Atskaites punkts PR nozarei
06.2005. Nenoliedzami sabiedrisko attiecību popularitāte
Latvijā pēdējo gadu laikā ir augusi , tomēr līdz šim
vienīgais atskaites punkts, pēc kura vadoties veikt
salīdzinājumu par nozares attīstību, ir bijis PR kompāniju finanšu un
apgrozījuma pārskati . Tāpēc bieži vien šī vienpusējā informācija ir
radījusi maldīgu priekšstatu par reālo sabiedrisko attiecību pakalpojumu
izmantošanas situāciju Latvijas uzņēmumos.
Lai noskaidrotu, kā, kādiem mērķiem un kādu budžetu atvēlot Latvijas
uzņēmumi izmanto PR pakalpojumus, šī gada pavasarī Biznesa Omnibusa
ietvaros TNS Latvia veica pētījumu “PR jautājumu risināšana Latvijas
uzņēmumos”.
Kā pētījumā noskaidrojām, neskatoties uz to, ka 60 %
Latvijas uzņēmumu savā komunikācijā izmanto sabiedrisko
attiecību pakalpojumus, tomēr lielai daļai - gandrīz 40 %
uzņēmumu - komunikācijas veidošana ar sabiedrisko attiecību metožu
palīdzību ir vēl sveša un neapgūta lieta.
Par to, ka sabiedriskajām attiecībām sava vieta un
nozīme uzņēmuma attīstības stratēģijas veidošanā vēl
jāapliecina, norāda fakts, ka lielākajā daļā uzņēmumu (74 %) ar PR
jautājumu risināšanu nodarbojas kāds no darbiniekiem, kuram tas ietilpst
papildus darba pienākumos un tikai 7 % ir kāds atsevišķs PR vai mārketinga
darbinieks, kuram PR jautājumu risināšana ir viens no galvenajiem darba
pienākumiem. Tikai 1 % uzņēmumu PR jautājumu risināšanai
tiek algota kāda no PR aģentūrām un tikpat
(1 %) ir sava PR nodaļa vai departaments
. Vēl joprojām salīdzinoši daudzos uzņēmumos (18 %) sabiedrisko
attiecību pakalpojumi un spontāni risinājumi tiek meklēti tikai tad,
kad situācija ir nokaitēta un steidzīgi nepieciešams to risināt.
Kādiem mērķiem visbiežāk tiek meklēta sabiedrisko attiecību
speciālistu palīdzība? 55 % gadījumu PR aktivitātes
uzņēmumos tiek izmantotas, lai veidotu uzņēmuma tēlu vai
reputāciju, 50 % mārketinga aktivitāšu
atbalstīšanai un 43 % jaunu projektu virzīšanai
un attīstībai. Līdzīgs sadalījums ir krīzes
situācijas risināšanai vai novēršanai un iekšējās
komunikācijas risināšanai - attiecīgi 30 %
un 29 % .
Lai gan sabiedrisko attiecību pakalpojumi šobrīd tiek vērtēti kā
vieni no dārgākajiem, pētījums atklāj, ka vairums uzņēmumu
(54 %) sabiedrisko attiecību aktivitātēm mēnesī atvēl
līdz 500 Ls. Šo summu pārtērēt atļaujas vien
4 % uzņēmumu. Aptuveni 30 % uzņēmumu PR pakalpojumu
izmaksas nav paredzētas budžetā un nepieciešamības gadījumā līdzekļi tiek
piesaistīti no citiem budžetā paredzētajiem izdevumiem, vai arī netiek izdalītas
no kopējā mārketinga komunikācijām paredzētā budžeta.
Latvijā šis gads paredzams kā PR nozares
izaugsmes un nostabilizēšanās laiks , tas izskaidrojams gan ar
iestāšanos Eiropas Savienībā, gan ar šobrīdējo PR popularitātes un modes vilni,
Latvijas PR kompāniju apvienošanos ar ārzemju kompānijām un daudz ko citu.
Lai rastos pilnīgāka aina par patieso PR tirgus
attīstību Latvijā, nepieciešami detalizētāki pētījumi
. Šajā sakarā kompānija TNS Latvia , kas ilgstoši
nodarbojusies ar mediju, reklāmas un mārketinga pētījumiem, ir gatava
uzsākt arī padziļinātu PR nozares attīstības izpēti Latvijā .
Kontaktinformācija: Ilze Broka, TNS Latvia t
7096300 e ilze.broka@tns.lv
|