Īsumā par visu


Mārketinga pētījumi
Neatvairāmi zīmoli
Zīmolu komunikācija
Neiromārketinga pieredze
Auto zīmolu tendences


Personāla pētījumi
Personāla vadītāja loma
Lielo uzņēmumu darbinieki
Spoguļpētījumi


Mediju pētījumi
Reklāmas tirgus
Sociālo tīklu lietošana


Sociālie pētījumi
Ceļošanas plāni
Pārvietošanās pilsētās


Tehnoloģijas & risinājumi
HiPO darbinieku pētījumi


Arhīvs


www.tns.lv


Kas pamudina eiropiešus un Latvijas iedzīvotājus ceļot?

 

23.04.2014. Rīga ir 2014.gada Eiropas kultūras galvaspilsēta. Šis statuss ļauj Rīgai un Latvijai kopumā kļūt par kultūras epicentru, bagātinot ne tikai Latvijas iedzīvotājus, bet arī ārvalstu tūristus. Cik izplatīts ir kultūras tūrisms Eiropā? Kas pamudina eiropiešus ceļot, apmeklēt citas valstis? Kurās valstīs eiropieši pavadīja savas 2013.gada brīvdienas? Kurp dosies šogad? 2014.gada janvārī tika veikts pētījums 35 valstu iedzīvotāju vidū par ceļošanas paradumiem (pētījumā iekļautas 28 Eiropas Savienības dalībvalstis, kā arī Turcija, Maķedonijas Republika, Īslande, Norvēģija, Serbija, Melnkalne un Izraēla).

 

Ceļošanas izplatība

 

Brīvdienās (par „brīvdienām” tiek uzskatīts tāds ceļojums, kurā vismaz četras naktis pēc kārtas tiek pavadītas ārpus mājas) ceļojumos 2013.gadā devies 41% aptaujāto Eiropas Savienības iedzīvotāju, savukārt nav ceļojuši 59% aptaujāto.

 

Neceļošanas iemesli

 

Brīvdienās ļaudis galvenokārt nav devušies finansiālu (44%), kā arī ģimenes apstākļu dēļ (20%). Savukārt 12% no ļaudīm, kas nav devušies brīvdienu ceļojumā, atzīst, ka viņiem daudz labāk patīk palikt mājās kopā ar ģimeni un draugiem.

 

Ceļošanas iemesli

 

Tie ļaudis, kuri ir devušies brīvdienu ceļojumā, galvenokārt to ir darījuši, lai baudītu sauli un pludmali (46% visu ceļotāju snieguši šādu atbildi), apciemotu radus un draugus (34%), kā arī izbaudītu dabu (kalni, ezers, ainava utt.) (30%).

 

Interesanti, ka Latvija ir viena to tām valstīm, kas atbildi „sauli/pludmali” ir sniegusi visretāk (16%). Ņemot vērā to, ka Latvijā krasta līnijas garums ir gandrīz 500 km, aizbraukt pie jūras, pastaigāt gar pludmali un „noķert sauli” nav nekas neierasts. Latvijā biežākais ceļošanas iemesls ir radu un draugu apciemošana (44%), dabas baudīšana (37%), atpūta, spa un veselības uzlabošana (36%), kā arī pilsētu apmeklēšana (31%).

 

Kultūras tūrisms visizplatītākais ir Igaunijā un Maltā – attiecīgi 41% Igaunijas un 39% Maltas ceļotāju kultūras baudīšanu (piemēram, reliģija, kulinārija, māksla) nosauc kā galveno ceļošanas iemeslu. Latvijas ceļotāju vidū šis rādītājs ir gandrīz uz pusi mazāks – 23%.

 

 

Sievietes un vīrieši ceļo vienlīdz bieži. Sievietes salīdzinoši biežāk apciemo radus un draugus, savukārt vīrieši salīdzinoši biežāk kā ceļošanas iemeslu nosauc ar sportu saistītas aktivitātes (piem., niršana, riteņbraukšana utt.). Vecāka gadagājuma cilvēki salīdzinoši biežāk ceļojot izvēlas apskatīt dabu, savukārt jaunieši – doties uz pludmali un baudīt sauli.

 

Tie ceļotāji, kuri mēdz atgriezties vienā un tajā pašā vietā, galvenokārt to dara dabas (kalni, ezers, ainava), nevis apkalpošanas vai pakalpojuma cenas dēļ.

 

Ietekmes puses galvenokārt ir radu un draugu rekomendācijas un ieteikumi (56%), kā arī internetā pieejamie resursi (46%). Latvijā radu un draugu rekomendācijām ir būtiski lielāks svars nekā informācijai internetā (attiecīgi 72% „dzīvajam” kontaktam un 53% – „virtuālajam”).

 

Ceļojumu organizēšanai vairums cilvēku izmanto internetu (58%), salīdzinoši biežāk internetu šādiem mērķiem izmanto vīrieši. Latvijā caur internetu ceļojumus organizē 53% ceļotāju, tomēr Latvija citu valstu vidū izceļas ar to, ka tajā ir visaugstākais to ceļotāju skaits, kuri ceļojumu organizējuši ar kāda sev zināma cilvēka starpniecību (42%). Varam secināt, ka personiskais kontakts ceļojumu organizēšanā Latvijas ceļotājiem ir ļoti nozīmīgs.

 

2013.gada brīvdienu ceļojums kopumā visiem palicis atmiņā kā jauka atpūta. Vairāk kā puse ceļotāju labi novērtējusi šādus faktorus: dabiska vide (ainava, laikapstākļi utt.), uzturēšanās vietas drošība, uzturēšanās vietas kvalitāte, pieejamo aktivitāšu un pakalpojumu kvalitāte (transports, restorāni, atpūtas aktivitātes u.c.), labvēlīga attieksme pret tūristiem, piemēram, pakalpojumi bērniem, rūpes par klientiem, tas, ka ir atļauta uzturēšanās ar dzīvniekiem. Salīdzinoši retāk ceļotāji ir apmierināti ar vispārējo cenu līmeni.

 

Absolūtais vairākums (92%) ceļojuma laikā, saņemot maksas pakalpojumus, nav saskārušies ar problēmām. To ceļotāju vidū, kuriem ir bijušas problēmas, tās galvenokārt saistītas ar saindēšanos ar pārtiku un saslimšanu (2%).

 

2014.gada iekārotākās valstis brīvdienu pavadīšanai

 

Vairākums visu 35 valstu ceļotāju (58%) 2013.gadā brīvdienās ir devušies ārpus savas valsts teritorijas, savukārt 42% brīvdienas ir pavadījuši savā valstī.

 

 

Visbiežāk savā valstī 2013.gada brīvdienas pavadījuši Grieķijas (87%), Turcijas (85%), Horvātijas (84%), Itālijas (81%) un Bulgārijas (80%) iedzīvotāji, savukārt visretāk savā valstī brīvdienas pavadījuši teritorijas ziņā mazāko valstu iedzīvotāji (Luksemburga, Beļģija). Ja ceļošanu analizējam pēc piederības Eiropas Savienībai, tad jāsecina, ka Eiropas Savienības valstu ceļotāji biežāk ceļojuši pa Eiropas Savienības valstīm.

 

Iecienītākie brīvdienu galamērķi pēdējā gada laikā nav būtiski mainījušies – trīs visvairāk iekārotās valstis Eiropas Savienības dalībvalstu ceļotāju vidū 2014.gadā ir Spānija (11%), Itālija (8%) un Francija (7%).

 

 

Latvijas ceļotāju 2014.gada brīvdienu plāni – 35% plāno apceļot Latviju, 65% plāno izbraukt ārpus valsts.

 

Un kāds ir Jūsu 2014.gada ceļojuma galamērķis?

 

Par pētījumu

Eiropas Komisija sadarbībā ar TNS Opinion & Social Eirobarometra Flash 392 pētījumu veica 2014.gada janvārī, aptaujājot 28 Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņus, kā arī Turcijas, Maķedonijas Republikas, Īslandes, Norvēģijas, Serbijas, Melnkalnes un Izraēlas pilsoņus. Kopējais aptaujāto skaits – 31 122. Šis ir atkārtots pētījums – iegūtie dati tika salīdzināti ar pētījumu, kurš tika veikts 2013.gada janvārī (Flash Eurobarometer nr.370).

 

Latvijā Eirobarometra Flash pētījumu veica tirgus, mediju un sociālo pētījumu aģentūra TNS, aptaujājot 1001 Latvijas un citu Eiropas Savienības valstu pilsoņus vecumā virs 15 gadiem, kas pastāvīgi dzīvo Latvijā un spēj sazināties latviešu vai krievu valodā.

 

Ar plašākiem Eirobarometra pētījuma rezultātiem iespējams iepazīties Eiropas Komisijas interneta vietnē: http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm

 

Revita Logina

Klientu vadītāja
Sabiedrības uzvedības pētījumu eksperte
t 67 096 300
e revita.logina@tns.lv


© 2017 TNS Latvia | Autortiesības