Globālie zīmoli un to lokalizācija
03.2007. Zīmoli ir dažādu veidu un apmēru – tie var būt taustāmi un tikai
apjaušami, globāli un nacionāli, dārgi un lēti, utt. Ko par to visu domā
vidusmēra patērētājs?
Pirms pāris gadiem, TNS tīkla ietvaros tika veikts apjomīgs, starptautisks
pētījums par globālo zīmolu uztveri. Pētījumā piedalījās 41 pasaules valstu
iedzīvotāji. Tika noskaidrots, ka patērētāju izpratnē ir trīs galvenie globālo
zīmolu veidi – Master jeb Vadošie zīmoli, Prestižie zīmoli un GloCal (global + local) zīmoli.
Master zīmolu grupā tiek
ierindoti zīmoli, kuri ir vadošie savā kategorijā, piemēram, Nokia, Coca-Cola,
Sony, Visa, Nike. Šo zīmolu veiksme nav saistīta ar globālo izplatību, bet gan
ar efektīvu priekšlikumu – Levi neatkarības tēma, Nokia komunikācija tēma.
Master zīmoliem ir vērtība, pēc kā tiecas patērētāji. Jauninājumi ir centrālais
elements Master zīmolu panākumiem un pievilcībai, tādā veidā uzturot patērētājos
nepārtrauktu šo zīmolu nozīmīgumu.
Prestižie zīmoli piedāvā augstāko kvalitāti „savā klasē”, piemēram Mercedes, BMW,
Chanel, Armani. Parasti uzticamība šo zīmolu kvalitātei ir iesakņojusies
kultūras mītos, kas piešķir ticamību un autoritāti. Prestižie zīmoli gandrīz
vienmēr ietilpst demonstratīvo zīmolu kategorijā, un šo zīmolu produkciju vēlas
ļoti daudz cilvēku. Šo zīmolu pievilcība balstīta uz autoritāti un atzinīgu
novērtējumu.
GloCal (global + local) zīmoli
parasti tiek uztverti par vietējās sabiedrības neatņemamu sastāvdaļu. Spilgts
piemērs Latvijā Hansabanka, Rimi. Šajā zīmolu grupā parasti ierindojas visas
plaša patēriņa preces - pārtika, personiskās higiēnas preces, mājsaimniecības
preces, piemēram Jacobs Kronung, Blend-a-med, Dove. Varētu teikt, ka šie zīmoli
domā globāli, bet darbojas lokāli. Patērētāju tiekšanās pēc šiem zīmoliem
parasti ir salīdzinoši zema.
Reālā dzīve, protams, ir sarežģītāka. Vienmēr ir lietas, kuras neiekļaujas
kaut kādā struktūrā, un zīmolu pasaule nav izņēmums. Kā viens piemērs jāpiemin
zīmoli, kuri ir ceļā uz Master zīmolu grupu. Vairākus uzskatāmus piemērus var
atrast modes pasaulē. Šobrīd šos zīmolus izvēlas jauni, izsmalcināti, gan
Rietumu, gan Āzijas patērētāji. Šiem zīmoliem nobriestot, daļa no tiem var
kļūt par iekārojamiem rītdienas zīmoliem.
Attiecība uz starptautiskajiem zīmoliem vienmēr ir bijis aktuāls jautājums
par šo zīmolu lokalizācijas pakāpi. Tā GloCal zīmoliem visvairāk nepieciešama
lokalizācija un tā ir jāapvieno ar konkrētā zīmola pozicionējumu. Piemēram,
Indijā Nescafe iesaista vietējos iedzīvotājus savu produktu reklamēšanā, taču
situācijas norises vieta reklāmā, parasti būs ārzemes, kas ir, autoritatīva
vide. Savukārt prestižajiem zīmoliem
lokalizācija nepieciešama vismazāk, tai visbiežāk jābūt minimālai, pietiek tikai
ar tulkojumu. Tā Mercedes reklāmās Singapūrā neiesaista ķīniešu autovadītājus,
tāpēc ka šo nāciju pārstāvjus neuzskata par pietiekami autoritatīviem
autovadītājiem.
Izvērtējot globālā zīmola lokalizācijas pakāpi būtiski ņemt vēra tādus
aspektus kā vietējā kultūra, politiskā vide, produkta kategorijas veids, zīmola
pozicionējums.
Lai arī cik vareni ir zīmoli, tomēr spēles noteikumus diktē pircējs. Ja
zīmols patīk, tad par to maksā, ja nepatīk - iet prom. Pircēji var būt
visdažādākie – lojālie, svārstīgie, modes vergi, jauna stila diktētāji.
Noskaidrot ko domā patērētājs, tā ir mana ikdiena un sirdslieta.
Jautājiet!
Diāna Grencmane
TNS Latvia projektu direktore t 67 096 300 e diana.grencmane@tns.lv
|