Pusaudži izklaidējas klubos, pieaugušie – tirdzniecības centros
06.2007. Savu brīvo laiku ārpus mājas lielākā daļa pusaudžu
pavada, apmeklējot klubus vai diskotēkas, savukārt absolūtais vairākums
pieaugušo – dodoties uz tirdzniecības centriem. Tomēr tās nebūt nav vienīgās
aktivitātes, kā mēs – Latvijas iedzīvotāji – pavadām savu brīvo laiku ārpus
mājām. Tāpat mēs mīlam iet ciemos vai baudīt dabu, pastaigājoties pa pilsētu vai
izbraucot ārpus tās tuvāk pie dabas.
Jaunieši mīl klubot un sportot
2 no 5 bērniem un jauniešiem vecumā no 10 līdz 17 gadiem uz aptaujas brīdi
pēdējo trīs mēnešu laikā (tātad no pagājušā gada novembra līdz šā gada
februārim) savā brīvajā laikā bija apmeklējuši klubus vai diskotēkas. Jo īpaši
aktīvi klubotāji bija pusaudži 16-17
gadu vecumā: šajā vecumgrupā klubus vai diskotēkas bija apmeklējuši jau vairāk
nekā puse jauniešu. Šādas iezīmes uzrāda mediju, tirgus un sociālo pētījumu
aģentūras TNS Latvia 2007.gada
februārī veiktais Tīņu
Omnibusa pētījums.

Tā kā mūsdienu jaunieši ir aktīvi un enerģijas pilni, klubs nebūt nav vienīgā
viņu izklaides vieta. Nozīmīga daļa jauniešu šajā laika periodā mēdza arī
sportot, apmeklēt slidotavas, vēl daļa jauniešu dejoja deju kolektīvā vai
spēlēja boulingu.
Interesanti, ka zēni ir sportiskāki par meitenēm (caurmērā ar sportu 2006.
gada februārī nodarbojās katrs otrais zēns un tikai katra ceturtā meitene) un
viņi biežāk apmeklējuši datoru pulciņus. Savukārt meitenes biežāk devušās uz
dažādiem mākslas pulciņiem, dejojušas deju kolektīvā, dziedājušas korī,
apmeklējušas mūzikas skolu vai mūzikas nodarbības. Arī aplūkojot visas
ārpusskolas aktivitātes kopumā, var novērot, ka meitenes ir aktīvākas gan ārpus
skolas nodarbību, gan izklaides vietu apmeklēšanā: visbiežāk viņas apmeklē
klubus, tirdzniecības centrus, kafejnīcas, kino. Kamēr zēni, lai arī uz klubiem
iet gandrīz tikpat aktīvi (laikam taču grib satikt tur meitenes), salīdzinājumā
ar meitenēm, biežāk ir atrodami boulinga zālē vai datorspēļu klubos, kā arī jau
minētajās sporta zālēs.
Kā mainās jauniešu intereses, viņiem
pieaugot?
Bērnam pieaugot, mainās arī viņa intereses un attiecīgi brīvā laika
pavadīšanas ieradumi. Tā daļa 10-12 gadus veco bērnu, 13-15 gadu vecumā
iestājoties „vētru un dziņu” laikam, arvien retāk apmeklē ārpusskolas nodarbības
(pulciņus, mūzikas skolas, papildus nodarbības) un pievēršas izklaidēm (klubi,
kino, tirdzniecības centru apmeklēšana, boulings). No vienas puses, tas varētu
būt tāpēc, ka paši interešu klubi iespējams nespēj piedāvāt tieši pusaudžiem
paredzētas nodarbības, bet no otras puses – mainās pusaudžu prioritātes
dzīvē.
Pusaudžiem pieaugot, palielinās arī tirdzniecības centru apmeklēšanas biežums
– arvien vairāk jauniešu dodas uz šiem centriem, kur nonāk tiešā reklāmdevēju
redzes lokā. Tādā veidā aug un socializējas mūsu jaunā patērētāju paaudze. Ja
pusaudžu gados uz aptaujas brīdi pēdējo trīs mēnešu laikā tirdzniecības centrus
bija apmeklējis vien caurmērā katrs trešais pusaudzis, tad jau katrs 9 no 10
jauniešiem vecumā no 20 līdz 29 gadiem vismaz reizi mēnesī noteikti iegriežas
šajos centros, to skaitā katrs trešais to dara biežāk nekā reizi nedēļā. Pēdējo
iezīmi uzrāda TNS Latvia 2007.gada ziemā veiktais TNS
Atlas™
pētījums (šajā laika periodā vēl ar iepriekšējo nosaukumu Mērķa Grupu
Indekss).
Caur tirdzniecības centriem – pie draugiem
vai dabas
Tomēr tirdzniecības centru apmeklēšana nebūt nav vienīgā mūsu izklaide (un
daļai tā noteikti nav arī nekāda izklaide, bet gan dzīves diktēta vajadzība
iegādāties pirmās nepieciešamības preces). Tāpat mēs mīlam iet ciemos un arī
izbraukt pie dabas, un, visdrīzāk, ka ne vienu, ne otru mēs nedarām ar „tukšām”
rokām (tātad pa ceļam kāds veikals, lielveikals vai tas pats pieminētais
tirdzniecības centrs tiek apmeklēts).

Protams, var jau runāt, ka tirdzniecības centru apmeklēšana ir raksturīga
t.s. vidusšķirai vai arī, ka to dara
tikai pārtikušie pilsētnieki , un arī
pētījums to apstiprina: uz tirdzniecības centriem biežāk dodas sievietes,
cilvēki ekonomiski visaktīvākajā vecumā (15-49 gadi), ar augstāko izglītību,
strādājošie vai mājsaimnieces, skolnieki, studenti, ģimeņu ar bērniem
pārstāvji, iedzīvotāji ar vismaz vidējiem ģimenes vai personīgajiem ienākumiem,
pilsētnieki.
Tomēr tā nav vienīgā šīs mērķa grupas izklaide , jo šai grupai ir raksturīgs
arī augstāks kultūras produktu patēriņš, kas, gluži dabiski, prasa arī noteiktu
izpratnes (izglītības vai izglītošanās ziņā), intereses un ienākumu (spējas
atļauties) līmeni. Tāpēc šīs grupas pārstāvji ir biežāk sastopami arī koncertos,
izstādēs, teātros, kino, arī restorānos. Tāpat viņi biežāk ceļo, izbrauc pie
dabas, apmeklē skaistumkopšanas salonus un sporta klubus.
Jāatzīmē, ka tāpat kā meitenes, arī sievietes ir aktīvākas ārpus mājas
aktivitāšu veicējas – viņas biežāk nekā vīrieši iet uz izstādēm, kino, teātriem,
koncertiem, pastaigājas pa pilsētu. Likumsakarīgi, ka skaistumkopšanas salonu
apmeklēšana arī ir raksturīgāka sievietēm (turp dodas apmēram puse sieviešu
salīdzinājumā ar ceturto daļu vīriešu), kamēr vīrieši biežāk iet uz nakts
klubiem, kazino, interneta kafejnīcām vai klubiem, remontē auto, makšķerē vai
medī. Tikai tādos pasākumos kā ceļojumi, izbraukšana pie dabas, sportošana,
radu, draugu apciemošana un restorāna apmeklēšana abu dzimumu pārstāvji
iesaistās līdzīgā mērā. Iespējams, ka šīs aktivitātes ir interesantāk darīt kopā
vai vismaz atrodoties abu dzimumu kompānijā.
Pētījumu papildus
iespējas
Protams, tas ir tikai neliels ieskats TNS
Latvia Tīņu Omnibusa un TNS
Atlas™
pētījumos. Šo pētījumu rezultātus var aplūkot vēl daudz dažādos griezumos.
Tā, piemēram, paskatīties, kur var sastapt turīgākos tīņus vai noskaidrot, ko
lasa skaistumkopšanas salonu apmeklētājas un kādus produktus vai pakalpojumus
viņas patērē ārpus šiem saloniem. Attiecībā uz pēdējo, jāpiebilst, ka no jūnija
vidus ir pieejami jaunākie TNS
Atlas™
pētījuma dati par šā gada pavasari.
Ja gribat uzzināt atbildes uz augstāk minētajiem vai citiem jautājumiem, vai
pārbaudīt pašiem savas hipotēzes, sazinieties ar mums!
Par pētījumu
TNS Latvia Tīņu Omnibuss. Mediju,
tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS
Latvia aptauju veica laikā no 2007.gada 9. līdz 27. februārim visā Latvijā
aptaujājot 603 Latvijas bērnus un pusaudžus vecumā no 10 līdz 17 gadiem.
TNS Atlas™ (iepriekš Mērķa Grupu
Indekss). Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia aptauju veica laikā no
2006.gada 16.oktobra līdz 2007.gada 4.februārim visā Latvijā aptaujājot 1.457
Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem.
Ilva Pudule
TNS Latvia projektu direktore t 67 096 300 e ilva.pudule@tns.lv
|