|
 |
Un
kas ir tavā kosmētikas maciņā?
04.2005. Gandrīz katra Latvijas sieviete vecumā no 18 līdz
65 gadiem lieto kādu kosmētikas vai ķermeņa kopšanas līdzekli – vai tas būtu
šampūns, sejas krēms, lūpu krāsa vai kas cits. Šobrīd Latvijā dzīvo 782 369
sieviešu šādā vecumā un tikai 1 % jeb 7824 no viņām nelieto nevienu no
kosmētikas līdzekļiem.
Vai šādi rādītāji ir pārsteidzoši? Ne pārāk. Pārsvarā gadījumu
skaistumkopšanas līdzekļu reklāmas cenšas pārliecināt, kāds ir mūsdienu
sievietes vizuālā tēla ideāls, un sievietes, protams, apzināti vai neapzināti
tiecas šo ideālu arī sasniegt.
Kamēr marta vidū radio Skonto klausītājiem rīta konkursā bija iespēja
tikai minēt, kāds kosmētikas līdzeklis atradās raidījuma vadītājas somiņā,
TNS Baltijas Datu nams 2005. gada janvārī un februārī aptaujāja 393
Latvijas sievietes vecumā no 18 līdz 65 gadiem, lai uzzinātu, kādus kosmētikas
līdzekļus viņas lieto un kā viņas izvēlas, kuru zīmolu iegādāties.
Pētījuma rezultāti rāda, ka pētījumā iekļautos kosmētikas līdzekļus lieto
64 %–99 % Latvijas sieviešu.

Kopumā kosmētikas līdzekļus vairāk lieto sievietes vecumā no 18 līdz 44
gadiem, ar vidējo vai augstāko izglītību, pilsētnieces, strādājošas sievietes un
tās, kuru ģimenēs ir bērni. Tāpat kosmētikas līdzekļus vairāk lieto sievietes,
kuru ģimenes ienākumi uz vienu cilvēku pārsniedz 100 Ls.
Analizējot kosmētikas līdzekļu lietošanu zīmolu līmenī, jāatzīmē, ka viena no
vadošajām pozīcijām pēc lietošanas daudzuma (izņemot matu krāsas un
dezodorantus) ir “Avon” kosmētikai. Tāpat sievietes samērā bieži lieto
“Dzintara” un “Oriflame” kosmētiku. Patērētāju sociāli demogrāfiskais profils
rāda, ka “Dzintara” kosmētika ir daudz populārāka starp vecākajām aptaujātajām
sievietēm (55–65 gadi), savukārt citi zīmoli lielāku popularitāti gūst jaunāko
sieviešu vidū.
Sīkāk apskatīsim, piemēram, lūpu krāsu un spīdumu lietošanu. Kā jau iepriekš
bija redzams, 82 % sieviešu šobrīd lieto lūpu krāsu un / vai spīdumu (tās
ir 641 543 no visām Latvijā dzīvojošajām sievietēm vecuma grupā no 18 līdz 65
gadiem). Starp lūpu krāsas lietotājām vairāk ir sieviešu vecumā no 30 līdz 44
gadiem, Rīgas un Latgales iedzīvotājas un tās sievietes, kuru ģimenēs ir bērni
un kuru ģimenes ienākumi uz vienu cilvēku pārsniedz 100 Ls.
Populārākais lūpu krāsas zīmols Latvijā ir “Dzintars” – to šobrīd lieto
42 % no lūpu krāsas lietotājām. Pārsvarā tās ir sievietes vecumā no 55 līdz
65 gadiem, latvietes, sievietes ar zemāku izglītības līmeni un sievietes, kuras
dzīvo Rīgā. Nākamie divi populārākie zīmoli ir “Avon” un “Oriflame” (attiecīgi
15 % un 7 % lietotāju). Šo zīmolu lietotājas pārsvarā dzīvo ārpus
Rīgas un ir gados jaunākas (īpaši “Avon” lietotājas).
Kosmētikas līdzekļu lietotājām tika jautāts, vai veikalos pieejamie zīmoli
viņu uztverē atšķiras un cik svarīga viņām ir noteikta zīmola izvēle. Uz šiem
jautājumiem iegūtās atbildes ļauj sadalīt kosmētikas pircējas četrās grupās, kas
norāda viņu pirkšanas uzvedību. Lielākoties kosmētikas pircējas ir uzskatāmas
par sarežģītām – viņu uztverē zīmoli ir atšķirīgi, un lēmums par izvēli
viņām ir svarīgs. Pirms iegādāties kādu preci, pircējas cenšas par to uzzināt
pēc iespējas vairāk, vispirms iegūstot pārliecību par to, tad veidojot attieksmi
un tikai pēc tam viņas izdara savu izvēli. Tādēļ tirgotāju un mārketinga
vadītāju uzdevums ir sniegt šai pircēju grupai pēc iespējas plašāku informāciju
par savu zīmolu un īpašībām, kas to atšķir no citiem, tā veicinot šī zīmola
izvēli.
Salīdzinoši vairāk sarežģīto pircēju ir starp sejas krēma, šampūna un
matu krāsas lietotājām, bet vismazāk – starp sievietēm, kas lieto dušas želeju.
Viņas savukārt biežāk nekā citas savus dušas želeju zīmolus izvēlas ieradumu
vadītas . Tas nozīmē, ka viņām nav svarīgs lēmums par zīmola izvēli, tāpat
arī viņas nesaskata atšķirības starp dažādiem zīmoliem. Parasti viņas pērk
zīmolus, pie kuriem ir pieradušas, visbiežāk – vienus un tos pašus. Bez tam
šādiem atkārtotiem pirkumiem par iemeslu nekalpo uzticēšanās zīmolam – tas
vienkārši ir ieradums. Viņas nemeklē informāciju par zīmolu, nevērtē to un
nepieņem būtisku lēmumu par kāda konkrēta zīmola iegādi. Viņas vienkārši izvēlas
zīmolu, kuru zina. Lai piesaistītu šīs grupas pircējas, var izmantot pazeminātu
cenu akcijas vai reklāmu, kas uzsver galveno par zīmolu. Reklāma ir bieži
jāatkārto, un tai ir jāpauž atmiņā viegli paturamas frāzes, tēli un vizuālie
simboli, kas ir piemēroti pasīvam izziņas procesam.
Kopumā atliek secināt, ka kosmētikas līdzekļu tirgus Latvijā ir piesaistījis
lielu patērētāju loku un ka šie patērētāji tiecas izzināt informāciju par to, ko
viņi lieto. Tas savukārt norāda uz nepieciešamību sniegt šo informāciju, tā,
iespējams, piesaistot arvien jaunas lietotājas tieši konkrētiem zīmoliem.
Sievietes taču vēlas sasniegt skaistuma ideālu – neļaujiet viņām par to
aizmirst!
Kontaktinformācija: Ilze Kronberga, TNS Baltijas Datu
Nams Tālrunis: 7096300 E-pasts: ilze.kronberga@tns.lv
|
 |
|