LMT – spēcīgākais, Laima – vislabāk novērtētā
06.2006. Līdzīgi kā Igaunijā veiktajā pētījumā iedzīvotāju
skatījumā saldumu ražotājs Kalev bija tēla līderis, Latvijā Laima ir vislabāk
novērtētais uzņēmums. Šādus datus uzrāda TNS Latvia 2006.gada pavasarī
veiktais iedzīvotāju pētījums par Latvijas lielāko uzņēmumu atpazīstamību, kā
arī iedzīvotāju attieksmes pret tiem un priekšstata par to spēcīgumu
novērtējumu.
Lielās kompānijas – labi zināmas
Pētījuma ietvaros iedzīvotāji vērtēja 100 Latvijas lielākos uzņēmumus, kuru
gala patērētājs varētu būt jebkurš Latvijas iedzīvotājs. Jāatzīmē, ka apmēram 30
lielākie uzņēmumi ir zināmi absolūtajam vairākumam jeb vismaz 9 no 10
iedzīvotājiem 15-74 gadu vecumā (1.zīm.). Gandrīz katrs Latvijas iedzīvotājs
zina tādus uzņēmumus kā Laima, Latvenergo un telekomunikāciju gigantus –
Lattelecom, Latvijas Mobilais telefons (LMT) un Tele2. Augsti atpazīstamības
rādītāji ir arī bankām – Hansabanka, Parex banka, Latvijas Krājbanka,
pakalpojumu sniedzējiem – Latvijas Pasts, Latvijas Gāze, Latvijas Dzelzceļš, kā
arī dažādu dzērienu un produktu ražotājiem – Latvijas Balzams, Aldaris, Rīgas
Piena kombināts, Rīgas Miesnieks, Jelgavas cukurfabrika, Liepājas cukurfabrika.
Iedzīvotājiem labi zināmi ir arī mazumtirgotāji – Rimi Latvija un Drogas.
LMT, Lido un Laima – spēcīgākie uzņēmumi
Iedzīvotāji attiecībā uz sev zināmajām kompānijām pauda savu priekšstatu par
to spēcīgumu. Kā visspēcīgāko kompāniju iedzīvotāji ir novērtējuši LMT, lai gan
ļoti līdzīgs rezultāts ir arī Lido un Laimai (vidēji 8,6 punkti 10 punktu skalā
no 1 „ļoti vājš” līdz 10 „ļoti spēcīgs” uzņēmums). Ar minimālu atrāvumu seko
Latvenergo, Hansabanka un Starptautiskā lidosta Rīga (vidēji 8,5 punkti katram).
Tāpat kā spēcīgākie uzņēmumi ir novērtēti Aldaris, Parex banka, Rimi Latvija,
Latvija Statoil, Latvijas Gāze un Latvijas Balzams (vidējais vērtējums ir
augstāks par 8 punktiem).
Laima – vispozitīvāk vērtētā kompānija
Turpinot vērtēt sev zināmās kompānijas, iedzīvotāji pauda arī savu attieksmi
pret tām, un šajā parametrā visaugstāko novērtējumu guva Laima (vidēji 8,6
punkti 10 punktu skalā no 1 „ļoti negatīva” līdz 10 „ļoti pozitīva” attieksme
pret konkrēto uzņēmumu). Nākamajam labāk novērtētajam – Lido – ir nozīmīgi
zemāks attieksmes novērtējums (vidēji 8,2 punkti). Nedaudz zemāka, bet tāpat arī
pozitīva attieksme ir pret uzņēmumiem LMT, Dzintars un Dobeles Dzirnavnieks
(vidējais vērtējums 8 punkti).
Saldumu ražotāji Latvijā un Igaunijā ir līderpozīcijās
Iedzīvotāju sniegtie kompāniju vidējie attieksmes un spēcīguma novērtējumi
tika izvietoti tēla kartē, kurai pa vidu tika novilkta bisektrise, kas sadala
karti divās zonās – uz augšu no bisektrises ir attieksmes pret kompāniju jeb
emocionālā zona, uz leju – spēcīguma novērtējuma jeb racionālā zona (2.zīm.). Jo
tuvāk uzņēmuma vērtējums atrodas bisektrisei, jo sabalansētāki ir emocionālie un
racionālie vērtējumi. Jo tālāk no bisektrises atrodas kompānijas pozīcija kartē,
jo viendabīgāks vai vienpusīgāks ir tēls.

Citās
valstīs veiktie pētījumi rāda, ka infrastruktūras un nepārtikas nozares
kompānijas parasti saņem augstākus spēcīguma novērtējumus, kā rezultātā tās
parasti biežāk nonāk šajā racionālajā zonā ar raksturīgāku viendabīgo tēlu.
Saskaņā ar Latvijas iedzīvotāju paustajiem viedokļiem, Latvenergo ir kompānija
ar šādu izteikti pragmatisko tēlu. Jāpiebilst, ka Igaunijā šādā pat pētījumā
Eesti Energia arī ir novērtēta kā kompānija ar izteikti pragmatisku tēlu.
Latvijā šajā vairāk racionāli novērtēto uzņēmumu zonā tāpat atrodas arī tādas
kompānijas kā Parex banka, Aldaris, Statoil un Latvijas Gāze.
Savukārt
kompānijas ar izteiktāku emocionālo raksturojumu ir latviešu klasiskie zīmoli
Dzintars un Lauma. Kā jau tika minēts, arī pārtikas ražotājiem ir raksturīgāk
nonākt emocionālajā zonā, un Latvijā tajā atrodas tādas kompānijas kā Dobeles
dzirnavnieks, Valmieras piens, arī Limbažu piens un Spilva.
Drogas, Rīgas
dzirnavnieks, Cido un Hanzas maiznīca no Latvijas 30 zināmākajām kompānijām ir
spējušas iegūt sabalansētākā tēla novērtējumu – tām vienlīdz piemīt kā
racionālie, tā arī emocionālie parametri.
Aplūkojot saistību starp abiem
parametriem – spēcīguma un attieksmes novērtējumiem – izteikta tēla līdere ir
saldumu ražotāja Laima, iegūstot 8,6 punktus spēcīguma un attieksmes kopējā
indeksa 10 punktu skalā (3.zīm.). Interesanti, ka arī Igaunijā tieši saldumu
ražotājs Kalev ir ieguvis augstāko novērtējumu Igaunijas lielāko kompāniju vidū,
un ka šo augsto pozīciju Kalev notur jau ceturto gadu pēc
kārtas.
Tēla līderei Laimai ar nelielu atrāvumu seko Lido, LMT, Starptautiskā
lidosta Rīga un Hansabanka (vidējie indeksa vērtējumi ir 8,2-8,4 punkti). Šīs
piecas Latvijas lielākās kompānijas, pēc iedzīvotāju paustā priekšstata par to
spēcīgumu un attieksmes pret tām, var uzskatīt par tēla līderēm.
Tēla
līderēm ļoti tuvu ir pietuvojušās kompānijas Rimi Latvija, Dobeles dzirnavnieks,
Latvenergo un Spilva. Savukārt no šīm kompānijām tikai nedaudz atpaliek bankas –
Parex banka un SEB Unibanka, pakalpojumu sniedzēji – Latvijas Pasts,
Latvijas Gāze, dažādu produktu tirgotāji – Drogas un Latvija Statoil, farmācijas
kompānijas – Grindeks un Olainfarm, telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējs
Tele2, kā arī virkne dažādu produktu ražotāju – Dzintars, Lauma, Latvijas
Balzams, Aldaris, Rīgas Piensaimnieks, Limbažu piens, Rīgas Piena kombināts,
Valmieras Piens, Cido pārtikas grupa, Rīgas dzirnavnieks, Hanzas maiznīca, Putnu
fabrika Ķekava, Rīgas Miesnieks un Balticovo.
Par aptauju
Aptauju mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia veica
laikā no 2006.gada 12.aprīļa līdz 25.maijam, visā Latvijā aptaujājot 503
Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Igaunijā šādu pat pētījumu
jau septīto gadu pēc kārtas veic TNS Emor .
Ilva Pudule
TNS Latvia projektu direktore t 7096300 e ilva.pudule@tns.lv
|