Kā kļūt par ekspertu kvalitatīvajās metodēs?
06.2007. Es gribu sākt savu
rakstu ar jautājumu: „Vai mūs apmierina tā informācija, ko mēs saņemam no
pētnieciskām aģentūrām pasūtot kvalitatīvos pētījumus (FGD, padziļinātās
intervijas, dažādi testi, utt.)? Noteikti, būs daudz atbilžu un iespējams
radīsies jautājumi par to, vai varēja uzzināt daudz vairāk lietderīgas
informācijas, vai atrast citu, līdz šim neapzinātu skata punktu, vai neordināru
problēmas risinājumu.
Šīm bažām ir zināms pamats, jo neskatoties uz
lielo popularitāti, kvalitatīvie mārketinga pētījumi „cieš” no šablonisma. Šim
apstāklim ir loģisks skaidrojums. Ja pēdējā laikā kā sēnes aug dažādas biznesa
risinājumu metodikas, tad kvalitatīvai daļai atliek pašattīstīties vienīgi
praktiskā plāksnē.
Varu droši apgalvot, ka Pasaules mērogā pēdējo 20
gadu laikā tika izdotas 3-4 sakarīgas mācību grāmatas angļu un 3-4
grāmatas krievu valodā. Pārējā literatūra (šeit netiek runāts par periodiskajiem
izdevumiem) var būt pielīdzināma skolas ābeces līmenim.
Tāpēc rodas loģisks jautājums – ja katrs savā
nodabā akumulē savu pieredzi, par kādu vispārējo attīstību var runāt? Kur
necirkulē svaigu domu un pieredzes apmaiņa, tur nav arī attīstības. Tieši to mēs
arī pašlaik novērojam.
Spilgts piemērs tam ir 30-to gadu Čikāgas
empīriskās pētnieciskās skolas krīze, kas parādīja, ka katrai sevi cienošai
zinātnei un to izkoptām metodēm ir nepieciešama centralizēta teorētiskā bāze,
kas attīstās līdzi laikam un tā iespaidā izvirzītām prasībām.
Kāpēc pašreiz pielietotās metodes nav tik
efektīvas, kā gribētos? Nav noslēpums, ka mainoties paaudzēm mainās arī cilvēku
kultūra, valoda, to vērtības. Mainās arī izpratne pat par tādiem fundamentāliem
jēdzieniem, kā „labs” un „ļauns”.
Jaunas reālijas prasa jaunu pieeju. Jauna pieeja
prasa pieņemamu apmācības sistēmu, kuras nav nedz Baltijā, nedz Krievijā un diez
vai eksistē arī Eiropā un ASV. Jauno kvalitatīvo metožu attīstībai un pārbaudei
ir fragmentārs raksturs. Tāpēc „svešinieku-konkurentu” apmācības iespējas ir
visai ierobežotas.
Galvenā TNS Latvia priekšrocība pārējo konkurentu
vidū ir iespēja klātienē apgūt jaunas pētnieciskās metodes un izmantot plašo
kolēģu pieredzi citās valstīs. Tāpēc ar šo rakstu es vēlos uzsākt nelielu
ieskatu kvalitatīvo metožu jaunumos, kas tika uzzināti dažādās specializētās
konferencēs un semināros, kā arī ieskatīties vairākos pētījumu virzienos, kas
solās būt perspektīvi tuvākajā laikā.
Projektīvās
metodes
No plaša un pēdējā laikā arvien biežāk
izmantojamā projektīvo metožu klāsta attīstību un popularitāti iegūst t.s.
kreatīvās metodes, kas palīdz respondentiem pašiem izpaust savas asociācijas un
attieksmi, izmantojot zīmēšanas, rakstīšanas un brīva stāsta iespējas.
Tas palīdz respondentiem, it kā personīgi
kontrolējot pausto informāciju („mēs tak netaisāmies cilvēku priekšā atklāt
visus savus noslēpumus un apspriest tos!”), bet īstenībā ļaujot savai zemapziņai
pašai sniegt pētniekam viņam nepieciešamo informāciju.
Piemēram, zīmējot respondenti nekontrolē savu
krāsu un sižetu izvēli. Viņi bieži vien pat nespēj adekvāti paskaidrot sevis
uzzīmēto. Savukārt pētnieks, izmantojot speciālos analīzes paņēmienus, spēj
„aizraksties” līdz cilvēka zemapziņai, kas neatkarīgi no „saimnieka” gribas
provocē cilvēku uz dažādām rīcībām.
Līdzīga situācija notiek ar rakstiskajiem un
mutiskajiem uzdevumiem. Cilvēkam ir vieglāk aprakstīt un stāstīt par 3-šajām
personām, nevis par sevi. Tomēr ir viens „bet” – mēs nespējam izdomāt citu vietā
viņu rīcības motīvus, tāpēc par atskaites punktu ņemam savu pieredzi, kārtējo
reizi dodot pētniekam iespēju saprast, kas notiek pašu patērētāju galvās.
Projektīvas metodes ir šķietami viegli
izmantojamas, tomēr, lai ar tām iegūtos rezultātus ticami interpretētu
nepieciešamas zināšanas un pieredze. Esiet uzmanīgi interpretācijā.
Etnogrāfiskās
studijas
Pašreizējo kvalitatīvo metožu moto var definēt
šādi – „Tuvāk patērētājam!” Tāpēc etnogrāfisko studiju popularitāte rosina
pētniekus ielūkoties dziļāk patērētāja ikdienas dzīvē, novērot tā ikdienas
gaitas un patērētāju reakcijas dažādās situācijās.
Etnogrāfiskās studijas ietver sevī vairāku
pētniecisko metožu sintēzi, kuru sastāvdaļas var mainīties atkarībā no pētījuma
mērķiem un pētāmo subjektu mentalitātes īpatnībām.
Galvenā šīs metodes sastāvdaļa ir novērošana un
respondenta komentāri par konkrēto situāciju. Grūtākais ir nepārkāpt to robežu,
kur beidzas pētnieka (klienta) intereses un sākas respondenta personīgā dzīve.
Tāpēc izmantojot šo metodi stingri jāpiedomā pie tā cik „dziļi” un „kāpēc” mēs
vēlamies ielūkoties cilvēku pasaulē.
Dmitrijs Ščegoļevs
TNS Latvia kvalitatīvo pētījumu projektu vadītājs t 67 096 300 e dmitrijs.scegolevs@tns.lv
|