Īsumā par visu


Mārketinga pētījumi
   Zīmola potenciāls
   Patērētāju dzīvesstils
   Digitālā dzīve


Mediju pētījumi
   Mediju pētījumi 2010.gadā
   Reklāma žurnālos
   Reklāmas tirgus


Sociālie pētījumi
   Atalgojums par darbu
   Tipiskais rīdzinieks
   Garīgā veselība


Paralēlā darbība
   Paralēlā darbība


Arhīvs


www.tns.lv


Laiks pētīt digitālo dzīvi!

 

07.12.2010. Kad 1990.gadā Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtā darbu uzsāka pirmais e-pasta serviss, par internetu zināja vien maza daļiņa Latvijas iedzīvotāju. Šodien situācija ir apgriezusies kājām gaisā – par internetu zina gandrīz visi. Turklāt vairums iedzīvotāju ne tikai zina, ka tāds internets pastāv, bet arī izmanto dažādas tā sniegtās iespējas.

 

Šodien internets ir kļuvis par tādu kā paralēlo pasauli reālajai dzīvei – par digitālo dzīvi. Cilvēki sarunājas internetā, sazvanās, iepazīstas, lasa avīzes, iepērkas, pasūta ēdienu, spēlē spēles, skatās filmas, klausās radio, „apmeklē” konferences... Un šo sarakstu var turpināt vēl un vēl.

 

Lai caur internetu veidotu veiksmīgu komunikāciju ar saviem esošajiem un potenciālajiem klientiem, nepietiek zināt viņu uzvedību reālajā dzīvē un nepietiek zināt klikšķu skaitu interneta lapās - ir „jārok” dziļāk un ir jāizprot ieradumi, emocijas un dažādu lietu uztvere tieši digitālajā dzīvē.

 

Apzinoties cilvēku dažādību internetā, TNS ir veikusi lielāko jebkad īstenoto interneta ieradumu pētījumu – veiktas ~50 000 intervijas 46 pasaules valstīs (arī Igaunijā), aptverot ~90 % no pasaules interneta populācijas. Lai arī Latvijā pētījums vēl nav veikts, tomēr kopējās pasaules tendences ir visnotaļ interesantas. Ielūkosimies nelielā šī pētījuma daļā!

 

Saskaņā ar īpašu TNS metodoloģiju, visi interneta lietotāji tika iedalīti sešos segmentos. Izprotot, kuros segmentos atrodas uzņēmuma esošie un potenciālie klienti, iespējams veidot atbilstošu digitālo stratēģiju un sasniegt augstu ieguldīto līdzekļu atdeves līmeni (ROI).

 

Ieskatīsimies katra segmenta lietotāju digitālajā dzīvē!

 

IETEKMĒTĀJI. INFLUENCERS. Internets ir neatņemama mana dzīves daļa. Es esmu salīdzinoši jaunāks un es ļoti daudz izmantoju mobilo internetu. Es izmantoju internetu praktiski visur un visu laiku. Esmu blogeris , kaislīgs sociālo tīklu lietotājs, kur komunicēju ar daudziem sociālo tīklu draugiem. Es arī daudz iepērkos internetā – pat caur mobilo telefonu! Es gribu būt drošs, ka pēc iespējas vairāk cilvēki dzirdēs manu tiešsaistes viedokli.

 

 

KOMUNIKATORI. COMMUNICATORS. Man vienkārši patīk runāties un izteikt sevi . Nav svarīgi vai tā ir tērzēšana vaigu vaigā, vai caur fiksēto vai mobilo telefonu, vai sociālo tīklu lapās vai arī saziņā caur e-pastu. Es patiesi vēlos tiešsaistes pasaulē sevi izteikt veidā, kā es to nevaru izdarīt, tur neesot. Esmu orientēts lietot viedtālruņus (smart phone) un internetam pieslēdzos caur savu mobilo telefonu, no mājās datora, kā arī darbā vai skolā.

 

ZINĀŠANU MEKLĒTĀJS. KNOWLEDGE-SEEKERS. Es lietoju internetu, lai iegūtu zināšanas un informāciju un izglītotu sevi par pasauli un tajā notiekošo. Mani īpaši nesaista sociālie tīkli, bet es gribu uzzināt viedokli no līdzīgi domājošiem, it sevišķi, ja vajadzīgs padoms, lai kaut ko iegādātos. Es ļoti interesējos par dažādām jaunajām lietām.

 

 

TĪKLOTĀJI NETWORKERS. Internets man ir svarīgs, lai izveidotu un uzturētu attiecības. Es esmu aizņemts cilvēks (vai nu darbā vai mājās). Es izmantoju interneta iespējas, piemēram, sociālo tīklus, lai uzturētu kontaktu ar cilvēkiem, kam citādi neatliktu laika. Pamatā internetu lietoju mājās un esmu ļoti atvērts zīmolu komunikācijai un dažādām reklāmas aktivitātēm internetā. Tai pat laikā es neesmu īsti tāds cilvēks, kas paustu savu viedokli tiešsaistē.

 

CENSOŅI. ASPIRERS. Es cenšos izveidot savu personīgo telpu internetā. Internetu lietoju salīdzinoši nesen. Pārsvarā to daru mājās, bet mēdzu internetu lietot arī caur telefonu un interneta kafejnīcās. Šobrīd neko daudz internetā nedaru, bet es gribu un gatavojos darīt vairāk, it īpaši izmantojot mobilo telefonu.

 

 

 

FUNKCIONĀLISTI. FUNCTIONALS. Internets ir rīks. Es īpaši nevēlos sevi izpaust tiešsaistē. Man patīk rakstīt vēstules, lasīt ziņas, sportu, laika prognozi, arī iepirkties internetā. Mani neinteresē jaunās lietas (kā sociālie tīkli), un esmu noraizējies par datu privātumu un drošību internetā. Esmu salīdzinoši vecāks un lietoju internetu jau ilgus gadus.

 

 

Svarīgi saprast, ka uzvedība un attieksme nav lineāra attiecība. Ne vienmēr augsts interneta lietošanas rādītājs nozīmē, ka šie cilvēki ir gatavi Jūs uzklausīt.

 

 

Protams, katrā valstī digitālās dzīves segmentu lielums ir atšķirīgs. Piemēram, Igaunijā dominē tīklotāji (39 % no visiem interneta lietotājiem), kamēr Krievijā vērojams augsts ietekmētāju (26%) un komunikatoru (25%) īpatsvars, savukārt Vācijā ir salīdzinoši lielāks tīklotāju (26%) un funkcionālistu (27%) īpatsvars.

 

 

Izprotot katru no segmentiem un katra segmenta attieksmi pret Jūsu zīmolu, iespējams izstrādāt precīzu un mērķētu komunikāciju.

 

Piemēram, ja Jūs esat Latvijas uzņēmums un vēlaties piesaistīt jaunus klientus ar interneta starpniecību, un pētījums atklāj, ka lielākā daļa potenciālo klientu ir tīklotāji , izstrādājot komunikāciju, jāņem vērā, ka viņi neveltīs daudz laika, lai paši meklētu informāciju, viņi arī visdrīzāk nelasīs garus aprakstus vai nepētīs YouTube video klipus. Ar šiem cilvēkiem ir jārunā lakoniski, precīzi un tieši tajās tīmekļa vietnēs, kuras viņi apmeklē. Lai uzrunātu šos cilvēkus, droši var izmantot reklāmas banerus, piemēram, sociālajos tīklos.

 

Taču, ja Jūsu uzņēmuma potenciālie klienti ir ietekmētāji , komunikācijā ar viņiem vajadzēs pielietot vairāk pūles un laiku. Viņi sagaida aktīvu komunikāciju un ātru reaģēšanu uz viņu uzdotajiem jautājumiem, piemēram, twitter.com . Jūsu teiktais nepaliks nepamanīts, turklāt viņi ievēros Jūsu zīmolu vai uzņēmumu ne tikai internetā, bet arī TV šovā vai kāda pasākuma sponsorēšanā. Viņiem būs savs viedoklis par Jūsu uzņēmumu un Jūsu uzņēmuma konkurentiem, un viņi tajā dalīsies ar citiem. Tieši tādēļ šo cilvēku uzticību un atbalstu iegūt ir ļoti svarīgi, un to var izdarīt, veidojot dialogu, reaģējot un izrādot savu ieinteresētību situācijas risināšanā.

 

Ja arī Jūs interesē, kā veidot digitālo stratēģiju ar saviem esošajiem un potenciālajiem klientiem – jautājiet, mēs ieteiksim labāko pieeju!

 

“The internet has been the most fundamental change during my lifetime and for hundreds of years. Someone the other day said… „It’s the biggest thing since writing” ” (Rupert Murdoch)

 

Līga Aizkalniete

TNS Latvia klientu atbalsta vadītāja
Sabiedrības uzvedības pētījumu eksperte
t 67 096 300
e liga.aizkalniete @tns.lv


© 2017 TNS Latvia | Autortiesības