Kur pazuduši InMind un MarketLab?
06.2007. Mani vienmēr ir interesējuši konkurentu finanšu
rādītāji. Profesionāla ziņkārība – kā tad veicas konkurentiem. Vienmēr gribas
salīdzināt, vai pašu sasniegtais rezultāts ir labs vai arī tikai viduvējs. Un
Jums negribas? Protams, ir izņēmumi.
Un kā tika solīts iepriekšējā Tava Neredzamā Sabiedrotā izlaidumā, sniedzam
iespēju iepazīties ar lielāko tirgus pētījumu uzņēmumu finanšu rādītāju
apkopojumu par 2006.gadu.

Kāds tad tas ir bijis - 2006.gads? Cik
ražīgs vai neveiksmīgs?
Kopumā tas uzskatāms par diezgan veiksmīgu visiem lielākajiem tirgus
dalībniekiem. Industrijas apgrozījums ir pieaudzis par 15 %, kas ir 8
procentu punkti virs inflācijas un norāda uz tirgus attīstību. Tikai kurā
virzienā? Šos skaitļus nevar skatīt atsevišķi. Jāizvērtē, kāds tad bija valsts
pasūtījuma īpatsvars šajā procesā.

Ņemot vērā pagājušā gada pieredzi, TNS Latvia šogad savlaicīgi pieprasīja
informāciju no valsts iestādēm par tēriņiem tirgus, mediju un sabiedriskās domas
pētījumiem pagājušajā gadā. Tos apkopojot, var redzēt, ka Labklājības ministrija
2006.gadā par tirgus pētījumiem ir veikusi maksājumus 1,2 miljonu latu apmērā,
kur „lauvas tiesu” – 75 % saņēma Latvijas Universitāte. Protams, Latvijas
Universitāte pati neveic ne iedzīvotāju, ne uzņēmumu aptaujas. Attiecīgi šis
darbs tika pasūtīts tirgus izpētes uzņēmumiem. Uzskatu, ka no šiem 1,2 miljoniem
latu, vismaz ¼ jeb 300 000 latu ir nonākuši tirgus pētījumu industrijā, kas
faktiski arī veido šo tirgus pieaugumu virs inflācijas %. Bet ja
pieaugums, ko dod ar valsts institūcijām nesaistītie klienti ir tikai inflācijas
lielumā, tad tā faktiski nav.
Vai no tā var apgalvot, ka privātais sektors neuzskata par nepieciešamu
ieguldīt vairāk līdzekļu tirgus izpētē? Uz šo jautājumu nevarētu atbildēt
viennozīmīgi, bet izplūst garos spriedelējumos, ka to ietekmē valsts ekonomiskās
izaugsmes tempi, tirgus piesātinātība, konkurence un daudzi citi ārējie faktori,
negribas. Tos tirgus pētnieki ietekmēt nevar. Tomēr nelielā tirgus izaugsme
(tuvu nullei) ir uzskatāma par negatīvu parādību valstī, kuras IKP pieauguma
tempi rakstāmi ar divciparu skaitļiem.
Vai uzņēmumiem uz to ir nepieciešams reaģēt? Protams. Kā, to noteiks katra
uzņēmuma individuālā stratēģija. Un ja nekas nemainīsies, daudziem maziem tirgus
izpētes uzņēmumiem var nākties meklēt papildus ienākumu avotus, lai izturētu
inflācijas radīto papildus izdevumu spiedienu. Tālredzīgākie uzņēmumi jau
laicīgi sāka lūkoties pēc iespējamajiem sadarbības partneriem. 2006.gada rudenī
no tirgus izzuda firma InMind, lai atsāktu savu darbību nu jau zem starptautiski
atpazīstamā Gfk zīmola. Arī MarketLab pārtapa par Factum Group dalībnieku,
izveidojot Austrumeiropas tirgus pētnieku grupu. Vai drīzumā pārmaiņas skars arī
SKDS un Data Serviss, rādīs laiks. Savukārt Latvijas Faktiem sadarbības partneri
atrast būs grūtāk. Ja jau Gfk, būdams netiešs LF akcionārs, nolēma no turpmākas
sadarbības atteikties un iegādāties InMind, tālāki komentāri par šo uzņēmumu
diez vai ir nepieciešami.
Noslēgumā vēlos piedāvāt Latvijas pētījumu tirgus TOP 5 uzņēmumus pēc
2006.gada rezultātiem. Tā kā uzņēmumu gada apgrozījums ir TOP 5 pamatā, būs
interesanti pavērot, kas mainīsies pēc gada, kad Eiropas fondu ģenerētie
pasūtījumi samazināsies. Vai kāds, kas nav pirmajā trijniekā, spēs pārvarēt 500
000 latu apgrozījuma robežu? Pretendenti ir 4. Tiem, kas to paveiks, 2007.gads
būs uzskatāms par izdevušos. Starts šai sacensībai jau ir dots pirms pusgada.
Gaidām rezultātus.
Turpinājums sekos... (pēc gada)

Valters Sičevs
TNS Latvia valdes priekšsēdētājs t 67 096 300 e valters.sicevs@tns.lv
|