Radio klausīšanās tendences 2005. gadā
04.2006. Šajā rakstā atskatīsimies uz 2005. gadu kopumā –
kādas ir bijušas izmaiņas radio klausītāju kopskaitā un ieskicēsim
pamattendences. Un tā 2005. gadā TNS Latvia Nacionālajā Mediju Pētījumā:
radio tika ietvertas 39 radiostacijas. Katrā pētījuma periodā radio
dienasgrāmatas aizpildīja vairāk kā 2 tūkstoši respondenti visā Latvijā –
pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74 gadiem.
Klāt jau
esošajām radiostacijām, 2005. gadā pētījumā tika iekļautas 4 radiostacijas:
Radio Nord un BBC World Service, ar apraides diapazonu Rīgā un tās
apkārtnē, kā arī reģionālā radiostacija Radio Valka un Rīgas radiostacija
Fit FM . Sakarā ar raidīšanas pārtraukšanu, no pētījumā gada otrajā pusē
vairs netika iekļautas Madonas radio , Radio Imanta .
Radio
auditoriju pētījuma projekta ietvaros pagaidām eksperimentālā stadijā ir uzsākta
radio klausīšanās Internetā novērtēšana, jo palielinoties Interneta pieslēgumu
skaitam, attīstās arī radio klausīšanās Internetā.
Kā liecina TNS Latvia
Nacionālā Mediju Pētījuma dati, 2005. gadā 93 % Latvijas iedzīvotāju vecumā
no 15-74 gadiem mājās bija vismaz viens radio aparāts, bet 36 % – 2 un
vairāk radioaparāti. 91 % Latvijas iedzīvotāju piederošais radioaparāts
bija aprīkots ar FM diapazona uztveršanas skalu, kas ir par 2 % vairāk kā
2004. gadā. – skat 1.grafiku.
1. grafiks. Radio nodrošinājums
mājsaimniecībās 2005. gadā, mērķa grupa: visi Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15
-74 gadiem.

Analizējot
2005. gada Nacionālā Mediju Pētījuma: radio pētījuma rezultātus, var secināt, ka
kopējais radioklausītāju skaits gada laikā nav būtiski mainījies. Gada otrajā
pusē ir nedaudz samazinājies radio klausīšanās ilgums – laiks, ko vidēji viens
radioklausītājs dienā/nedēļā pavada klausoties radio.
2005. gadā kopumā
radio vismaz vienu reizi nedēļā ir klausījušies vidēji 85-88 %
Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12-74 gadiem. Aplūkojot radio klausītāju
sadalījumu pēc tautības, lielāks radioklausītāju īpatsvars novērojams mērķa
grupā Latvieši . Radio vismaz reizi nedēļā ir klausījušies vidēji
89-91 % latviešu un vidēji 79-84 % citu tautību Latvijas
iedzīvotāji vecumā no 12-74 gadiem (skat. 2. grafiku). 2005. gadā kopumā
radio vismaz vienu reizi dienā ir klausījušies vidēji 66-69 %
Latvijas iedzīvotāji. Attiecīgi arī radio dienas auditorijas lielāku īpatsvaru
veido latvieši, no kuriem vismaz reizi dienā kopumā radio ir klausījušies vidēji
71-72 % (skat. 3. grafiku), savukārt cittautieši –
59-64 %.
2. grafiks. Radio kopējās nedēļas auditorijas
(Reach %) dinamika periodā no 18.10.2004 līdz 05.02.2006, mērķa grupa: visi
Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74 gadiem

3.
grafiks. Radio kopējās dienas auditorijas (Reach % Dly) dinamika periodā no
18.10.2004 līdz 05.02.2006, mērķa grupa: visi Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12
līdz 74 gadiem

Vidējais
radio klausīšanās ilgums dienā 2005. gadā no 272 min jeb 4 stundām 32 min
pavasarī pieauga līdz 304 min jeb 5stundām un 4 minūtēm vasarā. 2005. gada
rudenī un 2005/2006. gada ziemā radio vidējais klausīšanās ilgums dienā
samazinājās par 15 minūtēm, salīdzinot ar iepriekšējo periodu – skat. 4.
grafiku.
Analizējot radio klausīšanās ilgumu pēc tautības, pētījuma
rezultāti parāda, ka latvieši radio klausās ilgāk. Vislielākā starpība (55 min.)
tika novērota vasaras periodā, kad latviešu radio klausīšanās ilgums vidēji
dienā bija 324 minūtes (5 stundas 24 min), bet cittautiešu –269 minūtes (4
stundas 29 minūtes) dienā.
4. grafiks. Vidējais radio klausīšanās
ilgums dienā (TSL Dly, min) pa ceturkšņiem 2005. gadā mērķa grupā - visi
Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74 gadiem

Analizējot
radio klausīšanās vietas jāsecina, ka visvairāk radio tiek klausīts mājās, kā
arī mašīnā un darbā. Mājās visintensīvāk radi klausās no rītiem - laika posmā no
7:00 līdz 8:00 (skat. 5. un 6. grafiku), savukārt vēlāk – laika posmā no 9:00
līdz 16:00 būtiski palielinās radio klausīšanās darba laikā, savukārt vakarā ap
plkst. 19tiem radio turpina klausīties mājās.
5. grafiks. Kopējās
nedēļas auditorijas (Reach, %) sadalījums pēc radio klausīšanās vietas
periodā no 18.10.2004 līdz 05.02.2006, mērķa grupa: visi Latvijas iedzīvotāji
vecumā no 12 līdz 74 gadiem

6.
grafiks. Radio klausīšanās dinamika no 5:00 līdz 5:00 pēc klausīšanās vietas
periodā Vasara 2005+Rudens 2005 (09.05.2005 – 23.10.2005), mērķa grupa: visi
Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74 gadiem, (AQH %)

Aplūkojot
radio klausīšanās ilgumu pēc radio klausīšanās vietas, visilgāk radio klausās
darbā – vidēji 6 stundas dienā, mājās – vidēji 3,5 stundas, mašīnā – vairāk par
divām stundām, sabiedriskā vietā vairāk par stundu – skat. 7.
grafiku.
7. grafiks. Vidējais radio klausīšanās ilgums dienā (TSL Dly,
min) pēc radio klausīšanās vietas pa ceturkšņiem 2005. gadā, mērķa grupa: visi
Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74 gadiem

Radiostaciju
klausīšanās laika sadalījums atspoguļo klausītāju pavadītā laika apjomu
klausoties katru no radiostacijām. Pētījuma rezultāti liecina, ka līdera
pozīcijās 2005. gadā ieņēma Latvijas radio 2 , Latvijas Radio 1 ,
Radio SWH . 8. grafikā redzamas izmaiņas pa pētījuma
periodiem.
8. grafiks. Top 10 nacionālo un Rīgas radiostaciju
klausīšanās laika sadalījums (AQH Share, %) periodā no 18.10.2004 līdz
05.02.2006, mērķa grupa: visi Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74
gadiem
Kontakti: Elīna Krūze Vecākā projektu
asistente t 7096300 e elina.kruze@tns.lv
|