Patērētāju pētījumi – Patērētāju TRI*M™
12.2006. 2006.gada gada oktobrī Atēnās notika ikgadējā TNS
Universitāte, kurā vairāk kā 180 TNS darbinieki no aptuveni 30 Eiropas, Tuvo
Austrumu un Āfrikas valstīm pieredzējušu pasniedzēju vadībā nedēļas garumā
apguva jaunākos TNS biznesa risinājumus tirgus pētījumu veikšanā.
Viens no interesantākajiem un salīdzinoši jauniem biznesa risinājumiem, ar ko
TNS Universitātes dalībnieki tika iepazīstināti, ir Patērētāju TRI*M™.
Patērētāju TRI*M™ papildina jau tirgū piedāvātos biznesa risinājumus - TRI*M™
Darbinieku piesaistība, TRI*M™ Korporatīvā reputācija un TR*M™ Klientu
noturēšana.
Patērētāju TRI*M™ nosaka patērētāju pieredzes galvenos dzinējspēkus un sniedz
pamatotus ieteikumus veiksmīgam produktu menedžmentam.
Ja produkta palaišana tirgū nenorit tik
sekmīgi, kā plānots, vai kāds no produktiem sācis zaudēt savas pozīcijas, bieži
vien ir grūti saprast, kā rīkoties.
Patērētāju TRI*M™ ir īpaši izstrādāts biznesa risinājums, kas
pielietojams galvenokārt situācijās, kad produkta
atkārtotai iegādei ir izšķiroša nozīme :
Jaunu
produktu palaišana tirgū;
Neveiksmīgi
produkta pārdošanas rezultāti.
Pēc produkta izmēģināšanas cilvēki nolemj to iegādāties atkārtoti,
galvenokārt pamatojoties uz savu pieredzi. Patērētāja pieredzei var būt pat
svarīgāka loma kā produkta tēlam un vērtībām, nosakot atkārtotas iegādes
iespējamību.
Tādēļ, ja nepieciešams uzzināt, kas no patērēja pieredzes kavē konkrētā
produkta atkārtotu iegādi, iegādes biežumu un ko varētu darīt, lai to labotu,
Patērētāju TRI*M™ sniedz atbildes uz sekojošiem jautājumiem
:
Kas
ir patērētāja pieredzes galvenie dzinējspēki un cik veiksmīgs ir konkrētais
produkts un produktu sortiments attiecībā uz šiem faktoriem?
Kā
veicas konkurējošiem produktiem un kādas pazīmes atšķir konkrēto produktu tirgū
no citiem produktiem?
Kurām
darbībām jābūt prioritārām, lai uzlabotu patērētāju pieredzi un tādējādi
veicinātu atkārtotu pirkumu?
Uzlabojot patērētāja pieredzi tiek sekmēts atkārtots pirkums un iegādes
biežuma palielināšanās, tādējādi arī konkrētā produkta tirgus daļas
palielināšanās. Ar Patērētāju TRI*M™ palīdzību ir iespējams
:
Pārbaudīt
un analizēt patērētāju pieredzi ar jauniem vai neveiksmīgiem produktiem;
Analizēt
zemu atkārtotu pirkumu, iegādes biežuma iemeslus;
Analizēt
konkrētā produkta stiprās un vājās puses un to saistību ar patērētāju
pieredzi;
Salīdzināt
konkrētā produkta stiprās un vājās puses ar atbilstošu konkurējošo produktu
stiprajām un vājajām pusēm;
Iegūt
darbības un taktiskās rīcības prioritāšu plānu;
Noteikt
veidus, kā konkrēto produktu padarīt atšķirīgu.
Patērētāju TRI*M™ rezultātu analīze
TRI*M™ Indekss
– skaitlī izteikts rādītājs, kas atspoguļo patērētāju pieredzi
ar konkrēto produktu un tā konkurentiem. Produktu menedžmentā to var izmantot kā
galveno patērētāju pieredzes veiksmīguma rādītāju. Turklāt ar tā palīdzību
iespējams veikt salīdzinošu novērtējumu, piemēram, situācijas izmaiņas dažādos
laika posmos, pēc dažādām ar pārdošanas veicināšanu saistītām aktivitātēm un
salīdzinot ar konkurējošiem produktiem.
TRI*M™ Faktori
– sniedz pamatotus padomus produkta menedžmentā, atklājot
stiprās un vājās puses un to ietekmi uz patērētāja pieredzi. Tiek veikts
produkta novērtējums visos produkta un tā sortimenta aspektos, parādot, kur
produkta īpašniekam ir jāpiestrādā, lai uzlabotu produkta veiksmi, patērētāju
pieredzi un nosakot potenciālās iespējas.
Ar tā palīdzību novērtēt produktu iepakojumu, cenu, izplatību un pieejamību,
lietošanas iemeslus un servisu, konstatējot :
Motivētāji
– patērētāju pieredzes galvenos virzītājus;
Slēptās
iespējas – atšķirību un nākotnes priekšrocību veidošana attiecībā uz
konkurentiem;
„Higiēnas”
faktorus – obligātie faktori katram produktam no patērētāju skatu
punkta;
Iespējas/
Ekonomētājus – resursu vai investīciju lieka izšķērdēšana;

Kvalitātes elementi (piemērs):
Produkts: A1 GARŠA A2 AROMĀTS A3 PRODUKTA VEIDU
DAUDZVEIDĪBA A4 IEPAKOJUMA IZMĒRU PIEDĀVĀJUMS A5 IEPAKOJUMA
PRAKTISKUMS
Cena: B1 CENAS ATBILSTĪBA PRODUKTA VĒTRTĪBAI B2 TIRDZNIECĪBAS
IZCENOJUMS VEIKALOS B3 IZDEVĪGA CENA LIELAJAM IEPAKOJUMAM
Vieta/ Pieejamība: C1 PIEEJAMĪBA VEIKALĀ, KUR ES PARASTI
IEPĒRKOS C2 IZVIETOJUMA ĒRTUMS VEIKALĀ C3 VISU GARŠAS VARIANTU
PIEEJAMĪBA
Veicināšana/ komunikācija: D1 LABI ZINĀMS PRODUKTS D2 KVALITĀTES
SERTIFIKĀTS D3 PRODUKTA LIETOTĀJIEM SNIEGTAIS SERVISS D4 LABI ZINĀMS
RAŽOTĀJS D5 JAUTRA UN INTERESANTA MĀJAS LAPA
Lietošanas situācijas: E1 ĪPAŠIEM GADĪJUMIEM E2 VAR LIETOT PIRMS
PUSDIENĀM E3 VAR PIEDĀVĀT CIEMIŅIEM
TRI*M™ konkurētspējas analīze –
ļauj produkta īpašniekiem izstrādāt produkta stratēģiju, labāk izprotot
atšķirīgos elementus plaša patēriņa preču tirgū. Konkrētā produkta stipro un
vājo pušu salīdzināšana ar konkurējošiem produktiem palīdz koncentrēties uz
produkta atšķirīgajiem pārdošanas aspektiem un stiprajām pusēm. Konkurētspējas
analīze palīdz noskaidrot, vai vājās puses ir bīstamas vai nē, un kā konkrēto
produktu padarīt atšķirīgu tirgū.

Ceram, ka arī jaunais Patērētāju TRI*M™ līdzīgi kā pārējie Latvijā jau
izmantotie TRI*M biznesa risinājumi šķitīs klientiem interesants un pielietojams
problēmu identificēšanā un novēršanā.
Signe Kaņējeva TNS Latvia
projektu vadītāja t 7096300 e signe.kanejeva@tns.lv
|