TV Anytime. Nekas vairs nebūs vienkārši
TV attīstības līkloči digitālā laikmeta „priekšnamā” un auditorijas
izpēte
09.2007. 2007. gada ESOMAR mediju pētījumu konference
WM3
Dublina, 3.-6. jūnijs
Kas ir TV Anytime?
Latvijas mediju un reklāmas industrijā jau pazīstamais TV pētījumu eksperts
Toby Syfret (Lielbritānija) TV attīstību pasaulē dažu pēdējo desmitgadu
laikā klasificē jaunos, līdz šim interneta vidē vairāk lietotos terminos.
Digitālā TV ekspansija Eiropā turpinās. Piemēram, Somijas TV industrija ir
pārgājusi uz 100 % digitālo signālu š.g. 31. augustā, bet visu trīs
Baltijas valstu plānos rakstīts jau 2012. gads. Līdz ar platjoslu interneta
attīstību, šie attīstības soļi ir vitāli svarīgi TV Anytime vīzijas realizācijai. Tomēr
jāatzīmē, ka interneta video patēriņa iespējas pagaidām būtiski ierobežo
faktiskās platjoslu raidīšanas iespējas. Kaut arī Eiropas valstīs situācija šajā
ziņā ir atšķirīga, un kopumā ņemot Eiropa pašreiz atrodas uz TV Anytime
nākotnes sliekšņa, tomēr jāatzīmē, ka vēl arvien orientējoši
25-30 % Eiropas mājsaimniecību televizoru ir TV1.0 līmenī.
Analizējot digitālās TV attīstību Eiropā, jāņem vērā dažādo nacionālo
TV tirgu pieaugošā daudzveidība un sarežģītība. Ir svarīgi paturēt prātā katra
konkrētā tirgus specifiskās prasības – nepieciešamība pēc reģionālu (nākotnē,
iespējams, pat „lokālu”) ziņu u.c. satura iestarpinājumiem, kā arī kanālu
frekvenču kopīga izmantošana/ vietējā satura iestarpināšanas nacionālos
raidījumos.
TV Anytime izpēte: nenoteiktības izaicinājums
TV Anytime izpēte saskarsies ar dažāda rakstura izaicinājumiem. Tie ir
- komunikācijas kanālu saplūšana un/vai pārklāšanās, nepieciešamība tehnoloģiski
attīstīt mērīšanas aprīkojumu, iedzīvotāju paradumu izmaiņas un to ietekme uz
izlases lielumu, reklāmdevēju un mediju kanālu darbs jaunu un sarežģītu reklāmu
formu attīstīšanā (t.sk. mērķreklāma, interaktīvā reklāma, multimediju
risinājumi, u.c.), mērāmo parametru izvēle, kā arī nepieciešamība attīstīt
pētījuma datu apstrādes un izvades formātus.
Būtisks jautājums TV Anytime
auditorijas izpētē ir vairāku dažādu signāla kanālu pārklāšanās un/vai
saplūšana , un jo īpaši tandēmā starp TV un PC uz Interneta bāzes. Tas, cik
liela daļa skatīšanās -5 %, 30 % vai pat vairāk - notiks caur IPTV,
būs atkarīgs no trim faktoriem: 1)
joslas platums – tam jānodrošina augstas kvalitātes video pakalpojumu
piegāde vakara stundās, kad informācijas apmaiņas plūsma ir maksimāla; 2)
saturs – pietiekami pievilcīgs, lai piesaistītu nepieciešamo
auditoriju; 3)
monetizācija , jeb atbilstoši ienākumi satura investoriem.
TV Anytime uzdod arī jautājumus saistībā ar papildus jaunu mērāmo
parametru izvēli un ieviešanu . TV2.5. pētījuma pamata mērvienība ir
noteikta avota skatīšanas laiks. Reklamēšanas mērķiem pamata atvasinātā
mērvienība ir ekspozīcija – “cilvēku skaits, kas ir redzējuši manu reklāmu”. TV Anytime laikmetā, TAM sistēmām
nāksies pārdomāt papildu mērvienības, lai ņemtu vērā reklāmmateriāla jaunas
formas, tai skaitā interaktīvos pielietojumus un/vai multimediju attēlus. Tāpat
būs jāņem vērā arī reklāmas ekspozīcijas laika variācijas pateicoties tādām TV
skatīšanās aprīkojuma funkcijām kā „pauze”, „fast forward” vai „replay”, kā arī
„bildes” iespējamais attēlojums uz vairākām ierīcēm vienlaicīgi.
Skatītāju paradumu un tehnoloģiju piedāvāto iespēju straujā attīstība arvien
tālāk veidos izteikti personalizētu TV/video patēriņu. To nomērot, savukārt,
būtiski palielināsies datu apstrādes un gala lietotājam pieejamo datu
apjoms . Apjoma pieaugumu galvenokārt veicinās skatīšanās ar laika nobīdi
apvienošana lineāru avotu gadījumos, t.sk. no dažādām gala ierīcēm; nelineāru
avotu skatīšanās ar laika nobīdi apvienošana, viena avota SD un HD signālu (kas
var nebūt identiski) integrācija; vairāk mērāmo avotu, ko veicinās fragmentētāka
skatīšanās būtiski pieauguša signālu avotu skaita ietekmē. Svarīgs jautājums ir
arī nepieciešamība savietot TV Metru ar citiem TV datu mērierīcēm (piemēram,
Frame Grabber (speciālais aprīkojums digitālā TV signāla atpazīšanai TV
mērījumā) un/vai personālmetrs ( PPM ), kas mēra t.s. mobilo TV
skatīšanos, t.sk. ārpus mājas; u.c.). Tāpat datu apjomu palielinās jau minētie
jaunie mērīšanas parametri.
Kā redzam, līdz ar TV attīstību digitālā virzienā visas ar mediju auditorijas
pētījumiem saistītās puses – mediji, aģentūras, reklāmdevēji un arī pētnieki –
saskarsies ar vairākiem TV Anytime uzdotajiem jautājumiem, t.sk., bet ne
tikai: 1) Kā tālāk definēt TV/video
patēriņu? 2) Ko mēs varēsim izmērīt un
par ko atskaitīties saviem klientiem? 3)
Vai un ko izmērīt elektroniski nebūs
iespējams? 4) Vai būs iespējams noteikt
TV pasaules robežas, lai tās izmērītu.
pasauli? 5) Kā tiks risināts pieaugošā
„portatīvā” un/vai „mobilā” mediju patēriņa jautājums, ko veicinās „vairāk
skatīšanās ārpus mājas”, „mājas ekrāni ir augstāku mobilitāti”, kā arī „mājas
tīkla pieslēgumu un savietojamības
pieaugums” 6) Cik lielā mērā TV
auditorijas mērījumos būs iespējams izmantot un savietot mums šobrīd jau zināmos
mērījumu instrumentus? 7) Kādas papildu
metodes vēl būs nepieciešams izmantot un kādas papildus prasības tas izvirzīs
datu lietotājiem?
Mediju pētnieki visā pasaulē strādā, lai piedāvātu atbildes uz šiem
septiņiem jautājumiem. Tādējādi tiks noteiktas prioritātes, un, iespējams,
noslēgta sava veida „vienošanās” ar tiem milzīgajiem izaicinājumiem, kas mūs
sagaida mediju pētījumu nākotnē.
Sagatavots pēc 2007. gada ESOMAR mediju
pētījumu konferences WM3 konferences materiāliem (Toby Syfret, Enders
Analysis, u.c.).
Ginta Krivma
TNS Latvia mediju pētījumu vadītāja sociālpsiholoģe, vadībzinību
doktorante t 67 039 300 e ginta.krivma@tns.lv
|