Īsumā par visu


Mediju pētījumi
   Mediju pētījumi 2009.gadā
   Reklāmas tirgus
   Bezdarbnieku mediju patēriņš
   TV skatīšanās


Mārketinga pētījumi
   Korporatīvā reputācija
   B2B mārketinga komunikācija
   Klientu noturība
   Saldumu patēriņš


Sociālie pētījumi
   Patērētāju noskaņojums


Tehnoloģijas & risinājumi
   Klientu apkalpošanas vadība
   Vizīte pie ārsta?


Arhīvs


www.tns.lv


Latvijas mediju reklāmas tirgus 2009. gada pirmajos 10 mēnešos

 

16.12.2009. Šoreiz analizēsim 2009. gada pirmo 10 mēnešu visaktīvāk reklamētās nozares nevis apkopotā veidā, bet gan atsevišķi visos medijos.

 

Televīzijā šī gada 10 mēnešos visbiežāk reklāmas izvietojuši mobilo sakaru nozares reklāmdevēji. Otrajā un trešajā vietā pēc izvietoto reklāmu skaita atrodas mājsaimniecības higiēnas un auksto dzērienu nozares. Tāds pats populārāko nozaru izkārtojums bija arī 2008. gada janvāra – oktobra periodā, tomēr pagājušajā gadā reklāmu skaits bija lielāks. Salīdzinot 2009. gada un 2008. gada pirmo 10 mēnešu top 3 nozaru reklāmu skaitu televīzijā, redzams, ka visās nozarēs reklāmu izvietojums samazinājies. Mobilo sakaru nozarē – par 12 %, mājsaimniecības higiēnas preču nozarē – par 23 %, bet auksto dzērienu reklāmu skaits krities par 21 %. Matu kopšanas līdzekļu nozare piedzīvojusi mazāku reklāmu skaita kritumu – par 7 %. Bet šī gada topa piektajā vietā, pakāpjoties par 4 vietām, salīdzinājumā ar 2008. gadu, atrodas mazumtirdzniecības nozare, kuras reklāmu skaits pieaudzis par 24 %.

 

 

Avīzēs šogad pirmajā vietā, pakāpjoties no otrās vietas pērn, atrodas gatavo konstrukciju (logi, durvis, vārti un tml.) nozare, šīs nozares reklāmdevēju aktivitāte kritusies par 8 %. 2. un 3. vietā ierindojas finansu institūciju un pakalpojumu un ceļojumu nozares, kas salīdzinot ar 2008. gadu piedzīvojušas reklāmu skaita kritumu par attiecīgi 44 % un 41 %. Šogad topā atrodas arī apmācību un medicīnas pakalpojumu un institūciju nozare, savukārt no topa „izkritušas” darba piedāvājumu un nekustamā īpašuma nozares ar  reklāmu skaita kritumu par vairāk nekā 60 %.

 

 

Žurnālos izvietotajā reklāmā novērojamas izmaiņas. Pirmajā vietā nokļuvusi elektronisko mediju nozare, kas ietver TV, radio un interneta mediju reklāmas. Otrajā vietā ierindojas vienīgā nozare, kas piedzīvojusi reklāmu skaita pieaugumu – zāļu nozare (+8 % pret iepriekšējo gadu). Tālāk seko žurnālos tradicionāli populāra nozare – koncerti, festivāli un šovi. Reklamētāko nozaru top 5 noslēdz sejas un ķermeņa kopšanas produktu nozare. Interesanti, ka tikai 4. vietā atrodas mobilo sakaru nozare, kas no 2008. gada pirmajos 10 mēnešos topā iegūtās 1. vietas noslīdējusi zemāk, jo šīs nozares reklāmu skaits žurnālos ir samazinājies par 57 %.

 

 

Arī radio ēterā mazumtirdzniecības nozare ir kāpinājusi reklāmu apjomu un atrodas šī gada topa 1. vietā ar 23 % pieaugumu. 2. vietu ieņem radio tradicionāli populārā koncertu, festivālu un šovu nozare, kuras reklāmdevēji gan izvietojuši par 25 % mazāk reklāmu nekā pagājušā gada janvārī – oktobrī. Mobilo sakaru nozare ar 14 % kritumu nokļuvusi 3. vietā. Savukārt, 4. un 5. vietu topā ieņem, attiecīgi – elektronisko (+6 %) un drukāto mediju (-21 %) nozares. Lielākos kritumus arī radio reklāmā piedzīvojušas finansu institūciju un pakalpojumu un automašīnu nozares, attiecīgi – par 68 % un 78 %.

 

 

Vides reklāmas topā 1. vietu, neskatoties uz reklāmu skaita kritumu par 23 %, tāpat kā pagājušā gada pirmajos 10 mēnešos, ieņem mobilo sakaru nozare. Mazumtirdzniecības nozare ar 6 % pieaugumu reklāmu skaitā atrodas 2. vietā. Topa 3. vietā ar ievērojamu 56 % reklāmu skaita pieaugumu iekļuvusi telekomunikāciju nozare. Vides reklāmā joprojām, lai arī par 40 % mazāk, izvieto reklāmu arī koncertu, festivālu un šovu nozares reklāmdevēji. Topu noslēdz zāļu nozares reklāmas, kuru skaits ir krities par 15 %.

 

 

Internetā visvairāk reklamētā nozare ir ceļošana, kas arī 2008. gada pirmajos 10 mēnešos atradās topa pirmajā vietā. Mobilo sakaru nozare ierindojas 2. vietā, un atšķirībā no krituma citos medijos, internetā 3. vietā topā atrodas finansu institūciju un pakalpojumu nozare. Tas pats sakāms arī par automašīnu nozari, kas, neskatoties uz reklāmu skaita samazinājumu citos medijos, ieņem 5. vietu internetā reklamētāko nozaru topā. Piedzīvojot reklāmu skaita pieaugumu, topa 4. vietu ieņem mazumtirdzniecības nozare.

 

 

Aplūkosim visbiežāk translētos TV klipus, lai novērtētu, kas tad ir tie produkti un konkrētie ziņojumi, ko reklāmdevēji vēlas sniegt TV skatītājiem. Vispopulārākie ir dažādi aukstie dzērieni – Fanta ieņem 1. vietu, jo klips ar stāstu par Fantas labajām īpašībām vidēji ir raidīts vairāk nekā 5 reizes katru dienu no šī gada janvāra līdz oktobrim. Sprite un Coca-Cola topā ieņem, attiecīgi – 3. un 5. vietu, pa vidu ļaujot iekļūt tikai Calgonit trauku mazgāšanas līdzekļa un Nurofen pretsāpju zāļu klipiem. Tātad kopējā ziņa ir mazgāt traukus mazgājamā mašīnā, veikli tikt vaļā no sāpēm un, galvenais, daudz dzert limonādi!

 

 

Pētījuma izlase

 

TV

3+, LNT, LTV1, LTV7, PBK, PBMK, RenTV Baltija, RTR Planeta Baltija, TV3, TV5 Riga, TV6.

 

Avīzes

5 min (lat, rus), 7 Sekretov (rus), Atpūta.TV, Biznes & Baltija (rus), Čas (rus), DB Tavs nams, Diena, Dienas Bizness, Latvijas Avīze, Latvijas Santīms (rus), MK Latvija (rus), Neatkarīgā Rīta Avīze, Nedēļa Kabatā, Reklama.lv (rus), Rīgas Santīms (rus), Subbota (rus), Telegraf (rus), Teleprogramma s dadei Mišei (rus), Televīzijas Programma, TV-Programma (rus), Vesti (rus), Vesti Segodņa (rus).

 

Žurnāli

36,6C, Arhitektura i Dizain Baltii (rus), Auto Bild Latvija, B&B Pulss (rus), Biznes & LV (rus), Būvēt, Cosmopolitan, Dari Pats, Dārza Pasaule, DB Impulss, DB Numurs, Deko, Digital Times (rus), Doctus, FHM, GEO, Ieva, Ievas Māja, Ievas Veselība, Ilustrētā Pasaules Vēsture, Ilustrētā Zinātne, Ilustrētā Zinātne Junioriem, Joy, Kapitāls, Kas Jauns, Kas Jauns speciālizlaidums, Klubs, Latvijas Architektūra, Latvijas Ārsts, Latvijas Būvniecība, Leģendas, Lietišķā Diena, Lilit, Lilit (rus), L'Officiel (lat, rus), Ļubļu (rus), Māja, Mājas & Dārzs, Mājas Viesis, Mans Mazais, Marta, Marta (rus), Mazulis, Men's Gadgets (rus), Mūsmājas, Mūsmāju bibliotēka, Nedēļa, Nedēļa The World in ..., Next, Otkrito (rus), Otkrito speciālizlaidums (rus), Pastaiga, Pastaiga.ru (rus), Patron (rus), Privātā Dzīve, Railway Outlook, Rīgas Balss, Rīgas Laiks, Rīgas Viļņi, Saldā Dzīve, Santa, SestDiena, Shape, Sīrups, Sporta Avīze, Šūpulītis, Tavs Veselības Kalendārs, TV izklaide, Una, Vakara Ziņas, Veselība, Vip Lounge (rus), ŽZL (rus).

 

Radio

Doma Laukums, European Hit Radio, Jumor FM, Krievijas Hiti, Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 2, Latvijas Radio 3 Klasika, Mix FM, Pik FM, Radio Skonto, Radio SWH, Radio SWH+, Star FM, SWH Rock.

 

Vide

Clear Channel, Euro AWK, JC Decaux.

 

Internets

Apollo City, DB.lv, Delfi.lv, Diena.lv, Draugiem.lv, Inbox.lv, KasJauns.lv, Mango.lv, Orb.lv, rus.Delfi.lv, Sportacentrs.com, ss.lv, Tvnet.lv.

 

Oskars Rumpēters

TNS Latvia Adex klientu atbalsta vadītājs
Reklāmas nozares pētījumu eksperts
t 67 096 300
e oskars.rumpeters@tns.lv


© 2017 TNS Latvia | Autortiesības