Internets - izaicinājums vai bieds drukātajiem medijiem
03.2007. Par aktualitātēm politikā, ekonomikā un
tautsaimniecībā vēsta gan drukātie mediji, gan elektroniskie plašsaziņas
līdzekļi (radio, TV), gan interneta portāli. Ziņas ir produkts, par ko ir
vissīvākā konkurence mediju tirgū. Arvien pieaugošais dzīves temps liek
tradicionālo mediju videi kļūt dinamiskākai. Gandrīz vai katram
drukātajam medijam ir sava elektroniskā izdevuma versija Internetā. Arī WAP
tehnoloģijas jau kādu laiku ļauj laikrakstu saturu aplūkot mobilajos telefonos.
Vai jaunās tehnoloģijas tuvākajā nākotnē varētu aizstāt drukātos ziņu nesējus -
laikrakstus?
Par to, ka 96 % Latvijas iedzīvotāji 15 līdz 74 gadu vecumā pēdējās
nedēļas laikā vismaz vienu reizi ir patērējuši vismaz vienu no medijiem, liecina
mediju aģentūras Starcom sadarbībā ar mediju, tirgus un sociālo pētījumu
aģentūru TNS Latvia veiktais mediju patēriņa dienaskārtības pētījums. Var
teikt, ka mediji ir kopā ar patērētāju visas dienas garumā. Vidēji viens
Latvijas iedzīvotājs medijiem darbadienā velta vidēji 7 stundas un brīvdienā –
vidēji 7 stundas un 50 minūtes. Daļa no mediju aktivitātēm kādā laika posmā
kļūst par fona aktivitāti, kā, piemēram, radio vai TV. Un šajā laikā ir
iespējams strādāt, braukt ar auto, veikt mājas darbus vai arī patērēt vēl kādu
mediju, piemēram, sērfot internetā,
lasīt avīzes, žurnālus.
Laikrakstu un žurnālu lasīšanai iedzīvotāji velta salīdzinoši mazāku laiku kā
internetam, radio vai TV. Pētījuma dati liecina, ka vidēji viens Latvijas
iedzīvotājs 15 līdz 74 gadu vecumā laikrakstu lasīšanai vidēji darbadienā velta
43 minūtes un vidēji brīvdienā - 47 minūtes. Žurnālu lasīšanai vidēji darbadienā
vidēji viens iedzīvotājs atlicina nepilnu pusstundu, savukārt vidēji brīvdienā –
nepilnas 40 minūtes.
Aplūkojot avīžu lasīšanai un interneta lietošanai patērēto laiku dažādās
vecuma grupās, var pamanīt sekojošu sakarību. Vecuma grupā no 15 līdz 29 gadi
interneta lietošanai tiek veltīts salīdzinoši vairāk laikā kā pārējās vecuma
grupās, savukārt laikrakstu lasīšanai atvēlētais laiks no 15 līdz 29 gadu vecu
jauniešu vidū ir pat uz pusi mazāks kā pārējās vecuma grupās. Brīvdienās
sievietes nedaudz vairāk laika atvēl laikrakstu lasīšanai, savukārt vīrieši
nedaudz vairāk laika patērē internetam.
Palielinoties interneta lietotāju skaitam, pieaug arī interese par ziņu
portāliem un preses izdevumu caurlūkošanu internetā. Jaunākie Nacionālā mediju pētījuma: Internets, Ziema
2006 dati liecina, ka 37 % Latvijas iedzīvotāju 15 līdz 74 gadu vecumā
vismaz reizi pēdējo 6 mēnešu laikā ir apmeklējuši kaut vienu no Latvijas ziņu
portāliem*, 1/5 daļa jeb 20 % iedzīvotāju šajā vecuma grupā pēdējā pusgada
laikā ir caurlūkojuši vietējo preses izdevumu interneta versijas. 8 %
internetā ir lasījuši ārzemju preses izdevumus.
Ziņu portālus visaktīvāk apmeklē gados jauni Latvijas iedzīvotāji, kas ir
līdzīgi interneta lietošanas aktivitātei kopumā. 75 % vecuma grupā no 15
līdz 29 gadiem un 59 % vecuma grupā no 20 līdz 29 gadiem pēdējā pusgada
laikā ir apmeklējuši kaut vienu no Latvijas ziņu portāliem. Jāmin, ka regulārāk
ziņu portālus apmeklē 20 līdz 29 gadus veci iedzīvotāji. Vidēji dienā vismaz
vienu no minētajiem portāliem ir caurlūkojuši vidēji 29 % Latvijas
iedzīvotāji vecumā no 20 līdz 29 gadiem.(15-19g. - 24 %, 30-39g -
23 %). Latvijas preses izdevumu interneta versijas aktīvāk apmeklē Latvijas
iedzīvotāji no 20 līdz 39 gadu vecumā, kā arī rīdzinieki.
Neskatoties uz to, ka interneta lietošana t.sk. ziņu portālu un preses
izdevumu Interneta versiju caurlūkošana pēdējā gada laikā ir ievērojami
pieaugusi, kopumā drukāto preses izdevumu lasītāju skaita samazinājums ir
pavisam neliels. 2007. gada ziemas periodā vismaz vienu no 284 pētījumā iekļauto
preses izdevumu pēdējiem sešiem numuriem ir lasījuši vai caurskatījuši 96 %
no aptaujātajiem respondentiem (2005. un 2006. gada ziemas periodā – 98 %).
Līdzīgs samazinājums ir kopējai laikrakstu auditorijai. Aplūkojot laikrakstu
lasīšanu pēc iznākšanas biežuma kategorijām, lielākas svārstības ir novērojamas
dienas, nedēļas laikrakstu un laikrakstu pielikumu kategorijās. Šīs svārstības
daļēji ir izskaidrojamas ar preses izdevumu kategoriju maiņu. Vairāki pielikumi
ir kļuvuši par nedēļas žurnāliem. Tirgū ir ienākušas bezmaksas avīzes, kā arī
vairāki preses izdevumi t.sk. laikraksti ir beiguši pastāvēt.
Analizējot dienas, nedēļas laikrakstu un laikrakstu pielikumu auditoriju
dažādās mērķa grupās, var secināt, ka vislielākā auditorija dienas un nedēļas
laikrakstiem joprojām ir Rīgā. Kaut vienu dienas laikrakstu dienā ir lasījuši
vai caurskatījuši vidēji 63 % rīdzinieku, kaut vienu nedēļas laikrakstu
nedēļā - vidēji 62 % Rīgas iedzīvotāju. Kā lojālākos dienas laikrakstu
lasītājus var minēt Latvijas iedzīvotājus 40 līdz 74 gadu vecumā, kuri
laikrakstu lasīšanai velta gandrīz 2 reizes vairāk laika nekā gados jauni
cilvēki. Mazāks dienas laikrakstu lasītāju īpatsvars ir vecuma grupā no 15 līdz
19 gadiem. Jaunieši šajā vecumā svaigākās aktualitātes uzzina no interneta ziņu
portāliem. Dienas laikrakstus mazāk kā pārējās vecuma grupās lasa arī no 30 līdz
39 gadus veci Latvijas iedzīvotāji. Kā viens no iemesliem varētu būt vietējo
preses izdevumu lasīšana internetā, kas ir ceturtais biežāk minētais interneta
lietošanas iemesls šajā mērķa grupā.
Kopumā var secināt, ka mediju patērēšanas ieradumi Latvijā viskrasāk atšķiras
starp paaudzēm. Gados jaunāku patērētāju vidū samazinās lojalitāte kādam
konkrētam medijam. Svarīgs ir ziņas saturs, nevis veids, kādā ziņa tiek
piegādāta patērētājam. Mediju vide kļūst dinamiskāka un iet soli solī ar patērētāju. Patērētājs
vienlaicīgi lieto vairākus medijus, tomēr lai pilnībā izzustu drukātie mediji
būtu jānomainās vairākām paaudzēm, kas lauztu pašreiz pastāvošās lasīšanas
tradīcijas.
Elīna Krūze
TNS Latvia preses un
Interneta auditorijas pētījumu projektu vadītāja
t 67 096 300 e elina.kruze@tns.lv
|