TNS
Latvia kvalitatīvās metodes attīstās ne tikai metodoloģijas virzienā
Ne tikai metodoloģija, bet arī tehniskais atbalsts
09.2006. Speciālistiem, kas ir cieši saistīti ar dažādām
mārketinga izpausmēm, ir lieki stāstīt par kvalitatīvo tirgus pētījumu
lietderīgumu. Kvalitatīvās metodes ar katru gadu aizņem arvien
ievērojamāku vietu mārketinga stratēģiju veidošanas un realizēšanas
procesā.
Lai pētījuma gaitā iegūtā informācija būtu ticama un pielietojama praktisku
mērķu sasniegšanai, gan pētnieki, gan arī paši pasūtītāji lielu uzmanību velta
pētījumos izmantotajai metodoloģijai – nepārtraukti tiek pilnveidota jau labi
zināma un pārbaudīta metodoloģija, kā arī aktīvi meklētas un adaptētas jaunas
metodes.
Šāda pieeja ir labi saprotama – apkārtējā pasaule, iedzīvotāju uzskati un
kopējā situācija strauji mainās. Tāpēc, lai nepaliktu „aiz borta”, nepārtraukti
jāmeklē jaunus risinājumus un jātur roku uz „dzīves pulsa”.
Paralēli metodoloģijai mainās arī attieksme pret pētījumu tehnisko
nodrošinājumu. Bizness izvirza arvien striktākas prasības pret pētījumu norises
laiku un augstu vērtē informācijas aprites ātrumu. Bieži vien ir sastopamas
situācijas, kad kvalitatīvā pētījumā iegūtā informācija ir nepieciešama „tūlīt”
un klientam pieejamā vietā.
Tāpēc paralēli metodoloģijai viena no TNS Latvia galvenajām prioritātēm ir
atbilstošas tehniskās bāzes attīstība. Jau vairākus gadus TNS Latvia mērķtiecīgi
realizē tehniskā atbalsta programmu kvalitatīvo mārketinga pētījumu jomā.
Kā tas izpaužas?
Ar katru gadu bizness paliek mobilāks un „digitalizētāks” – portatīvie
datori, e-pasts un citas ierīces, bieži vien aizvieto tiešo komunikāciju, jo
palīdz ietaupīt laiku un sistematizēt komunikācijas procesu.
DVD ieraksti
Šī resursa dēļ pirms diviem gadiem TNS Latvia atteicās no fokusa grupu un
interviju ierakstiem VHS un audio kasetēs un pilnībā pārgāja uz digitālo
video un audio informācijas ierakstu .
Vecie informācijas nesēji neļauj ātri pārskatīt ierakstus, prasa speciālu
aparatūru, kas pamatā ir stacionāra un nav viegli pārvietojama. Pie tam šo
informācijas nesēju uzglabāšana prasa daudz vietas.
Šo TNS Latvia piedāvāto iespēju jau ir augsti novērtējuši gan TNS klienti
(t.sk. liela daļa lielo starptautisko kompāniju, kam šī novitāte izrādījās
unikāla un parocīga), gan arī ārvalstu pētnieciskās aģentūras – mūsu sadarbības
partneri.
Iegūstot fokusa grupu diskusiju, interviju vai citu aktivitāšu DVD ierakstu,
klients vienmēr var to apskatīties uz sava datora jebkurā vietā un laikā.
Ārzemju klientiem TNS Latvia piedāvā arī dublētus DVD ierakstus klienta izvēlētā
valodā.
ON-Line čats
Lielākā kvalitatīvo pētījumu priekšrocība ir dinamika. Bieži pētījumu laikā
atklājas informācija, ko, veidojot pētījuma dizainu, nevar paredzēt ne pats
pētnieks, ne arī klients.
Tāpēc, vērojot fokusa grupu diskusiju procesu, var rasties kaudzēm jautājumu
un precizējumu, kurus nepieciešams kaut kādā veidā nogādāt līdz grupas
moderatoram. Līdz šim tas notika ar zīmīšu rakstīšanas palīdzību. Klients
uzrakstīja zīmīti un kāds starpnieks to nogādāja moderatoram.
Ja zīmīšu skaits nepārsniedza 2-3, tas nevarēja apdraudēt fokusa grupas vai
intervijas norises dinamiku, bet, ja zīmīšu skaits pārsniedza 3-4, tad šāda
diskusiju gaitas ietekmēšana varēja apdraudēt visa pētījuma norisi.
Tāpēc, lai izvairītos no šādu komunikatīvo barjeru veidošanas, TNS
Latvia ieviesa ON-Line čatu ar diskusiju grupas
moderatoru . Šādai pieejai ir vairāki plusi – grupa parasti nejūt klienta
klātbūtni, bet moderatoram parādās iespēja būt vienmēr informētam par notiekošo
„aiz stikla” un tajā pašā laikā saudzīgi koriģēt diskusiju virzību un uzdodot
dalībniekiem precizējošus jautājumus.
Video konferences jeb kāpēc jābrauc, ja var palikt mājās?
Pēdējais jauninājums, ko piedāvā TNS Latvia IT tehnoloģiju jomā, ir
„video konferences” principa izmantošana fokusa grupu diskusiju un
interviju skatīšanai .
Šis produkts tapa, pateicoties visu trīs Baltiju valstu TNS sadarbībai. Tagad
klientiem nebūs iepriekš jāplāno citu valstu apmeklējumus 2-3 stundu dēļ.
Atkritīs arī vairāki laika un finansiālie ieguldījumi – darba grafika
koriģēšana, uzturēšanās un ceļošanas izdevumi, pētnieciskās aģentūras
ierobežotās iespējas uzņemt lielas klientu delegācijas utt.
Viss, kas tagad būs nepieciešams klientam ir labs interneta pieslēgums un
vēlēšanās pavadīt dažas stundas pie datora ekrāna. Pateicoties jaunām
tehnoloģijām, klients ne tikai varēs vērot procesu teicamā kvalitātē, bet arī
piedalīties ON-Line čatā ar aģentūras pārstāvjiem un pašu moderatoru.
Kā papildus priekšrocību var uzsvērt iespēju izvēlēties arī pētījuma
gaitā izmantoto valodu . Var sekot līdzi procesam, izmantojot oriģinālo
valodu vai izvēlēties tulkojumu.
Pēc fokusa grupas vai intervijas beigām klients pēc vēlēšanās var iegūt
diskusiju ierakstu DVD formātā ar vai bez dublētā tulkojuma.
Epilogs
Prakse pierāda, ka profesionāla attieksme pret savu darbu prasa augstu
standartu ieviešanu visās jomās. Tādēļ darbs pie servisa un veikto kvalitatīvo
pētījumu uzlabošanas TNS Latvia iekšienē neapstājas – atkal un atkal tiek
meklēti jauni metodoloģiskie un tehniskie risinājusi, kas palīdzētu padarīt
kvalitatīvo pētījumu norises procesu kvalitatīvāku, pieejamāku un saprotamāku
klientam.
Dmitrijs Ščegoļevs
TNS Latvia kvalitatīvo projektu vadītājs
|