieši, savukārt jaunieši (līdz 24 gadu
vecumam) biežāk lieto priekšapmaksas kartes. Latviešiem raksturīgāk ir
izvēlēties LMT pieslēguma veidus, bet Zelta Zivtiņas karti biežāk lieto Rīgas
iedzīvotāji.
Tomēr, tā kā nozarē pēdējo gadu laikā arvien vairāk tiek runāts par to, ka
sociāli demogrāfiskie dati ir tikai viens no respondentu patēriņa ieradumus
raksturojošiem rādītājiem, svarīgi ir paskatīties arī uz to, kuras intereses un
kādi brīvā laika pavadīšanas ieradumi raksturīgi katrai no mobilo sakaru
pieslēgumu patēriņa grupām.
Cilvēku intereses noteicām pēc tā, kāda veida jeb žanra TV pārraides viņi
skatās. TV pārraižu skatīšanos mērījām, balstoties uz cilvēku sniegtajām
atbildēm jau minētā TNS Atlas ™ pētījuma ietvaros (šie dati nav
viens pret viens salīdzināmi ar TV Metru datiem, tomēr kopējās tendences,
protams, ir līdzīgas). Pēc tam katra TV žanra ietvaros skatījāmies, kura
pieslēguma veida lietotājiem tas ir visraksturīgākais žanrs. Kopumā pētījumā
izvēlējāmies piecus izplatītākos pieslēgumu veidus: LMT un Tele2 pastāvīgos
pieslēgumus un trīs priekšapmaksas kartes – Zelta Zivtiņa, OKarte un Amigo.
Datu analīzes rezultātā noskaidrojām, ka ziņas ir ne tikai skatītākais
raidījums, bet arī žanrs, kura skatītāju vidū nevar noteikt vienu izteiktu
līderi atkarībā no mobilā pieslēguma izmantošanas. Tomēr kopumā var secināt, ka
ziņas vairāk interesē LMT un Tele2 pastāvīgā pieslēguma, kā arī Amigo kartes
lietotājus.
Interese par dažādu TV pārraižu žanru skatīšanos
Dati: TNS Latvia, patēriņa pētījums TNS Atlas™, 2007.gada pavasaris
LMT pastāvīgā pieslēguma lietotāji biežāk nekā citu pieslēgumu lietotāji bez
ziņām interesējas arī par sabiedriski politiskajiem, ekonomikas un kultūras
jautājumiem. Tomēr nevajadzētu domāt, ka LMT pastāvīgā pieslēguma klientus
interesē tikai „augstās lietas”, jo viņi mīl arī skatīties komēdijas un
melodrāmas.
Attiecībā uz raidījumiem par ekonomiskām tēmām vēl jāpiebilst, ka pastāvīgā
pieslēguma klienti kopumā vairāk interesējas par tām, nekā priekšapmaksas karšu
lietotāji.
Izklaides un mūzikas pārraides, kā arī raidījumi par dabu un dzīvniekiem
vairāk interesē OKartes lietotājus. Raidījumus par dabu un dzīvniekiem labprāt
skatās arī Zelta Zivtiņas kartes lietotāji, kā arī šie lietotāji interesējas par
trilleriem, detektīviem un piedzīvojumu filmām.
Kā redzams, dažādi raidījumi ar asāku sižetu vairāk „iet pie sirds” tieši
Tele2 klientiem. Arī pastāvīgā pieslēguma klienti biežāk nekā pārējie atzīst, ka
skatās trillerus, detektīvus un piedzīvojumu filmas. Bez tam šī pieslēguma
lietotāji biežāk skatās arī sporta un erotiskos raidījumus (atgādināsim, ka
Tele2 pastāvīgo pieslēgumu biežāk lieto vīrieši). Bet tas nenozīmē, ka Tele2
tagad visas reklāmas būtu jāliek sporta vai „pieaugušo” raidījumos – šajā grupā
biežāk nekā pārējās skatās arī pārraides bērniem un multiplikācijas filmas.
Savukārt Amigo kartes lietotāji biežāk nekā pārējo pieslēgumu klienti skatās
raidījumus jauniešiem, realitātes vai sarunu šovus, seriālus, šausmu,
fantastikas, kā arī dokumentālās filmas.
Zelta Zivtiņas lietotājus var „zvejot” lielveikalos
Tikuši skaidrībā ar mobilo sakaru pieslēgumu lietotāju interesēm,
pievērsāmies viņu brīvā laika pavadīšanas ieradumiem. Ieradumus pētījām, tāpat
no TNS Atlas ™ pētījuma datiem paņemot
informāciju par to, kā respondenti pavada brīvo laiku ārpus mājas, un
paskatoties to savienojumā ar izmantoto mobilo sakaru pieslēguma veidu. Pēc tam
raksturīgākajām brīvā laika pavadīšanas nodarbēm izdalījām to pieslēguma veidu,
kura lietotāji šo aktivitāti veic salīdzinoši biežāk nekā pārējie. Lai aina būtu
pilnīgāka, pievienojām arī subjektīvo pašu pētnieku definēto parametru par to,
apmēram cik lielus izdevumus prasa katra no nodarbēm.
Rezultātā noskaidrojām, ka nodarbe ar visaugtāko izplatību Latvijas
iedzīvotāju vidū, kā arī, mūsuprāt, kas prasa salīdzinoši vislielākos izdevumus,
ir tirdzniecības centru apmeklēšana, un ar šo nodarbi visvairāk aizraujas Tele2
klienti – gan pastāvīgā pieslēguma, gan jo īpaši Zelta Zivtiņas kartes
lietotāji. Atgādināsim iepriekšējā Tava Neredzamā Sabiedrotā numurā
aprakstīto iezīmi , ka, pusaudžiem pieaugot, palielinās arī tirdzniecības
centru apmeklēšanas biežums – arvien vairāk jauniešu dodas uz šiem centriem, kur
nonāk tiešā reklāmdevēju redzes lokā. Ņemot vērā to, ka Zelta Zivtiņas karšu
pieslēgums ir izplatītākais Latvijā, un, ka, karšu lietotājiem pieaugot, viņi
parasti pāriet uz karti izsniegušā uzņēmuma pastāvīgo pieslēguma veidu, nebūsim
pārsteigti, ka šī tendence Tele2 klientiem biežāk nekā citu pieslēgumu klientiem
„dzīvoties pa lielveikaliem” tā arī turpinās attīstīties.
Brīvā laika pavadīšanas
nodarbes
Dati: TNS Latvia, patēriņa pētījums TNS Atlas™, 2007.gada pavasaris
Savukārt pastaigas pa pilsētu, kas arī ir bieži izplatīta nodarbe, bet kas
neprasa praktiski nekādus izdevumus, ir raksturīgāka OKartes lietotājiem
(atgādināsim, ka OKartes lietotāji aktīvi interesējās par dabu un dzīvniekiem,
tāpēc, iespējams, ka viņi ir sastopami pastaigājoties pa Botānisko dārzu vai
zoodārzu).
Uz kino, ko nodefinējām kā pasākumu ar salīdzinoši mazākiem izdevumiem, un
kuru apmeklē salīdzinoši neliels skaits Latvijas iedzīvotāju (jo biežāk tie ir
rīdzinieki, jaunieši, kā arī cilvēki no ģimenēm ar augstiem ienākumiem),
salīdzinoši biežāk iet Zelta Zivtiņas kartes lietotāji.
Uz izstādēm un teātriem (kas, mūsuprāt, tomēr prasa vairāk izdevumus nekā
kino apmeklēšana), biežāk iet LMT pastāvīgā pieslēguma klienti. Arī televīzijas
raidījumu klāstā viņi biežāk nekā pārējie izvēlējās skatīties kultūras
raidījumus. LMT pastāvīgā pieslēguma klienti, kas nereti ir arī turīgākie
cilvēki, kā arī tie, kas ieņem vadošos amatus, biežāk nekā pārējo pieslēgumu
lietotāji mēdz sportot un ceļot.
Savukārt Amigo kartes lietotāji biežāk nekā pārējo pieslēgumu klienti apciemo
radus, draugus, izbrauc pie dabas, apmeklē skaistumkopšanas salonus, restorānus,
nakts klubus, interneta klubus vai kafejnīcas, kā arī dažādus koncertus. Tomēr,
tā kā šis pieslēgums nav tik izplatīts kā pārējie šeit aplūkotie, tad mēs varam
runāt tikai par nelielu sabiedrības daļu, kam raksturīgs tieši šāds
dzīvesstils.
Pētījumu papildus iespējas
Protams, tas bija tikai viens no veidiem, kā var strādāt ar TNS Atlas ™
pētījuma datiem. Šī pētījuma rezultātus var aplūkot dažādu
veidu griezumos, saliekot kopā tieši Jūs interesējošos jautājumus. Ja Jums
ir nepieciešams padoms, kā to vislabāk izdarīt, droši vaicājiet mums!
Par pētījumu
TNS Atlas ™ aptauju mediju, tirgus un
sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia
veica laikā no 2007.gada 5.februāra līdz 29.aprīlim visā Latvijā aptaujājot
1.274 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem.
Ilva Pudule
TNS Latvia projektu direktore t 67 096 300 e ilva.pudule@tns.lv
|