Latvijas klientu apkalpošanas indekss
12.2006. Pētījumi rāda, ka cilvēki Latvijā arvien lielāku
vērību pievērš tam, kā viņi tiek apkalpoti, sevišķi izteikta šī tendence ir
Rīgā. Tas nozīmē, ka klientu apkalpošanas kvalitātes loma preces vai pakalpojuma
sniedzēja izvēlē palielinās. Saspringtajā konkurences cīņā uzņēmumiem arvien
lielāku vērību jāpievērš ne tikai noteiktās preces vai pakalpojuma kvalitātei,
bet arī klientu apkalpošanas un servisa kvalitātei. Arvien izteiktāka ir
nepieciešamība noskaidrot, kā klients vērtē apkalpošanas kvalitāti, cik lielā
mērā apkalpošanas kvalitāte atbilst uzņēmuma standartiem, kā uzņēmuma klientu
apkalpošana izskatās salīdzinājumā ar konkurentiem, nozari kopumā vai salīdzinot
ar citām nozarēm.
TNS Latvia sākot ar 2006. gadu divas reizes gadā (vasarā un ziemā)
veic regulāru Noslēpumainā klienta (Mystery Shopping ) pētījumu vairākās
nozarēs. Balstoties uz šī pētījuma rezultātiem, tiek iegūts Latvijas klientu
apkalpošanas indekss (LKAI). Līdzīgs pētījums pēc tādas pašas
metodoloģijas tiek veikts arī Igaunijā (TNS Emor) , kas dod iespēju
Latvijas pētījuma rezultātus salīdzināt ar Igaunijas pētījuma rezultātiem.
Latvijā 2006. gada vasaras pētījuma vilnis aptvēra piecas nozares:
telekomunikācijas, finanšu pakalpojumi, auto tirdzniecība, mazumtirdzniecība un
publiskais jeb valsts sektors. Ar katru pētījuma vilni ir plānots paplašināt
nozaru skaitu, pētījumā ietverto apmeklēto institūciju un uzņēmumu skaitu, kā
arī paplašināt pētījuma ģeogrāfiju, jo pētījuma pirmajā vilnī visas vizītes ir
veiktas Rīgas ietvaros. Igaunijā 2006.gada vasaras pētījuma vilnis aptver
astoņas nozares: telekomunikācijas, banku pakalpojumi, valsts sektors,
infrastruktūra, tūrisms (prāmji), ceļojumu aģentūras, mazumtirdzniecība –
drēbes, mazumtirdzniecība – celtniecības materiāli.
Klientu apkalpošanas indeksu veido divu galveno klientu apkalpošanas aspektu
mērījums – apkalpošanas prasmes (sasveicināšanās, attieksme, atvadīšanās) un
pārdošanas prasmes (klientu vajadzību izzināšana, pārdošanas/ konsultācijas
aktivitāte, profesionālās zināšanas).
Latvijā klientu apkalpošana kopumā tiek vērtēta kā laba – 3,0 punkti skalā no
1 (vāji) līdz 4 (izcili). Pārdošanas prasmes (3,1 punkts) tiek vērtētas mazliet
augstāk par apkalpošanas prasmēm (3,0 punkti). Savukārt Igaunijā apkalpošana
kopumā tiek vērtēta augstāk nekā Latvijā – 3,3 punkti. Atšķirībā no Latvijas,
pārdošanas prasmes (3,2 punkti) tiek vērtētas mazliet zemāk par apkalpošanas
prasmēm (3,4 punkti).
Indekss = vidējais vērtējums skalā no 1
(vāji) līdz 4 (izcili)

Par aptauju
Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia
aptauju veica laikā no 2006.gada 12. līdz 28. jūnijam. Latvijā kopā tika
novērtēts 21 uzņēmums un valsts institūcijas kopā veicot 56 Noslēpumainā
klienta vizītes Rīgā.
Intars Āboms TNS Latvia
projektu vadītājs t 7096300 e intars.aboms@tns.lv
|