Mazāk krājam, vairāk tērējam!
12.2005. Latvijas finanšu tirgus strauji mainās, tāpēc
ir nepieciešams regulāri sekot līdzi tā izmaiņām. To četru gadu laikā, kopš
TNS monitorē Latvijas iedzīvotāju uzvedību finanšu jomā, ir vērojama
noteikta attīstība – uzkrājumu turēšana bankas kontā kļūst izplatītāka par
skaidras naudas krāšanu mājās, ir pieaudzis iedzīvotāju skaits, kam ir
finansiālas saistības utt. Pēdējo divu gadu laikā (kopš pēdējā pētījuma 2003.
gadā) pārmaiņas Latvijas finanšu tirgū ir bijušas krasākas nekā jebkad agrāk un
šīs pārmaiņas finanšu produktu un pakalpojumu tirgū rada arvien jaunas
mērķgrupas:
-
Piemēram, 2005. gada F-monitora pētījuma dati rāda, ka samazinās
Latvijas mājsaimniecību spēja veikt uzkrājumus, jo, no vienas puses,
inflācijas rezultātā arvien lielāka daļa ienākumu tiek izlietoti pirmās
nepieciešamības preču un pakalpojumu iegādei, bet, no otras puses, – plaši
pieejamie kredītresursi cilvēkos arvien biežāk rada pārliecību, ka vairs nav
vajadzības pašam uzkrāt, jo naudu var aizņemties kādā no finanšu institūcijām.
-
Pēdējo divu gadu laikā ir ļoti pieaudzis mājsaimniecību skaits, kam ir
kredītsaistības (kredīts, līzings, par noteiktu summu izmantota kredītkarte).
Šī tendence, visdrīzāk, turpinās palielināties.
-
Uzkrājumu un aizņēmumu bilance ir negatīva. Šī tendence aizvien pieaug: ja
2003. gadā 31 % Latvijas mājsaimniecību bija uzkrājumi un 34 % bija
jebkādas kredītsaistības (bilance – 3 %), tad 2005. gadā vairs tikai
22 % mājsaimniecību bija uzkrājumi, toties 44 % bija kredītsaistības
(negatīvā bilance palielinājusies līdz 22 %).
1. zīm. Latvijas mājsaimniecību uzkrājumu un kredītsaistību bilances
dinamika (2003.–2005. g.).
-
Pieaugot mājsaimniecību vajadzībai pēc jauniem kredītresursiem, Latvijas
komercbankām ir iespējas piesaistīt arvien jaunus kredītresursu lietotājus, jo
tie ir atvērti banku piedāvājumiem, – gandrīz divas trešdaļas no
mājsaimniecībām, kas apsver iespēju ņemt aizņēmumu vai izmantot līzingu, to
plāno darīt bankā vai ar banku saistītā līzinga kompānijā. Šī tendence aizvien
palielinās.
2. zīm. Latvijas mājsaimniecību, kas vēlas ņemt aizņēmumus no dažādiem
aizdevējiem, intereses dinamika (trīs biežāk minētie aizdevēji; 2003.–2005. g.).
-
Dažādi cilvēki izmanto dažādus banku pakalpojumus, un atšķirīgās mērķgrupās
ir atšķirīgas intereses attiecībā uz banku pakalpojumu izmantošanu – to, kurām
grupām adresēt konkrēto pakalpojumu piedāvājumu, Jūsu bankai palīdzēs
noskaidrot F-monitora pētījums.
Par aptauju
F-monitors ir regulārs finanšu uzvedības monitortipa pētījums Baltijas
valstīs. Galvenais F-monitora pētījuma mērķis ir sniegt pārskatu par
patērētāju ekonomisko situāciju un uzvedību finanšu jomā, lai palīdzētu finanšu
sektora institūcijām precīzi noteikt turpmākās attīstības iespējas un izmaiņas
finanšu produktu patēriņa tirgū.
Latvijas F-monitora pētījums aptver četras galvenās tēmas un satur
salīdzinājumu ar 2003. gadu:
1. Uzkrājumi – ko un kā uzrunāt, lai
arvien vairāk uzkrājumu nonāktu bankās?
2. Finanšu saistības – cik pievilcīgs
iedzīvotājiem ir banku un citu finanšu kompāniju sniegto aizdevumu tirgus? Kā
palielināt dažādu finanšu pakalpojumus izmantojošo lietotāju skaitu?
3. Nākotnes plāni un finanšu pakalpojumu
potenciāls – kurām mērķgrupām piedāvāt kredītpakalpojumus, kuras produktu grupas
piedāvāt?
4. Banku pakalpojumu izmantošana – kuriem
banku pakalpojumiem ir lielāks attīstības potenciāls? Kuras bankas savstarpēji
konkurē noteiktās produktu grupās, un kā šī situācija var attīstīties tuvākā
gada laikā?
Metodoloģija un izlase F-monitora izlase aptver visas
Latvijas mājsaimniecības, ietverot visus tajās dzīvojošos cilvēkus. Pētījuma
izlase ir reprezentatīva visam Latvijas mājsaimniecību un iedzīvotāju (mērķgrupā
15–74 gadi) kopumam. Izlases lielums jeb aptaujāto mājsaimniecību skaits ir
1018. Aptauja notika tiešo datorizēto interviju (CAPI) veidā respondentu
dzīvesvietā. Intervija, pēc respondenta izvēles, notika latviešu vai krievu
valodā. Pētījums notika 2005. gadā no 25. augustam līdz 13. septembrim.
Rezultāts F-monitora pētījuma rezultāti ir sagatavoti
analītiskās atskaites veidā, ietverot kopsavilkumu un galvenos pētījuma
rezultātus ar to grafisko attēlojumu. Atskaites formāts – PowerPoint .
Atskaite satur rādītāju salīdzinājumu ar 2003.
gadu.
Kontaktinformācija:
Ilva Pudule TNS
Latvia projektu direktore t 7096300 e ilva.pudule@tns.lv
|