KĀ IEPĒRKAS SIEVIETES? 
09.2005. Šis nelielais stāsts būs par patērētāju
segmentāciju jeb kā iepērkas amerikāņu sievietes. 2004. gada sākumā ASV,
Midwestern tika veikts pētījums sieviešu apģērbu mazumtirdzniecības sektorā.
Kompānija, pēc kuras pasūtījuma tika veikts šis pētījums, sieviešu apģērbu mazumtirdzniecības
tirgū darbojas jau 20 gadus. Pircēju vidū šī tirdzniecības tīkla zīmola
atpazīstamību varētu vērtēt kā viduvēju, katrā ziņā šis zīmols nebija no tiem,
ko izvēlas vispirms. Kompānijai piederēja 300 veikalu, kuri aptvēra visu
reģionu. Tuvākajā nākotnē kompānija uzstādīja lielu mērķi – ievērojami
palielināt tirgus daļu, tādēļ tika pieņemts lēmums padziļināti izpētīt veikala
tīkla pircējas.
Pētījuma galvenais uzdevums bija izprast, kā pircējas varētu palīdzēt īstenot
kompānijas nākotnes plānus, tādēļ bija jāatrod atbildes uz šādiem jautājumiem:
“Kādas pircējas zīmols šobrīd visvairāk piesaistījis?”, “Kāda pircēju grupa būtu
jāpiesaista, lai nodrošinātu kompānijas izaugsmi nākotnē?” un visbeidzot “Cik
liela būs jaunā mērķa grupa no kopējās iedzīvotāju struktūras?”. Pircēju
segmentācija kā pētnieciskā pieeja šajā gadījumā visprecīzāk atbilda
uzstādītajam pētījuma mērķim (pētījums ietvēra gan kvalitatīvo (FGD), gan
kvantitatīvo (CATI) metožu izmantošanu).
Pircēju segmentācijas pamatā bija trīsdimensiju analīze. Analīzē tika ņemti
vērā sociāldemogrāfiskie parametri (vecums, izglītība, sociālekonomiskais
statuss, ģimenes statuss u. c.), dzīvesstils (pamatvērtības un uzskati) un
būtiskākie ieradumi attiecībā uz sieviešu apģērba izvēli (pamatvērtības un
uzskati attiecībā uz modi, iepirkšanos, medijiem, tehnoloģijām u. c.).
Segmentācijas rezultātā tika iegūtas piecas atšķirīgas pircēju grupas (sk. zīm.
1):

Pirmā grupa – “DĪVAS”. Viņām patīk būt modernām, un viņas mīl
iepirkties. Uz dzīvi un nākotni lūkojas optimistiski. Viņas tērē daudz laika un
enerģijas, lai labi izskatītos. Nemitīgi eksperimentē ar savu izskatu un stilu.
Pirmās, kuras izmēģina visu jauno, lai gan materiālie līdzekļi ir ierobežoti.
Otrā grupa – “ŽONGLĒTĀJAS” . Salīdzinot ar “Dīvām”, šīs pircējas mazāk
tērē laiku un naudu apģērbiem un aksesuāriem, taču arī viņas aktīvi interesējas
par modi. Tomēr ikdienā vairāk izvēlas praktisku apģērbu, nevis seko modes
tendencēm. Trešā grupa – “IEPIRKŠANĀSHOLIĶES” . Šīm pircējām prieku
sagādā pats iepirkšanās process, nevis apģērbs. Viņas ir moderni ģērbušās, taču
neizvēlas sekot modes tendencēm, bet gan regulāri iepērkas. Ceturtā grupa –
“NEATKARĪGĀS”. Viņas nedz iepirkšanās procesam, nedz modes tendencēm
nepievērš īpašu uzmanību. Ja vien viņas vēlētos, viņām būtu gan laiks, gan
nauda, ko tērēt apģērba iegādei, taču šīs sievietes materiālos resursus izvēlas
tērēt savādāk. Piektā grupa – “PRAGMĀTIĶES” . Šīm pircējām nav tik daudz
laika un naudas kā “Neatkarīgajām”. Viņas arī īpaši neinteresējas par modes
aktualitātēm un apģērbu – viņu izvēli iepērkoties nosaka cena, nevis mode.
Kā izmantot iegūtos rezultātus jeb kā pircēju izpēte var palīdzēt
izstrādāt izaugsmes stratēģiju?
Galvenais ieguvums no pircēju segmentācijas – mazumtirgotājs var veidot
atbilstošu zīmola stratēģiju, ņemot vērā trīsdimensiju analīzes rezultātus.
Demogrāfiskie parametri ļauj saprast, kas ir šīs pircējas un kur viņus dzīvo
(pirmā dimensija). Zinot pircēju dzīvesstilu, var veidot atbilstošu komunikāciju
(otrā dimensija). Savukārt, zinot pircēju pamatvērtības un uzskatus attiecībā uz
modi, iepirkšanos, medijiem, tehnoloģijām, var veidot preču un pakalpojumu
piedāvājumu, kas vislabāk apmierinātu pircēju vajadzības (trešā dimensija).
No segmentācijas rezultātā iegūtajām grupām mazumtirgotāja nākotnes nodomiem
precīzi atbilda viena grupa – “Dīva”. Šī segmenta izvēli par galveno mērķa grupu
noteica divi iemesli. Pirmkārt, “Dīva” jau šobrīd veidoja lielāko pircēju daļu –
40 % no pircēju struktūras. Otrkārt, šo segmentu par ideālu kandidāti
padarīja optimistiskais gars un kaisle uz modi – viņas pastāvīgi atjaunoja savu
garderobi ar interesantām un modernām lietām. Šo divu faktoru kombinācija
mazumtirgotājam norādīja skaidru virzienu, kurp attīstīties.
Nākamais solis, pēc Dīvas definēšanas par galveno mērķa grupu, bija
noskaidrot “Dīvu” procentuālo skaitu kopējā iedzīvotāju struktūrā. Pētījuma
rezultātā tika secināts, ka “Dīvas” psihogrāfiskajam profilam atbilst 24 %
no visām sievietēm vecumā no 15 līdz 45 gadiem, kas iepērkas specializētajos
sieviešu, jauniešu apģērbu vai arī lielo apģērbu veikalos ASV. Iespējams,
mazumtirgotājam bija būtiski zināt, ka “Dīvas” no saviem ikmēneša ienākumiem
30 % tērē modes lietām – apģērbam un aksesuāriem. Šī segmenta lielais
pārstāvju skaits un viņu tēriņu apjoms “Dīvu” darīja par ļoti pievilcīgu mērķi
mazumtirgotājam, un arī mazumtirgotājs ideāli atbilda “Dīvas” vērtībām un
pārliecībai.
Tagad mazumtirgotājam bija skaidrs, kas ir viņa produkcijas pircējs un kādas
ir šī pircēja vēlmes un vajadzības. “Dīva” un iegūtā informācija par viņu bija
pamats, lai risinātu visus ar zīmola veidošanu saistītus jautājumus: “Kādi
produkti “Dīvai” patiktu?”, “Kāds veikala iekārtojums viņai patiktu?”, “Kāda
smarža un skaņa viņai patīk?”, “Kā “Dīvu” vislabāk informēt par veikalu un tā
piedāvājumiem?”, “Kādi pasākumi būtu jāveic, lai “Dīva” būtu laimīga,
apmierināta un lojāla pircēja?”.
Nobeigums jeb mazumtirgotāja panākumi
Kompānija iekļāva pētījuma rezultātus sava biznesa pamatstratēģijā par
produktu, komunikāciju, veikala vidi un pircēju apkalpošanu. Jaunais zīmola
attīstības virziens tika izplatīts gan kompānijas iekšējā komunikācijā, gan
ārējā komunikācijā ar klientiem. Turklāt veikala interjers tika pārveidots tā,
lai vislabāk atbilstu “Dīvas” vajadzībām. Mazumtirgotājs izvērtēja arī veikalu
atrašanās vietas – tika iegādāti vairāki nekustamie īpašumi, ņemot vērā “Dīvas”
uzturēšanās vietas. Lai arī kompānija tikai nesen ir uzsākusi reorganizāciju,
jaunās pārmaiņas jau ir devušas rezultātus – mazumtirgotājs nesen noslēdza savu
visienesīgāko mēnesi pēdējo septiņpadsmit gadu laikā.
Pēcvārds
Ceru, ka ar šo rakstu esmu atbildējusi uz jautājumiem “Kāpēc nepietiek ar
patērētāju sociāldemogrāfisko segmentāciju?”, “Kāpēc situācijas izpētei
jāizmanto gan kvalitatīvas, gan kvantitatīvās metodes?”.
Veiksmi un radošu garu ikdienā un svētkos!
Diāna Grencmane TNS Latvia projektu direktore t 7096300 e diana.grencmane@tns.lv
|