“It Takes a Tough Man to Make a Tender Chicken”
Frenks Perdū, “Perdue Farms”
09.2005. No labības līdz maizes klaipam ir garš
ceļš. Kad zemnieki no lauka novāc labību, graudi vispirms tiek attīrīti no
salmiem un pelavām, tad tie tiek samalti, pēc tam iegūtie milti tiek iejaukti
mīklā. Tikai pēc tam krāsnī augstā temperatūrā var izcept maizi, ko pasniegt
galdā.
Labības novākšana līdzinās datu ievākšanai, tās attīrīšana no
salmiem un pelavām – apvienošana datu failā. Graudu malšanu var salīdzināt ar
datu statistisko apstrādi, bet pati maizes cepšana – tā ir datu interpretācija,
to pārveidošana mārketinga valodā.
TNS speciālisti piedāvā ne vien graudus vai miltus, bet
arī gatavu un augstvērtīgu gala produktu. Pamatnosacījums tam ir mūsu pieredze
un ilglaicīgas tradīcijas.
Kādēļ tiek pasūtīti pētījumi? Dažkārt – lai pārliecinātos, vai
uzņēmuma vadības priekšstats par pircēju atbilst īstenībai:
Klients: “Mēs vēlējāmies pie Jums notestēt dažas reklāmas, lai Jūs
pateiktu, kura no tām ir labākā. Mums pašiem jau ir skaidrs, bet vēlamies, lai
tas apstiprinātos arī pētījumā.”
Pētījumi tiek pasūtīti arī tad, ja rodas kādas neskaidrības:
“Mums šķiet, ka vajadzētu nedaudz samazināt cenu, bet vai tas
atmaksāsies?”
“Pircējiem laikam ir kļuvis apnicīgs produkta dizains. Kā mums to
pārveidot?”
“Viss bija labi, bet tagad pēkšņi samazinās pārdošanas apjomi.
Kāpēc?”
“Mūsu tirgus visu laiku auga, bet tagad tas ir apstājies. Vai mēs
kaut ko nepareizi esam izdarījuši?”
“Kas ir jādara, lai kļūtu par tirgus līderi? Vai šobrīd tas vispār
ir iespējams?”
Jautājumu var būt daudz, un tie ir ļoti dažādi. Bieži vien uz tiem
ir grūti atbildēt, ja neveic pētījumu, – bet dažādiem jautājumiem atbilst dažādi
pētījumi.
Vienkāršākajā gadījumā pētnieks Jums sniedz statistisku
informāciju – procentus. Tik % rīkojas tā un tā, tik % domā tā un tā.
Tomēr pārsvarā ar to vien nepietiek, lai atbildētu uz Jūsu jautājumu. Ja ir
zināms, ka Jūsu produktu ir pirkuši, piemēram, 20 % no visiem Latvijas
iedzīvotājiem, – ko Jums šis atklājums dod? Lai uz to atbildētu, ir nepieciešama
vēl kāda papildu informācija. Jūs varat arī kopējo pircēju skaitu salīdzināt ar
regulāro pircēju skaitu – secināsiet, vai pircēji Jūsu produktu ir nopirkuši
nejauši un vienreiz vai arī izvēlas to atkārtoti. Arī šādu atbildi varēsiet
iegūt, aprēķinot dažādus koeficientus.
Tomēr ar koeficientiem ne vienmēr pietiek. Kāpēc? Ne vienmēr ir
acīmredzams, kas tieši ir produkta vērtība pircēja acīs.
Reklāma: “Pie mums visātrāk par pieņemamu cenu!”
Pastāvīgais klients: “Protams, man ir svarīgs ātrums. Tomēr labāk
dārgāk, bet kvalitatīvi!”
Dažkārt klients nespēj paskaidrot, kādēļ viņš izvēlas Jūsu
piedāvājumu. (skat. http://www.tns.lv/newsletters/2004/02/marketinga_petijumi_kvalitativie_petijumi.htm
“Vai ir iespējams izmērīt dzīves kvalitāti?”).
Šajā gadījumā būtiska ir
iegūto datu augstvērtīga interpretācija. Un tieši spēja interpretēt, padarīt
iegūtos datus saprotamus un izmantojamus mārketingā ir būtiski pētnieka
kvalifikācijas aspekti. Šie aspekti nesaraujami ir saistīti ar dziļām un plašām
zināšanām par Jūsu tirgu un pircēja jeb klienta izpratni.
TNS Latvia piedāvā pakalpojumus, ko sniedz augsti
kvalificēti speciālisti, kas, izmantojot savu pieredzi un izpratni par tirgu,
var Jums sniegt ne vien procentus vai koeficientus, bet arī interpretēt tos un
rezultātu pārtulkot valodā, kas atbilst Jūsu tirgus vajadzībām.
Reinis Lazda TNS Latvia projektu
vaditājs t 7096300 e reinis.lazda@tns.lv
|