Īsumā par visu


TNS Pasaulē
Nākotnes pētījumi
Elektronisko mediju pētījumi


Mediju pētījumi
Reklāmu reģistrs


Mārketinga pētījumi
Arēna Rīga
Auto tirgus
Kompāniju reitingi


Sociālie pētījumi
Eirobarometrs
Latvija līgo!


Tehnoloģijas & risinājumi
Jauna pētniecības metode


Jaunie darbinieki
Jaunie darbinieki


Arhīvs


www.tns.lv



LMT – spēcīgākais, Laima – vislabāk novērtētā

06.2006. Līdzīgi kā Igaunijā veiktajā pētījumā iedzīvotāju skatījumā saldumu ražotājs Kalev bija tēla līderis, Latvijā Laima ir vislabāk novērtētais uzņēmums. Šādus datus uzrāda TNS Latvia 2006.gada pavasarī veiktais iedzīvotāju pētījums par Latvijas lielāko uzņēmumu atpazīstamību, kā arī iedzīvotāju attieksmes pret tiem un priekšstata par to spēcīgumu novērtējumu. 

Lielās kompānijas – labi zināmas

Pētījuma ietvaros iedzīvotāji vērtēja 100 Latvijas lielākos uzņēmumus, kuru gala patērētājs varētu būt jebkurš Latvijas iedzīvotājs. Jāatzīmē, ka apmēram 30 lielākie uzņēmumi ir zināmi absolūtajam vairākumam jeb vismaz 9 no 10 iedzīvotājiem 15-74 gadu vecumā (1.zīm.). Gandrīz katrs Latvijas iedzīvotājs zina tādus uzņēmumus kā Laima, Latvenergo un telekomunikāciju gigantus – Lattelecom, Latvijas Mobilais telefons (LMT) un Tele2. Augsti atpazīstamības rādītāji ir arī bankām – Hansabanka, Parex banka, Latvijas Krājbanka, pakalpojumu sniedzējiem – Latvijas Pasts, Latvijas Gāze, Latvijas Dzelzceļš, kā arī dažādu dzērienu un produktu ražotājiem – Latvijas Balzams, Aldaris, Rīgas Piena kombināts, Rīgas Miesnieks, Jelgavas cukurfabrika, Liepājas cukurfabrika. Iedzīvotājiem labi zināmi ir arī mazumtirgotāji – Rimi Latvija un Drogas. 

 

LMT, Lido un Laima – spēcīgākie uzņēmumi

Iedzīvotāji attiecībā uz sev zināmajām kompānijām pauda savu priekšstatu par to spēcīgumu. Kā visspēcīgāko kompāniju iedzīvotāji ir novērtējuši LMT, lai gan ļoti līdzīgs rezultāts ir arī Lido un Laimai (vidēji 8,6 punkti 10 punktu skalā no 1 „ļoti vājš” līdz 10 „ļoti spēcīgs” uzņēmums). Ar minimālu atrāvumu seko Latvenergo, Hansabanka un Starptautiskā lidosta Rīga (vidēji 8,5 punkti katram). Tāpat kā spēcīgākie uzņēmumi ir novērtēti Aldaris, Parex banka, Rimi Latvija, Latvija Statoil, Latvijas Gāze un Latvijas Balzams (vidējais vērtējums ir augstāks par 8 punktiem).

Laima – vispozitīvāk vērtētā kompānija

Turpinot vērtēt sev zināmās kompānijas, iedzīvotāji pauda arī savu attieksmi pret tām, un šajā parametrā visaugstāko novērtējumu guva Laima (vidēji 8,6 punkti 10 punktu skalā no 1 „ļoti negatīva” līdz 10 „ļoti pozitīva” attieksme pret konkrēto uzņēmumu). Nākamajam labāk novērtētajam – Lido – ir nozīmīgi zemāks attieksmes novērtējums (vidēji 8,2 punkti). Nedaudz zemāka, bet tāpat arī pozitīva attieksme ir pret uzņēmumiem LMT, Dzintars un Dobeles Dzirnavnieks (vidējais vērtējums 8 punkti).

Saldumu ražotāji Latvijā un Igaunijā ir līderpozīcijās

Iedzīvotāju sniegtie kompāniju vidējie attieksmes un spēcīguma novērtējumi tika izvietoti tēla kartē, kurai pa vidu tika novilkta bisektrise, kas sadala karti divās zonās – uz augšu no bisektrises ir attieksmes pret kompāniju jeb emocionālā zona, uz leju – spēcīguma novērtējuma jeb racionālā zona (2.zīm.). Jo tuvāk uzņēmuma vērtējums atrodas bisektrisei, jo sabalansētāki ir emocionālie un racionālie vērtējumi. Jo tālāk no bisektrises atrodas kompānijas pozīcija kartē, jo viendabīgāks vai vienpusīgāks ir tēls.



Citās valstīs veiktie pētījumi rāda, ka infrastruktūras un nepārtikas nozares kompānijas parasti saņem augstākus spēcīguma novērtējumus, kā rezultātā tās parasti biežāk nonāk šajā racionālajā zonā ar raksturīgāku viendabīgo tēlu. Saskaņā ar Latvijas iedzīvotāju paustajiem viedokļiem, Latvenergo ir kompānija ar šādu izteikti pragmatisko tēlu. Jāpiebilst, ka Igaunijā šādā pat pētījumā Eesti Energia arī ir novērtēta kā kompānija ar izteikti pragmatisku tēlu. Latvijā šajā vairāk racionāli novērtēto uzņēmumu zonā tāpat atrodas arī tādas kompānijas kā Parex banka, Aldaris, Statoil un Latvijas Gāze.

Savukārt kompānijas ar izteiktāku emocionālo raksturojumu ir latviešu klasiskie zīmoli Dzintars un Lauma. Kā jau tika minēts, arī pārtikas ražotājiem ir raksturīgāk nonākt emocionālajā zonā, un Latvijā tajā atrodas tādas kompānijas kā Dobeles dzirnavnieks, Valmieras piens, arī Limbažu piens un Spilva.

Drogas, Rīgas dzirnavnieks, Cido un Hanzas maiznīca no Latvijas 30 zināmākajām kompānijām ir spējušas iegūt sabalansētākā tēla novērtējumu – tām vienlīdz piemīt kā racionālie, tā arī emocionālie parametri.

Aplūkojot saistību starp abiem parametriem – spēcīguma un attieksmes novērtējumiem – izteikta tēla līdere ir saldumu ražotāja Laima, iegūstot 8,6 punktus spēcīguma un attieksmes kopējā indeksa 10 punktu skalā (3.zīm.). Interesanti, ka arī Igaunijā tieši saldumu ražotājs Kalev ir ieguvis augstāko novērtējumu Igaunijas lielāko kompāniju vidū, un ka šo augsto pozīciju Kalev notur jau ceturto gadu pēc kārtas.

 



Tēla līderei Laimai ar nelielu atrāvumu seko Lido, LMT, Starptautiskā lidosta Rīga un Hansabanka (vidējie indeksa vērtējumi ir 8,2-8,4 punkti). Šīs piecas Latvijas lielākās kompānijas, pēc iedzīvotāju paustā priekšstata par to spēcīgumu un attieksmes pret tām, var uzskatīt par tēla līderēm.

Tēla līderēm ļoti tuvu ir pietuvojušās kompānijas Rimi Latvija, Dobeles dzirnavnieks, Latvenergo un Spilva. Savukārt no šīm kompānijām tikai nedaudz atpaliek bankas – Parex banka un SEB Unibanka, pakalpojumu sniedzēji – Latvijas Pasts,  Latvijas Gāze, dažādu produktu tirgotāji – Drogas un Latvija Statoil, farmācijas kompānijas – Grindeks un Olainfarm, telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējs Tele2, kā arī virkne dažādu produktu ražotāju – Dzintars, Lauma, Latvijas Balzams, Aldaris, Rīgas Piensaimnieks, Limbažu piens, Rīgas Piena kombināts, Valmieras Piens, Cido pārtikas grupa, Rīgas dzirnavnieks, Hanzas maiznīca, Putnu fabrika Ķekava, Rīgas Miesnieks un Balticovo.



Par aptauju

Aptauju mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia veica laikā no 2006.gada 12.aprīļa līdz 25.maijam, visā Latvijā aptaujājot 503 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Igaunijā šādu pat pētījumu jau septīto gadu pēc kārtas veic TNS Emor .



Ilva Pudule

TNS Latvia projektu direktore
t 7096300
e ilva.pudule@tns.lv


© 2025 TNS Latvia | Autortiesības