Īsumā par visu


Mārketinga pētījumi
Optimālā cena
Zīmolu IQ


Mediju pētījumi
Reklāmu apjoms
Mediju patēriņš


Sociālie pētījumi
Tipiskais latvietis
Apmierinātība ar dzīvi
Eiropieši un izglītība


Tehnoloģijas & risinājumi
Kvalitāte pētījumos
Planšetdatori pētījumos


Arhīvs


www.tns.lv


Cik daudz laika Latvijas iedzīvotāji velta medijiem?

 

15.09.2014. Dažādu tehnoloģiju attīstība nemanāmi maina mūsu ikdienu un paradumus. Vai šobrīd spējat iedomāties savu ikdienu bez interneta mājās, darbā, pa ceļam? Internets ir kļuvis pieejams praktiski jebkurā laikā un jebkurā vietā. Cik daudz laika Latvijas iedzīvotāji velta interneta aktivitātēm un vai paliek laiks tradicionālajiem medijiem – televīzijai, radio, drukātajiem medijiem?

 

Šoreiz piedāvāju ieskatīties 2014. gada pavasarī veiktajā mediju patēriņa dienaskārtības pētījuma TNS Media Day rezultātos, kādi ir šā brīža mediju lietošanas ieradumi Latvijā. Pētījuma dalībniekus lūdzām par vienu konkrētu nedēļas dienu atzīmēt mediju veidus (piemēram, skatās TV pārraides vai to ierakstus, lasa drukātos žurnālus), kurus lieto un dienas laikā veiktās nodarbes (piemēram, miegs, ēdienreizes mājās, darbs) speciālā anketā par ik 15 minūtēm. Citviet pasaulē šādi mediju dienasgrāmatu pētījumi ir ļoti izplatīti. Tie ļauj labāk izzināt mediju un dažādu ekrānu lietošanas paradumus visas dienas garumā.

 

TNS Media Day pētījums atklāj, ka viens Latvijas iedzīvotājs vecumā no 15 līdz 74 gadiem dažādām mediju aktivitātēm velta vidēji 8 stundas un 12 minūtes dienā:

 

■  Viens TV pārraižu skatītājs vidēji dienā šai nodarbei velta 4 stundas un 57 minūtes.

 

■  Viens interneta lietotājs vidēji dienā pētījumā aplūkotajām interneta aktivitātēm kopā velta 3 stundas 56 minūtes. Pētījuma dalībniekiem bija jāatzīmē laiks, ko tie konkrētajā dienā veltīja šādām interneta aktivitātēm - sociālo tīklu lietošana, ziņu lasīšana interneta portālos, e-pastu saņemšana/ sūtīšana, informācijas meklēšana, on-line un lejuplādētu spēļu spēlēšana.

 

■  Viens radio klausītājs radio klausīšanai velta vidēji 3 stundas 44 minūtes dienā.

 

■  Viens drukātās preses lasītājs šai nodarbei velta vidēji 1 stundu un 19 minūtes dienā. Drukātajiem laikrakstiem un žurnāliem iedzīvotāji velta salīdzinoši visīsāko laiku.

 

 

Pēdējos gados reklāmas industrija arvien vairāk uzmanības pievērš mediju lietošanas ieradumiem dažādās ierīcēs. TNS Media Day pētījumā respondenti elektroniskajiem medijiem norādīja ierīci, caur kuru izmantots medijs, piemēram, TV pārraidēm – televizors, dators (galda vai pārnēsājamais), planšetdators, mobilais telefons (viedtālrunis vai parastais). Pētījums atklāj faktu, ka viens Latvijas iedzīvotājs vecumā no 15 līdz 74 gadiem velta vidēji 6 stundas 35 minūtes dienā TV pārraižu vērošanai televizorā un dažādu interneta aktivitāšu veikšanai datora, planšetdatora un mobilā telefona ekrānos. Visvairāk laika no visiem ekrāniem tiek veltīts televizoram – 4 stundas 50 minūtes. Stacionāro vai pārnēsājamo datoru pētījumā aplūkotajiem mērķiem viens lietotājs izmanto vidēji 4 stundas 13 minūtes dienā. Savukārt planšetdatoru aplūkotajām mediju aktivitātēm viens tā lietotājs izmanto vidēji 2 stundas 44 minūtes dienā, bet mobilo telefonu – vidēji 2 stundas 26 minūtes dienā. Jāatzīmē, ka šīs stundas neietver pie datora pavadītās stundas, kas veltītas darba pienākumu veikšanai un mobilā telefona izmantošanu īsziņu rakstīšanai un zvanu veikšanai.

 

 

Kā parāda TNS regulāri veiktais TV auditorijas pētījums, vakari lielai daļai Latvijas iedzīvotāju paiet pie televizora ekrāniem. Bet, kas notiek ar pārējiem ekrāniem, kad mēs ieslēdzam mājas televizoru? Pētījuma rezultāti liecina, ka laikā no 19:00 līdz 23:00 gandrīz trešdaļa jeb 29% televizora skatītāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem lieto internetu stacionārajā vai pārnēsājamā datorā, 4% lieto internetu mobilajā telefonā (viedtālrunī vai parastajā), bet 2% dažādām aktvitātēm izmanto planšetdatoru.

 

 

Visbiežāk iedzīvotāji, paralēli TV pārraižu vērošanai televizorā, lieto sociālos tīklus, lasa ziņas interneta portālos un meklē informāciju. Ieradumi ir līdzīgi gan darbadienās, gan brīvdienās, vienīgi brīvdienās e-pastu lasīšana un sūtīšana televizora skatīšanās laikā notiek nedaudz retāk.

 

 

Salīdzinoši biežāk „multi-ekrānu” lietotāji ir sastopami šādu sociāli demogrāfisko grupu vidū – 15 - 39 gadus veci iedzīvotāji, rīdzinieki un citu pilsētu iedzīvotāji, iedzīvotāji ar augstāko izglītību, iedzīvotāji ar personīgiem ienākumiem virs 350 eiro mēnesī.

 

Lai arī televizors ir pieejams teju vai katrā mājsaimniecībā, ir iedzīvotāji, kuri neskatās televizoru ikdienā. 1/5 daļa jeb 21% iedzīvotāju, kuri neskatās televizoru, TV pārraides vai to ierakstus skatās internetā, šai nodarbei veltot vidēji 4 stundas dienā. TV pārraižu vai to ierakstu vērošanai visbiežāk tiek izmantots stacionārais vai pārnēsājamais dators. Interesanti, ka iedzīvotāji, kuri neskatās televizoru, vairāk laika velta darbam, mācībām, sportošanai, kā arī vairāk laika pavada ārpus mājas ar ģimeni un draugiem. 

 

Par pētījumu

Pētījumu kompānija TNS mediju patēriņa dienaskārtības pētījumu TNS Media Day: Pavasaris 2014 veica laika periodā no 2014. gada 3. februāra līdz 2014. gada 11. maijam. Izmantojot pašaizpildāmās anketas respondenta dzīvesvietā, visā Latvijā tika aptaujāti 1249 pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem.

 

Elīna Krūze

Mediju pētījumu vecākā klientu vadītāja
Mediju pētījumu eksperte
t 67 096 300
e elina.kruze@tns.lv


© 2017 TNS Latvia | Autortiesības