TV un radio attīstība digitālajā pasaulē
12.2006. Novembra vidū saulainajā Romā
norisinājās asi (Advertising Seminars International) rīkotais
ikgadējais radio un televīzijas simpozijs, kuru sponsorēja TNS. Un man ir
dota tā iespēja īsumā iepazīstināt jūs ar svarīgākajiem jaunumiem radio un TV
attīstībā, kas liek aizdomāties mediju pētniekiem.
The 2006 European Radio
Symposium ‘Radio in a multimedia
world’
Digitālajā pasaulē radio, tāpat kā televīzijai, paveras daudz raidīšanas
iespēju. Viena un tā pati stacija var tikt klausīta radio, digitālajā televīzijā
vai internetā. Tāpat arī ir daudz un dažādu iespēju radio pārraides ierakstīt un
klausīties citā vietā un laikā (podcasting), piemēram, izmantojot lielu
popularitāti guvušo iPod . Paplašinoties digitālajai radio apraidei,
klausītājiem tiek piedāvāts daudz plašāks radiostaciju skaits nekā iepriekš. Šie
ir galvenie izaicinājumi mediju pētniekiem radio jomā.
Par jaunākajiem tehnoloģiju sasniegumiem digitālajā radio translācijā
informēja WorldDAB. Šeit vairs nav runa tikai par digitālu audio signāla
translāciju, bet arī par, piemēram, bildes vai teksta translāciju uz radio
displeja. Tādējādi „Tev ir iespēja klausīties savu mīļāko mūzikas programmu un
dziedāt līdzi saviem elkiem, kopš dziesmu teksti var tikt parādīti uz tava radio
displeja...”, teikts WorldDAB interneta lapā. Pateicoties šai tehnoloģiju
attīstībai, šogad organizācija no DAB (Digital Audio
Broadcasting) tika pārdēvēta par DMB (Digital Multimedia
Broadcasting).
Kā jau tiku ziņojis Tavs Neredzamais Sabiedrotais #10 , līderi radio
auditoriju mērījumos ar personālmetru (PPM, Portable People Meter) metodi
ir Norvēģija. Vēl vasarā industrija bija dilemmas priekšā par norēķinu valūtas
vienību (1, 5 vai 15 minūtes), taču šā gada augustā industrija ir apstiprinājusi
1 minūtes norēķinu vienību, tāpat kā televīzijai. Tāpat, par ieguvumiem no šo
datu izmantošanas, tika stāstīts no mediju aģentūras Carat
skatpunkta.
Apvienotajā Karalistē TNS ir noslēdzis nākamo divu gadu sadarbības
līgumu ar RAJAR (Radio Joint Audience Reaserch) par pilot PPM
paneļa izveidi Londonā. RAJAR tika izpētījis pašlaik tirgū pastāvošos
visus četrus personālmetru piedāvājumus, un par atbilstošāko atzina Arbitron
PPM . TNS ar Arbitron sadarbojas jau kopš 2000. gada.
Par jaunumiem personālmetru attīstībā stāstīja divi
konkurenti: Eurisko Meter un MediaCell Meter.
Eurisko Meter jaunākais sasniegums ir: apvienot vienā ierīcē ne tikai
personālmetru, kas mēra audio signālu (radio, TV), bet ievietot tajā arī
skeneri, ar kura palīdzību respondentam ir iespēja noskenēt laikraksta, kuru
viņš lasa, svītru kodu. Tāpat personālmetram ir pievienots arī mikrofons, ar
kura palīdzību respondents var saglabāt līdz 10 sekundēm garus ziņojumus,
piemēram, „es apmeklēju kino”, vai „esmu saņēmis tiešā pasta sūtījumu no
kompānijas X”. Tādā veidā ir iespējams iegūt informāciju par vairāku mediju
lietošanu no vienas respondentu bāzes, kas mūsdienās ir kļuvis ļoti nepieciešams
mediju plānošanas procesā. Vērts piebilst, ka šis personālmetrs nav lielāks par
vidēja izmēra mobilo telefonu, un tie ir sākti izmantot Itālijā.
MediaCell Meter ir nedaudz savādāks personālmetrs. Tas ir balstīts uz
software risinājumiem, un tam nav nepieciešams savs hardware.
Vienkāršāk sakot – tā ir programma. Šo programmu atbalsta visi tā saucamie
smart phone mobilie telefoni, t.i., mobilie telefoni, kuri darbojas ar
Windows Mobile vai Symbian operētājsistēmu. Šiem personālmetriem
ir veikti plaši testi ASV, un jau tuvākajā laikā tie tiks ieviesti arī darbībā
ASV tirgū.
The 2006 European Television
Symposium ‘TV on the move’
Strauja tehnoloģiju attīstība ir vērojama vēl joprojām arī televīzijā. Tā kā
lielākajās Eiropas valstīs TV pārraižu ierakstīšana PVR (Personal Video
Recorder) ir kļuvusi par pašsaprotamu parādību, lielākā daļa maksas TV
operatori skatīšanos ar nobīdi laikā (time-shifted viewing) sāk uzskatīt
par nozīmīgu pieauguma faktoru vidējos ieņēmumos uz vienu lietotāju (ARPU,
Average Revenue Per User). Tirgū tiek piedāvātas jaunas tehnoloģijas
lejuplādēt video PVR cietajā diskā fonā un neīstā laikā. Tādējādi pat
satelīt operatoriem tagad ir iespēja piedāvāt video pēc pieprasījuma (VOD,
Video On Demand) pakalpojumus. Papildus šim visam, ir trīs galvenie veidi,
kā skatīties video citā vietā (place-shifted viewing) : paņemot saturu
sev līdzi kādā no pārnēsājamām ierīcēm; mobilā televīzija; un internet
televīzija (IPTV, Internet Protocol Television) . Atklāts paliek
jautājums: „Vai tā ir regulārās televīzijas nāve?” Atbilde uz šo jautājumu
vairākkārtīgi bija viennozīmīga: „Nē!”
Konferencē izskanēja izteikumi, ka ir sākusies otrā digitālā revolūcija un
raidsabiedrībām kā viena no straujāk augošajām perspektīvām ir mobilā
televīzija. Straujajā digitālo tehnoloģiju attīstībā vēl īsti nav skaidrs, kā
attīstīsies televīzija, vai tā būs TV vai PC virzienā vērsta. Taču jau tagad
raidsabiedrības tika aicinātas vairāk pievērsties jauno tehnoloģiju radītajām
iespējam, kā sasniegt savu skatītāju.
Interesantus pētījuma rezultātus prezentēja ACB Actual Customer
Behaviour . Sadarbībā ar London Business School tika veikts pētījums
par patērētāja uzvedību izmantojot PVR . Galvenais pētījuma mērķis bija
noskaidrot, kā uzvedas skatītājs reklāmas laikā TV, vai viņa uzmanība ir
piesaistīta TV, vai nē, un, vai izmantojot PVR , reklāmas tiek pārtītas,
vai nē. Pētījumā piedalījās 22 respondenti no 8 ģimenēm, kurās ir PVR, un šis
pētījums no visiem pārējiem līdzīgiem pētījumiem pasaulē atšķīrās ar to, ka
respondenti tika filmēti 2-3 nedēļas. Tādējādi pētījuma rezultāti nebalstās
tikai uz to, ko respondenti ir teikuši intervijas laikā, bet tiek analizēta
reālā situācija.
Mediju pētnieki cītīgi strādā arī mediju plānošanas jomā - vēl aizvien
aktuāls ir jautājums par multi - mediju, kanālu plānošanās rīku. Šajā lauciņā
par IPA TouchPoints pētījumu informēja IPA (Institute of Practitioners
in Advertising) un RSMB Television Research pārstāvji. IPA
TouchPoints pētījumā ar datu sapludināšanas (data fusion) palīdzību
tiek sapludinātas divas datubāzes un iegūta unikāla datu bāze par mediju kanālu
lietošanu ikdienā.
Klausoties Carat un MPG pārstāvjos par digitālo attīstību
Itālijā un Spānijā man kļuva skaidrs, ka visas šīs lietas pēc pāris gadiem nebūs
svešas arī Latvijā, jo agri vai vēlu arī mums būs jāpāriet uz digitālo
apraidi...
Noderīgas un interesantas
adreses:
www.worlddab.org www.commercialradio.com.au www.rajar.co.uk www.arbitron.com www.barb.co.uk www.jumptv.com www.acbuk.net www.ipatouchpoints.co.uk www.ipa.co.uk www.rsmb.co.uk
Mārtiņš Traubergs TNS
Latvia TV Metru vecākais projekta vadītājs t 7096300 e martins.traubergs@tns.lv
|