Jaunie pētnieciskie risinājumi postmodernā mārketinga laikmetā
Vai pārdevējs joprojām zina,
ko vēlas patērētājs? 03.2007. Postmodernā patērētāja uzskati var
un mēdz būt pretrunīgi. Šodienas patērētājs ir prasīgs, novērtē autentiskumu un
oriģinalitāti, ir lieliski informēts, cinisks individuālists, kurš rīkojas „savā
stilā“, zina laika vērtību, ir sociāli atbildīgs, zinātkārs un atbalsta
novatoriskas idejas. Mārketinga un reklāmas jomā viņš ir tikpat zinošs kā
reklamētājs... Tas nozīmē, ka mārketinga aktivitātēs komunikācija ar patērētāju
kļūst integrētāka. Reklāmas tiek veidotas ironiskas, dekonstruētas, rotaļīgas
līdz pat “antireklāmai”. Reklāma tagad uzrunā pamatvērtības - miers, vienlīdzība
utml. un pilda sabiedriskās lomas. Lai mārketinga risinājumi būtu sekmīgi, ir
kļuvis nepietiekami balstīties tikai uz patērētāja demogrāfisko
raksturojumu.
Ieskats patērētāja groziņā
pārtop par izvērstu patērētāja iepirkumu un ieradumu
analīzi Patēriņa pētījumu attīstības rezultātā tirgū ir pieejams
jauns, ilustratīvs, gatavs
instruments zīmola mārketingam, stratēģiskajai mediju plānošanai un
mārketinga komunikācijai dažādos patērētāju segmentos. TNS
Atlas™ risinājuma mērķis ir apkopot informāciju par cilvēku
iepirkšanās un patēriņa ieradumiem un papildus piedāvāt iespējas analizēt
zīmolu, patērētāju un mediju savstarpējo saikni.
Indivīda patēriņa uzvedību
nosaka viņa vērtības un individuālie morāles
priekšstati Novatoriska pieeja mērķa grupu pētījumos, kas
papildus demogrāfiskajam profilam sniedz patērētāja vērtību profilu ir Semiometrija™ . Metodes teorētiskā bāze balstās uz
pieņēmumu, ka indivīda patēriņa uzvedību nosaka viņa vērtības un individuālie
morāles priekšstati. Savienojot patēriņa pētījumu un vērtību pētījumu
rezultātus, tiek iegūts papildus patērētāja profils, kas savukārt paver jaunas
iespējas šo postmoderno patērētāju sasniegt. Šī metode palīdz izprast tirgu,
piemēram, zīmola vietu attiecībā pret konkurentiem vērtību pozicionējuma plaknē;
atrod “labāko pāri” jeb medija un produkta vai zīmola patērētāju kopīgās
vērtības. Semiometrija™ izmantojama
arī radošās komandas instruēšanai; ieteicama nosaukuma, iepakojuma testiem;
piemērojama zīmola pozicionēšanas, atbilstības, izvirzīšanas un maiņas
pasākumiem.
Daži patērētāji - līderi,
pārējie tiem seko Kā uzzināt, ko tirgū pieprasīs rīt?
Pajautājiet to novatoriskam un uz nākotni orientētam patērētājam.
Pētnieciskais risinājums FutureView™ palīdz noteikt un izprast to patērētāju
daļu, kuri visvairāk ietekmē tirgus veidošanos un ieskicē patēriņa nākotni,
atbalstot jaunās idejas un ietekmējot citus patērētājus. Patērētāji–līderi ir
nākotnes veidotāji, un viņu uzvedība, domas, vajadzības, attieksme un sajūtas ir
atšķirīga no pārējiem. Izpētot šo, vadošo, patērētāju, tiek gūts ieskats tirgus
nākotnē un identificēti nākotnes iespējas un draudi. FutureView™ parasti tiek integrēts kopā
ar citiem pētnieciskajiem risinājumiem, kas ir vērsti uz tagadni vai pagātni,
lai kopā ar ieskatu esošajā situācijā varētu novērtēt arī nākotnes iespējas -
lai apgalvojumu „x % patērētāju šobrīd rīkojas šādi” varētu papildināt ar
„nākotnē šādi rīkosies vairāk/mazāk patērētāju”.
Plaši pazīstamais amerikāņu domātājs Deivids Hārvijs apgalvo, ka postmodernās
domas raksturīgās iezīmes ir fragmentācija, nenoteiktība un absolūta neuzticība
jebkādiem vispārīgiem jeb kopsavelkošiem apgalvojumiem. Postmodernisti
apstiprina haosu un ar to sadzīvo, uzskatot, ka jebkura sistēma ir īslaicīga un
katram cilvēkam atšķirīga. Jaunās pētniecības metodes un to sinerģija ir
šodienā balstīts uz nākotni vērsts veids kā mārketinga haosa apstākļos analizēt
un sasniegt jauno patērētāju vēl precīzāk un efektīvāk.
Brigita Zašne
TNS Latvia projektu vadītāja t 67 096 300 e brigita.zasne@tns.lv
|