Mediju pētījumu jaunumi pasaulē WAM 2005 ( Worldwide
Audience Measurement 2005)
09.2005. Ierastajā laikā arī šajā vasarā notika lielākā
pasaules mediju un reklāmas pētnieku apvienošanās kopīgā nedēļu ilgā
pasaules auditorijas mērījumu konferencē. Kādi ir jaunumi?
Konferencē speciālisti no visas pasaules dalījās savā pieredzē ne tikai par
standarta mediju auditorijas pētījumiem, bet arī dažādu veidu papildu iespējām,
kuras mums sniedz detalizētāki pētījumi, piemēram, par radio reklāmas
efektivitāti, ROI, salīdzinājumā ar citiem medijiem, un arī citiem sasniegumiem.
Latvijas radio industrijas pārstāvjus varētu interesēt, kā Lielbritānijas
speciālisti veicina radio tirgus attīstību, apvienojot spēkus pētījumu
realizācijai un citām pārdošanas aktivitātēm, un ar rezultātiem nodrošina visus
reklāmas industrijas pārstāvjus. Interesentiem par šo tēmu lūdzu skatīt
Lielbritānijas Radio Advertising Bureau mājaslapu http://www.rab.co.uk, kurā ir pieejama plašāka
informācija.
Neapšaubāmi arvien būtiskāki notikumi risinās ap PPM (Portable People
Meters) attīstību. Kopš pagājušā gada, kad Neredzamā sabiedrotā
trešajā numurā, kā arī citos pasākumos jūs informējām par šo radio
auditorijas mērīšanas metodi, arvien vairāk lielvalstu veic PPM testus un
rezultātu analīzes. Ir parādījušās gan jaunas PPM tehnisko risinājumu
variācijas, piemēram, izmantojot mobilos tālruņus par pamatierīci (pagaidām gan
tas ir iespējams tikai uz tā saucamo smartphones bāzes), gan arī jauni
konkurenti specializēto mērītāju vidē.
Par nozīmīgāko šobrīd tiek uzskatīts Lielbritānijā veiktais RAJAR (Radio
Joint Audience Research) tests, kurā rūpīgi tiek izvērtētas katra
piedāvātā tehnoloģiskā risinājuma priekšrocības un arī trūkumi. RAJAR ir
institūcija, kas atbild par radio auditorijas pētījumu uzraudzību Lielbritānijā,
līdzīgi kā BARB (Broadcasters' Audience Research Board) par TV
pētījumiem. Detalizētāku informāciju par organizāciju un tās darbības
rezultātiem atradīsiet www.rajar.co.uk.
Tiesa, vairākās valstīs jau ir izvēlēts viens vai otrs tehnoloģiju piegādātājs
pētījumu veicēju kompānijām, piemēram, Arbitron vai Telecontrol ,
un notiek aktīva rosība, lai sagatavotos oficiālai pārejai uz jauno metodi.
Vides reklāmas nozarē arvien tiek meklēta vienota, universāla petījumu
metodika, bet neskatoties uz to daudzu lielvalstu tirgos veidojas vietējā
norēķinu valūta , – variējot ar dažādiem statistiskajiem parametriem,
tiek meklēts optimālākais auditorijas aprēķina variants. Par pamatu šīm
inovatīvajām metodēm lielākoties tiek izmantotas GPS ierīces, kā arī dažādi
kombinētie tehnoloģiskie risinājumi, piemēram, GPS/UMTS/GPRS atbalstoša speciāli
izstrādāta mērījumu aparatūra. OOH industrija neaprobežojas tikai ar vispārējām
auditorijas aprēķina problēmām, bet aktīvi darbojas arī efektivitātes mērījumu
jomā, kur bez kvantitatīvajiem rādītājiem tiek meklētas precīzas atbildes uz
tādiem jautājumiem kā kampaņas apjoms pret kreatīvo risinājumu, laukums pret
izvietojumu utt. Dažreiz šos rezultātus var iegūt par salīdzinoši zemām
izmaksām, izmantojot, piemēram, datorizētās telefonintervijas.
TV auditorijas mērījumu jomā ar vislielāko nepacietību tiek gaidīti PPM testu
rezultāti no visas pasaules, jo, neskatoties uz minētajām ierīces iespējām radio
auditorijas fiksēšanā, uz šiem risinājumiem tiek liktas lielas cerības arī TV
auditorijas pētījumu attīstībā. Viennozīmīgi, tuvāko gadu laikā tiks daudz
investēts, lai galvenokārt veiktu rezultātu analīzes un izdarītu secinājumus.
Viens no vadošajiem attīstības veicinātājiem nenoliedzami ir arī mūsu globālais
tīkls TNS . Par informācijas pieejamību nav jāuztraucas, jo līdz ar
pirmajiem signāliem par nākamo evolūcijas soli TV auditorijas pētījumos TNS
Latvia būs gatava darbībai. Pārējie lielākie izaicinājumi TV tirgū arvien ir
saistīti ar neskaitāmajām mūsdienu patērētājam pieejamajām tehnoloģiskajām
iespējām un ierīcēm, kur visas abreviatūras nemēģināšu uzskaitīt, bet par
piemēru – STB, PVR, DVR, VOD utt. Tas viss, protams, vairāk attiecas uz TV
tehnoloģijām kopumā, bet pētnieku uzdevums ir un paliek atrast pareizāko
risinājumu auditorijas mērījumiem, ņemot vērā visas patērātāju uzvedības un
ieradumu izmaiņas.
Informācijas plūsma, kura nonāk mūsu rīcībā, ir plaša, taču mēs sekojam līdzi
visiem papildinājumiem un jaunumiem pasaules standartos visās pētījumu metodēs.
Attiecībā uz nākotni ir jābeidz ar rindkopu no TNS Neredzamā
Sabiedrotā trešā numura:
“Viss attīstās un mainās. Katru gadu tiek rasti jauni risinājumi, tiek
izvirzītas jaunas hipotēzes, kuras, iespējams, pēc gada vairs nebūs aktuālas un
nepierādīs sevi praktiski. Taču tikai šādu industrijas kopēju aktivitāšu
rezultātā tiek rasti kompromisi un radītas arvien pilnīgākas un precīzākas
mediju un reklāmas pētījumu metodes. Ņemot vērā, ka katras sistēmas izveide nav
viena gada darbs, bet gan ilgstošs izstrādes process no idejas līdz testiem un
vēlāk arī reālai darbībai, arī mēs – TNS Latvia – nepārtraukti rūpīgi
sekojam visiem jaunumiem pasaulē un esam gatavi ieviest Latvijas pētījumu tirgū
jaunākos risinājumus.”
Gaidiet jaunas ziņas!
P.S. Klientiem – ja Jūs alkstat pēc plašākas vispārējas informācijas par
mediju un reklāmas tirgiem pasaulē, esat laipni gaidīti pie mūsu speciālistiem,
kuri ar lielāko prieku dalīsies pieredzē ne tikai par mediju un reklāmas
pētījumiem Latvijā.
Māris Naglis TNS Latvia projektu direktors t
7096303 e maris.naglis@tns.lv
|